série: Krvavé pohraničí
díl v sérii:
kniha patří do světa: Krvavé pohraničí

vydání: Brokilon (web) 2016

odkazy: 4x [recenze], 1x [ukázka]

Svarec  | ***** 04.09.2016 00:45

Kukaččí mláďata jsou chronologicky poslední knihou z Pohraničí, což vybízí k dojmu, že zde dojde k nějakému uzavření celého cyklu, ale není to úplně pravda. Osudy neznámějších hrdinů z Pohraničí jako Thompsona, Floyda nebo Čolka se uzavřely na konci Gordonovi země a tady se již moc nového nedozvíme. Narazíme sice i na nějaké staré známé, ale většina postav je zcela nová a v této knize prožívá vlastní příběhy. Jde to tím pádem číst i samostatně, ale neškodí mít v paměti Gordonovu zemi a novelu Zkáza Thonnieriky, orientaci v postavách a některých událostech to dost usnadní. Jinak k samotným kvalitám knihy: jde zatím o autorovu nejsložitější a nejpromyšlěnější knihu, vyskytuje se tady velké množství hlavních postav, jejichž osudy se všemožně proplétají. Všechny nové hrdiny autor nejdříve představuje a vzhledem k jejich počtu a košaté struktuře příběhu chvíli trvá než se do toho člověk začte. Ale jakmile se děj rozběhne a vy se zorientujete kdo je kdo a o co mu jde, tak se od toho již nedá odtrhnout, skoro pětset stran jsem slupl během jediného dne. Prostě jedna z těch knih, co začnete odpoledne číst a najednou zjistíte, že je hluboká noc a měli byste jít spát, ale nejde to. Na konci se pak přecijen dočkáme jisté tečky za osudem Thonnieriky a některých starých známých. Velká paráda, Šlechta se po sérii více či méně povedených experimentů zase vrátil k tomu, co umí nejlíp a je z toho hned takový nářez. Pevně věřím, že se k Pohraničí ještě v budoucnu vrátí. P.S. Mimochodem, zdálo se mi to, nebo si autor na začátku utahoval z dnešních „sluníčkářů“ a aktivistů?

Lmslaver  | ***** 21.05.2018 11:32

Nápis na thonnierickém nároží: Král se vrátí

V knize Kukaččí mláďata se vracíme do známého, neznámého Pohraničí. Děj se odehrává s odstupem času, kdy Thomsonovy čtyři potomci, které zplodil v Thonnierice, téměř dospěly a dostávají se do víru událostí kolem návratu krále, který zmizel před mnoha lety. Církev rozehrává špinavou hru, aby posílila své mocenské aktivity, neštítí se ani páchání násilí proti obyvatelům města a dostává se do křížku s mladými hrdiny. Knížka má uzavírat vše co bylo o Pohraničí napsáno (dle autorova doslovu), ale mám spíš pocit, že více otvírá novou etapu tohoto cyklu (dosvědčuje to i připravovaná kniha Zima v Thonnierice). Oblíbené postavičky jako Thompson, Roger Schnirega, nebo Floyd Barttlett už jsou pryč (škoda) a zůstaly po nich jen odkazy a vzpomínky. Čtenář se ve známém prostředí Pohraničí seznamujeme s novými postavami, to znamená prokousat se prvními sedmdesáti stranami, než se začne něco dít, ale potom přijde odměna v podobě hodně dobrého příběhu. Nebudu prozrazovat, jestli se král vrátí, nebo ne, ale vím že se vrátil český král zálesácké fantasy Vladimír Šlechta. Po rozpačitých recyklačních experimentech (Emma, Havran) napsal opět skvělou knížku, kterou je radost číst.