(viz informace u vydání - záložka 'další informace')

Kategorie: fantasy - alternativní historie

originální název: Smoke
originál vyšel: 2016

vydání: Knižní klub (web) 2017; Ikar (SK) (web) 2017

snop  | ***1/2 28.05.2017 11:41

Setup je velmi zajímavý, ale bohužel poněkud nezvládnutý. Zprvu se nám říká, že kdo hřeší, z toho se kouří, na konci máme skoro fyziologické vysvětlení skrz nějaké ty „midichloriany“. Logika trpí i jinak. Ten svět by nemohl fungovat, nakonec už jenom kvůli permanentní ztrátě hmoty u soustavně „špinících“ lidí (kouř zanechává saze). Což ovšem neznamená, že je to špatná kniha! Vůbec ne. Pokud uzávorkujeme realističnost (což pravda jde těžko, pokud je nám autorem neustále vnucována), tak získáme celkem dobrodružnou sondu do otázky dobra a zla.

Je tíhnutí ke zlu dědičné? Je absence hříchu požehnáním nebo prokletím? A co byste udělali pro to, aby z vás přestalo kouřit? A aby přestalo kouřit z úplně všech? Obětovali byste život? Svůj, nebo někoho cizího? A komu vlastně sejde na nějakém dobru a zlu?

Dobrodružná cesta tří dospívajících dětí je pouze rámcem pro kladení takovýchto otázek. A tak zde sice máme příběh, ale celkem pochopitelně nikterak uzavřený as gradacemi ne v příběhové ose, ale právě v těch místech, kde se filosofuje.

Filosofování samo je milé, nepříliš hluboké a srozumitelné. Jen nelze přehlédnout ten trik, kterým se nejprve láska prohlásí za hřích, aby se pak právě na příkladu lásky ukázalo, že hřích patří k vyššímu dobru světa.

Lokina  | **** 08.07.2017 20:13

Na obálce je mnoha přívlastky popsáno, jak je kniha skvělá. Já osobně bych knihu tak neotitulovala, ale budiž. Velice se mi líbilo prostředí viktoriánské Anglie. Dále musím vyzdvihnout autorův květnatý, libý styl psaní, byl čtivý a neustále mě něco popohánělo, vydržet s hrdiny až do konce. Příběh má něco do sebe a najde se i zde mnoho myšlenek, nad kterými by se lidé v dnešním světě, měli zamyslet.

trudoš  | ***1/2 07.11.2018 23:42

Vítejte v tak trochu jiném Londýně viktoriánské éry. Prostí měšťané jsou tu stejní, nadále podléhajíc vůli mocných lordů, jen dýmu výrazně přibylo. Není to však průmyslová revoluce, kdo má všeobjímající kouř na svědomí. Příčina je daleko prostší – lidé. Lidé a jejich hříšná mysl…
S patinou dickensovské stylistiky rozehrává Dan Vyleta podmanivé dobrodružství, ve kterém je revolta proti despotickému režimu jen sladkou smetanou na povrchu. Jenže pro všechna krásná slova odbývá autor průpravu na vlastní dění, takže se zápletka jeho románu drží nečekaně při zemi. Což je v rámci nemalého rozsahu docela škoda. Až si říkám, jestli pro tak jednoduchý příběh bylo třeba všech těch nekonvenčních kulis s propracovanou legendou, když ani tu nedokáže tvůrce v závěru smysluplně rozetnout. Je-li ovšem čtenář klidnější povahy, určitě ocení pomalý styl vyprávění, ve kterém se klade důraz spíš na vytříbenou jazykovou formu, než na akční spád. Protože když už nic jiného, napsané je to vážně moc hezky.