originální název: The Difference Engine
originál vyšel: 09/1990

vydání: Návrat -> (web) 1999

Gaarq  | ***** 10.04.2009 08:12

jedna z nejlepších steampunkových věcí. objevit ch. babbage pro čtenáře SF a zasadit ho skvělého příběhu, výhra na obou stranách. skvělé čtení.

Dilvermoon  | ***1/2 31.10.2012 19:58

Tahle kniha je nevyrovnaná. Jsou tu popisné pasáže vedle politických úvah, opravdu šťavnatý (až překvapivě) sexuální slovník vedle strhující bojové akce, do toho pánové Babbage, Keats, Byron, Shelley a další (samozřejmě alternativní), další postavy fiktivní a hlavně děrné štítky do jedné z Mašin, kolem kterých se to celé točí. Jak píšu, je to takové rozhárané, epizodní, což by tak nevadilo, ale není radno dávat pauzu ve čtení, protože autoři nadhodí děj a postavy, aby je třeba na několik set stran opustili a pak není od věci vrátit se zpět a osvěžit. Aspoň v mém případě to tak bylo. Jinak čtivý román to je, to ano, reálie jsou taky zajímavé, nuda nehrozí, jen mi to připadalo tak nějak divoké, podobně jako anarchie, která se též ukáže v podobě lůzy pod rudými prapory. Místy celkem komplikované intriky, které se ovšem rozpletou, celé se to patřičně uzavře, i když otazníky ve mně zůstaly. Zajímalo by mne také, jak vypadala autorská spolupráce obou pánů. Román je rozdělen na několik delších částí, takže dělba práce by mohla být zřejmá.

gan112  | * 06.04.2017 19:08

Ako nechápem tuto knihu! Ku koncu to už ide do mvp. Prvé dve časti knihy fajn, ale ten tretí príbeh je hmmm nekonzistentný. Nechápem celkom pointe. Na mňa je tam príliš veľa zmätku, zbytočných postáv, ktoré sa len tak mihnú a sú asi len na efekt (alebo treba mať zmáknutu históriu aby to dalo čosi viac, ale aj tak mi to príde zbytočné), a nejako chýbala zápletka! V poriadku dej má spád, aj sa hýbu veci, ale kde je nejaký podstatný príbeh, pointa alebo aspoň jednoliatosť príbehu? Ja ho nevidím? Príbeh mi prišiel nepodstatný, banálny, udalosti v ňom zanedbateľné. Je to asi zapríčinené tým, že pointa (o čo ide) je skrytá, tak že som celý čas vlastne nevedel k čomu sa autori chceli dopracovať. Celé je to zamlžené v politike, alebo v skutočne zlej či skôr chybnej forme, alebo žeby v preklade? Chýbal mi tiež motivácia postáv, a veľa veľa dalšieho. Knihu som začal čítať lebo som sa chcel zoznámiť bližšie zo steampunkom, no táto knižka mi prišla omnoho viac ako alterhistory. Z mojej strany sklamanie, možno pre niekoho kto tu knihu pochopí to bude skvelé, pre mňa slabé!