Kategorie: fantasy - horor

originální název: HEX.
originál vyšel: 2013

vydání: Argo (web) 2017

odkazy: 2x [ukázka], 8x [recenze]

trudoš  | ***** 16.08.2017 00:01

Čeho si na HEXu cením nejvíc, je nápad. Ač Thomas Olde Heuvelt pracuje s tradičním motivem prokleté čarodějnice, jež dává zabrat jedné obci na konci světa, šikovně přetavil tohle obehrané téma do podoby, které bez problémů dokáže zadělat na nejedno doživotní trauma. Dokonalé na tom je, že zpočátku vyprávění působí jako bohapustá komedie v originálním aranžmá. Ta se ale polehoučku proměňuje ve strašidelnou noční můru, která graduje s každou další stránkou, aby vyvrcholila v makabrózním kataklyzmatu hodným nejlepších děl Stephena Kinga. A přestože je to v mnoha ohledech nechutně zvrácené a chladnokrevně brutální, vůbec nejde o krvavě prvoplánovou podívanou. Naopak, každý zvrat je promyšlen tak, aby v přesně ten správný moment přirozeně zaklapl do finálního celku. Nejvíc přitom jásám, že si autor vyhrál se všemi možnostmi, které mu jeho zakleté městečko nabízí, a dokázal s tím vybudovat řádně nekompromisní drama. Za mě jeden z nejhrůzyplnějších literárních zážitků posledních několika let.

jirikk  | **** 19.08.2017 11:53

V první řadě je nutné ocenit nápad a především jeho zvládnutí, upřímně bych nevěřil, že se to autorovi takto hladce a celkem věrohodně může podařit (dnešní vesnice uměle odříznutá od světa tak, aby okolní populace nepoznala prokletost místa). Přesto jsem se však nějak nedokázal stoprocentně začíst, na vině jsou možná nepříliš propracované postavy, ke kterým jsem si nedokázal tak úplně najít cestu, nebo možná trochu svérázný vypravěčský styl, který jako by emoce schválně držel na distanc. Je možné, že roli hraje také to, že jde o původně holandský román, upravený a de facto přeložený pro americké vydání. Buď jak buď jde o počin zajímavý, byť mi něco málo chybělo.

KainIX  | ***** 22.10.2017 23:01

Městečko Black Spring je prokleté a navíc v něm straší 350 let stará mrtvá čarodějnice Katherine. Obyvatelé města se řídí striktními pravidly a jen tak dokáží s čarodějnicí, která putuje městem dle přesně daného harmonogramu, žít v jakémsi příměří. Všichni vědí, že porušení těch pravidel by vedlo k jejich zkáze. Stejně se ale najde skupina mladíků, kteří si z čarodějnice nejprvě dělají legraci a tak trochu zkoušejí, co jim projde. Ono se to ale samozřejmě zvrtne a Black Spring už nikdy nebude jako dřív.

Říkáte si, že taková věc by se v dnešní době internetu a sociálních sítí nemohla ututlat? Přečtěte si to. Myslím, že vás to přesvědčí o opaku.

Příběh je dobře vymyšlen a pomalu, ale jistě graduje, načež celá druhá kapitola je jedno velké kataklyzma. Příběh a obzvláště jeho druhá půlka je velmi intenzivní a děsivý. Opravdu jsem při čtení zažíval velmi nepříjemné pocity. Milovníkům hororů rozhodně doporučuji.

Jedinou výtku, kterou bych našel jsou některé podivně kostrbaté věty v prvních kapitolách. Každopádně je to zanedbatelná vada na „kráse“.

Gaarq  | ** 09.06.2018 11:37

a vesele proti proudu… mám rád příběhy s tísnivou atmosférou a neodvratnými konci. proto se mi líbí pár kingových příběhů, bradbury apod. nemám moc rád horory, protože bývají samoúčelné. od hexe jsem čekal to první a dostal druhé. autor je dozajista talentovaný vypravěč, ale i ti musí mít co vyprávět. základní námět je výborný, ba přímo originální, jenže zpracování už ne. děj je předvídatelný a tím pádem nudný. postavy se chovají jako pitomci pod taktovkou autora, psychologie jednotlivých postav je dobrá, ale celek je jak rozladěný orchestr. uvěřím, že v XXI. století ututláte přítomnost katherine v malém městečku, ale nevěřím, že tam nikdo nečetl ani jeden horor, ani toho kinga, že nikoho doopravdy fenomén stojící za katherine nezajímal natolik, aby z ní nebyl jen monstrózní bubák. příběh je kataklyzmatický, ale chybí mu katarze nebo pořádná pointa (je tam nějaká, ale imho slabá). podle doslovu to vypadá, že ten bezvýchodný závěr je až druhá verze, ke které ho přiměli američtí vydavatelé, že původní nizozemský příběh byl komorní a onu katarzi obsahoval. nevím, jen se dohaduju, nizozemsky neumím. takže, soryjako.

Madam Brbla  | **** 01.05.2020 16:21

Pod úvodní groteskní fasádou lze od prvních stran vnímat a domýšlet hrůzu reality v Black Springu: zjevit se mi bábinka v obýváku (třeba i za bílého dne), byla bych vděčná, pokud by se mi podařilo udržet svěrače. Docela jsem se proklínala, že jsem s četbou začínala před spaním – není nad to znepokojeně zírat do temných koutů a představovat si, co kdyby tam stála…
„HEX“ vlastně nepřináší nic extra nového: tuhle trochu “ Záhady Blair Witch“, támhle „Pod kupolí“, špetku „Řbitova zviřátek“, dokořenit filmem „Cabin in the Woods“. Poměrně tradiční témata jsou zpracována neotřele, výsledkem je hutná atmosféra a zajímavé situace, často vyvolávající mrazení v zádech (někdy zmatené zamračení či nevěřící úsměv).
Dvě třetiny románu jsem se zatajeným dechem sbírala střípky informací, poznávala podmínky i důvody nezvyklého života v americkém městečku a nechala se příjemně zneklidňovat. Postupně to však přestalo být příjemné strašení a závěrečná čtvrtina „HEXu“ rozpoutala hotový očistec, otevřela brány pekelné a vyvrhla na nebohé čtenáře tolik negace, až jsem musela umazat cíp z pentagramu. Netuším, jak moc se liší americká verze od nizozemské, nezbývá než autorovi věřit, že román přepsal do lepší podoby. Ale na mne těch bizarních výjevů a hříchů lidstva bylo zkrátka příliš. Také mi celou dobu vadila absence snahy o řešení problému, nějaký skutečný výzkum – obyvatelé Black Springu byli se svým osudem nepravděpodobně smíření (samozřejmě s výjimkou mladých a neklidných). Přes veškeré výhrady jeden z nejpůsobivějších hororů, co jsem v posledních letech četla. 80–85%