série: Bivoj
díl v sérii:

Tento svazek obsahuje díla vydaná samostatně: Bivoj běsobijce, Bivoj válečník

vydání: Brokilon (web) 2016; Brokilon (web) 2023

odkazy: 1x [ukázka], 2x [recenze]

Strýček Biolit  | ***** 03.09.2017 00:46

No, jak začít? Každého samozřejmě zajímají nesporné a neoddiskutovatelné praktické kvality knihy, proto začnu asi těmi. Tak za prvné, pokud by na vás při četbě vyběhl šílenec s mečem/sekerou (o nějakém nožíčku nemluvě), je velká pravděpodobnost, že masivním Bivojem (či spíše Biblojem?) první úder vykryjete. Co se palných zbraní týče, malé kalibry si ani neškrtnou, větší by šanci mít mohly, pokud by střílel Old Shatterhad a trefoval se do jednoho místa. Vypadne-li vám ze zdi domu cihla, není problém nahradit Bivojem. Štve vás večně štěkající sousedův pes? Pošlete mu z okna Bivoje a do rána máte pokoj. Bivoj v této úpravě je zkrátka a dobře masivní a velice dobře provedený vázaný špalek, ne nějaké šidítko. Ale tak je to asi logické, masivní hrdina, masivní kniha. Co se týče samotného textu, jedním slovem: Paráda! Jako kdyby R. E. Howard přestal psát o Piktech, pralesích, pirátech a pustil se do mýtů naší domoviny. K tomu je nutno připočíst spoustu naturalisticky popsaných usekaných hlav, tekoucích vnitřností (jo, hrdinové se skutečně neostýchají), starých božstev, zrzavých leseb, lidských obětí, temných hvozdů a všeobjímající mystické atmosféry z počátku věků. Holt slovanská fantasy přesně podle mého gusta. Jasně, někdo může namítat, že je to celé strašně jednoduché, že už při prvním setkání s postavou čtenář přesně ví, odkud vítr fouká, jenže v tom je právě největší síla textu – nehraje si na nic, čím není. Pokud hledáte zcela jednoduchou, avšak vysoce kvalitní!, knihu s pěknou atmosférou a partou silných hrdinů (a skutečně zlých padouchů), u níž si chcete odpočinout, s Bivojem chybu rozhodně neuděláte.