Vendula Brunhoferová

Čas oblevy

Kategorie: sci-fi - space opera

vydání: Brokilon (web) 2017

dva mraky  | **1/2 06.05.2017 20:13

Po přečtení trochu zklamaný, ale pokud máte ráci space operu, lze knihu vlažně doporučit(Z edice evropská space opera jsem přečetl všechno)

Je to příběh s širokým záběrem. Čtenáře zavede do období, kdy je lidský vesmír rozdělený na frakce, co se moc nemusí. Jsou korporáti a entičani, neboli piráti. Dlouho panovala rovnováha, která spočívala především v tom, že spolu obě větve oficiálně nekomunikovaly a korporáti ani nevěděli, kde entičané mají svůj domovský svět. Nicméně se něco stalo a historie se dává do pohybu, což sledujeme očima několika postav, co jsou centru dění, jako třeba vysoce postavení lidé z obou frakcí, nájemný zabiják, co se přichomýtl a tak. Vesmír tu není nijak originální. Korporace reprezentující klasický kapitalismus a jejioch tradičněji laděná protiváha poněkud připomínající Vyděděnce z Hyperionu. Sériovost výroby kontra přidaná estetická hodnota. Těžkopádný firemní moloch kde stoupáte po kariérním žebříčku, kontra technologicky pokročilejší kultura s větší elegancí, ale taky s prvky feudalismu- rodové vlády. Že vize není úplně původní, však naprosto nevadí.(kdo takovou dneska dokáže stvořit, že). Tady by se dá rozehrát skvělé dobrodružství, i vážnější příběh, obojí založené na konfliktu kultur a egoismu hlavounů ze všech frakcí – oni korporáti ani entika vůbec nejsou jednotní. A teď ten problém. Děj je konzistenntí, logika ani moc neselhává, ale autorka si nezvolila polohu, ve které by chtěla příběh držet. Některé úseky by byly na tu správnou space operu – barevné a epicky přepálené. Jiné jsou pokusem o tom brát to vážně(což byla pro mě nuda) Nefunguje budování napětí – některé věci by před vstupem do děje zatraceně zasloužily představit. Konflikty mající velký potenciál nakonec vyznívají často jalově. Kniha si nenašla styl. Není odlehčená a střelená, což by jí IMO velmi slušelo a nijak se to nevylučuje s případným druhým plánem. A ani náhodou není dost propracovaná, aby se dala číst jako seriozně laděná s pokusem o hlubší poselství.

Vlask  | ** 02.07.2017 19:40

Začíná to velmi slibně – jak slibuje anotace tu máme nájemného vraha v akci. Pak se ovšem představí další dějové linie a dobrý první dojem je rychle zapomenut. Autorka evidentně našla díru na trhu a vrhla se na space operu pro příznivce alternativních životních stylů. Takže pokud vám chybí éra hippies, nesnášíte vládu, korporace, militaristy a další podobné opovržení hodné existence, tak tohle je přesně kniha pro vás. Ostatní čtenáři vyznávající vojenská řešení, či jen logiku by se jí měli vyhnout velkým obloukem. Je to vlastně protipól military žánru – lidský vesmír se skládá z neupřesněného počtu planet ovládaných dvěma soupeřícími korporacemi a jednou pirátskou, což je ráj pro všechny občany alternativního vyznání. Korporace jsou samozřejmě přelidněné hloupou masou obyvatel bez vzdělání či perspektiv, na pokraji zhroucení a navíc s neschopným vedením. Naopak piráti jsou technologicky vysoce vyspělá komunita s velmi volnými pravidly a dobráci od kosti ochotní vždy nezištně pomoci nějakými těmi nanotechnologiemi. Jsou tak mírumilovní, že chystají invazi do korporačního prostoru s neozbrojenými loděmi, které navíc postrádají byť jen jedinný záchraný člun. Mohou si to dovolit, protože korporace evidentně nemají vůbec armádu a policie je naprosto neschopná a zkorumpovaná. Takovými narážkami na nenáviděné vládní orgány je kniha prošpikovaná stejně často jako adorace na vojenský život u Heinleina. Bohužel tu navíc máme velké množství nelogických událostí a situací, které se hodily autorce do dějové linie, ale čtenář bude jen nevěřícně kroutit hlavou. Nejkřiklavějším příkladem je nutnost evakuovat několik tisíc obyvatel z planety ohrožené nepokoji – stane se tak až za několik týdnů a jen díky cca 15. osobním luxusním jachtám, které poskytnou boháči napříč korporací. To že ji nemůže provést neexistující armáda je jasné, ale proč ji neprovedou obchodní či osobní lodě s násobně vyšší kapacitou mi není jasné. Zdá se, že v autorčině vesmíru se meziplanetární doprava uskutečňuje jen pomocí zbohatlických osobních plavidel…

walome  | **** 12.10.2017 21:32

Kniha mě bavila, ačkoli uznávám, že tam objektivně bylo příliš mnoho postav, ale nevadilo mi to. Hlavním hrdinou je totiž děj sám. Více tady: https://www.youtube.com/watch?v=xVVDyw3ESpk