série: Černá flotila

Kategorie: sci-fi - military

originální název: Call to Arms
originál vyšel: 2015

vydání: Fantom Print (web) 2016

BorgDog  | *** 24.12.2016 12:19

Trochu lepší než první díl, ale stále žádná sláva. Problém je hlavně chování některých postav, které nemá hlavu ani patu, stále nevěrohodný politický koncept autorova vesmíru, a zbrkle uťatý konec. Také občas kouzelně „přitroublý“ Black Jack Geary z Campbellovy „Ztracené flotily“ je stále lepším i propracovanějším hlavním hrdinou, než Jackson Wolfe, který dějem prostě plynule „proteče do zapomnění.“

Je nicméně zajímavé, porovnat Dalzellovu představu kosmických bitev s Campbellovou. V Campbellově podání lodě bojují „přímo“, spíše na střední či krátkou vzdálenost. Velkou roli hraje taktika a vzájemná souhra, podobně jako u námořních bitev. Dalzell své pojetí naopak opírá o širší používání různé „chytré munice“, kdy se prostě loď snaží zasypat nepřítele z bezpečné vzdálenosti různými samonaváděcími střelami a buď rychle zmizet, anebo se držet maximálně z dostřelu. Dalzell také klade velký důraz na senzory, na schopnosti odhalit včas protivníka, a nebýt jím odhalen sám. Kosmický boj v jeho podání má v souhrnu spíše blíž k ponorkové válce.

Osobně mi Dalzellovo pojetí přijde věrohodnější, bohužel jinak ve všem ostatním, zejména pak promyšlenosti a věrohodnosti svého světa, stále vítězí Campbell.

Madam Brbla  | ***1/2 06.06.2019 20:15

První díl mě zanechal nečekaně vlažnou a úvod druhé části jsem také sledovala s nadšením leklé ryby. Sice jsem si před četbou naordinovala military sci-fi půst, abych umocnila zážitek, navíc Dalzelle nedělá zbytečné průtahy a hned ze startu vrhne čtenáře do vesmírné bitvy, ale nějak mi neustálé štěkání povelů vůbec nezvedalo tepovou frekvenci. Pořád jsem té vojenské strohosti nedokázala přijít na chuť, jakkoliv oceňuji vyvolaný dojem autenticity armádního života.
Plížila jsem se ke sté stránce, chystala se zamávat bílou vlajkou, složit zbraně a zavelet k ústupu (patrně navždy), když se situace začala komplikovat. Můj chcípající zájem byl oživen. Kapitán Jackson Wolfe dostal příležitost projevit lépe svůj charakter, ostatní postavy jsou bohužel nadále pouhá jména, o kterých se dozvíme maximálně to, nakolik jsou schopnými důstojníky.
Pokud milujete Star Trek, jste v rauši z útoků mimozemšťanů, neobtěžuje vás minimum politických tanečků v jednoduché zápletce, užíváte si hlášení o rychlostech, délce brzdného manévru, rovině ekliptiky a další odborně se tvářící termíny, potom jste vhodný materiál pro sledování akcí Černé flotily. Trilogie už vyšla komplet, takže nemusí mrzet cliffhanger v závěru, ovšem bůh ze stroje (tentokrát doslova) byl jako plesknutí mokrým hadrem přes čumák. Skoro jsem v pokušení hodnocení degradovat. Ráda však přimhouřím oko, „Volání do zbraně“ pro mě přece jen bylo na vyšší úrovni proti „Válečné lodi“. 70%