Podsvětí

Michal Šefara

Podsvětí

Kategorie: fantasy - sci-fi

vydání: Knižní klub (web) 2017

Sirius  | brak 03.05.2017 08:34

Z fantastiky jsem zvyklý na všechno možný, ale takovou blbost jsem teda ještě nikdy do ruky nedostal. Autor se pokouší o Akta X z metra a do toho míchá mytologii, kterou snad vytěžil líp Herkules, protože v našem prostředí působí jak pěst na oko. Stylisticky otřesná záležitost, o práci s postavami a napětím nemluvě. Jako povídka by to možná obstálo v první dvacítce v literární soutěži, ale jako román na 350 je to přestřelený.

SONP  | ** 09.09.2017 08:46

Podsvětí není klon Gluchovského Metra 203X, ale spíš nepodařenou variací na Gaimana nebo Renčína. Nápad s pražskou podzemní dráhou coby antickým podsvětím je sice zajímavý, ale mě tedy za srdce nějak nevzal. A to mám metro rád (možná právě jen proto jsem to celé dočetl)! 2/3 knihy nadto nemá v podstatě žádný děj, jde o útržkovité historky ze života hlavních postav. Ty navíc byly jen stěží uvěřitelné – vědkyně pracující v nadnárodní farmaceutické společnosti, která se chová jako puberťačka? Stárnoucí předák metra coby expert na starořeckou mytologii? Ani tu Prahu coby doutnající bojiště policie, gangů a demonstrantů jsem autorovi neuvěřil. Poslední třetina knihy sice měla jakýs takýs spád, ale stále žádná sláva. Chcete-li českou urban fantasy, přečtěte si radši Městské války. Tohle byla pro mě rána vedle.

trudoš  | **1/2 15.05.2019 06:26

I když je láska Michala Šefary k pražskému metru evidentní, nějak ji podle mě nedokázal plně využít. Vytáhne sice pár zajímavých informací o jeho historii, ale vesměs jde o všeobecně známé střípky. Tuzemské Nikdykde se tak rozhodně nekoná, ačkoli to evidentně ani nebylo úmyslem. Naneštěstí jsou postavy jak z vystřihovánky a jejich životní osudy jsem jim věřil asi pikosekundu. Podobně trpí zápletka, která hlavně zpočátku je dost nepřehledná a chvilku trvá, než se začne formovat ústřední motiv. Ten bohužel zazdí finální kataklyzma v ulicích Prahy, odehrané jakoby bezděčně a navíc mimo hlavní scénu. Aby toho nebylo málo, množství nápadů zůstalo zcela nevyužitých, což ostatně platí i o mytologii samotného Podsvětí. Přesto oceňuji snahu a slušný základ. Jen mi to celé přišlo jako první verze rukopisu, na kterém se ještě mělo nějaký čas pracovat. A hlavně se nebrat toliko vážně a nemoralizovat. Vyznívá to totiž přesně tak, jako u mnoha pětadvacátníků – úmorně, vzhledem k (ne)prožitým letům.