Konstantynův efekt

Karolina Francová

Konstantynův efekt

Kategorie: sci-fi - space opera

vydání: Brokilon (web) 2016

idle  | **** 22.06.2016 13:18

Autorku jsem doteď pořádně neznala (koukám, že jsem četla jednu její povídku v antologii Terra Nullius, ale moc si ji už nepamatuju). Nicméně ukázka z knihy mě zaujala, takže jsem ve čtení pokračovala.

Příběh se odehrává v daleké budoucnosti, kdy lidstvo žije na větším množství planet a nesmí chybět ani válečný konflikt mezi nimi. Hlavní téma, kolem kterého se točí vše podstatné, je ale technologie arvelského přenosu „duše“ člověka z jednoho těla do druhého, čímž může dotyčný získat druhý, třetí a další život. Má to ale samozřejmě svoje důsledky, jak na mezilidské vztahy, tak i širší, které nakonec určují politiku celého známého světa.

Arvelský transfer se povedl a autorka ho myslím zvládla slušně vytěžit. Bavily mě různé pokroucené vztahy, které jeho působením (ale nejen) vznikly: rodinné, partnerské i (ne)přátelské. Milovníci politiky a vojenství si zase užijí druhou polovinu, kdy se síly přelévají z jedné strany na druhou a někdy stačí drobnost, aby situace najednou vypadala úplně jinak.

Celkově jde o sympatický přírůstek do edice.

Svarec  | ***1/2 13.09.2016 00:41

Hodně zajímavá kniha, u které dost váhám s hodnocením. Když nad tím přemýšlím, tak tři astry mi přijdou jako zoufale málo, ale dát tomu čtyři zase s čistým svědomím nemůžu. Subjektivně mi to trochu připomnělo Algor (intriky, milostné zápletky, militantní civilizace s diktátorem v čele, atd.), ale tak dobré to rozhodně není. Především postavy nejsou ani zdaleka tak sympatické a zajímavé a na konci jsem si uvědomil, že nad jejich osudem jen krčím rameny a jsou mi v podstatě ukradené. Rovněž jsem se nemohl ubránit pocitu, že toho vesmíru v téhle vesmírné opeře moc není, jelikož se o něm skoro nic nedozvíme. Padnou jména nějakých planet, ale na nějaké detailní informace si čtenář musí nechat zajít chuť. To samé pak platí i pro popis společenství a techniky. Dozvíme se, že tady jsou nějaké dvě civilizace, autorka zmíní základní technické vymoženosti (transportní bubliny, arvelský transfer), které – musím souhlasit s idle – autorka dokonale vytěží a využije, ale vše ostatní zůstává záhadou a já jsem se během čtení nemohl ubránit pocitu, že o tom světě vlastně vůbec nic nevím. Autorčina nezkušenost se space operou se pak projeví zejména v popisu vesmírné bitvy, kdy se prostě nějaké anonymní lodě neznámých proporcí navzájem likvidují a úplně to postrádá nějaké napětí nebo měřítko. Přes všechny výtky ale zase nemohu popřít, že mě to docela bavilo a i přes můj nezájem o postavy jsem byl z nějakého důvodu docela napjatý, jak to dopadne.

snop  | *** 18.09.2016 10:31

Tam, kde Svarec laviruje mezi 3 a 4 hvezdami, tam davam jednoznacne 3. Protoze ackoli se to celkem pekne cte, vlastne me to nezajimalo. Zadna z postav neni zajimava, naprosto je mi jedno, jestli umre nebo ne, intriky se snazi vytvorit dojem „spletiteho planu“, ale nefunguji tak, celkove reseni cloveku vibruje v hlave uz tak od pulky knihy… Takze napad je to hezky, ale vlastne hrozne nevyuzity.

furunkl  | ***** 08.02.2017 13:38

Space soap opera. Do této „pokleslé“ formy se autorce povedl vložit obsah, vskutku nevšedních kvalit. Bravurně odvyprávěnýv příběh, pro přemýšlivé čtenáře.