Jozef Karika

Trhlina

Kategorie: horor

vydání: Ikar (SK) (web) 2016; Argo (web) 2017; Ikar (SK) (web) 2018; Argo (web) 2019

odkazy: 1x [ukázka], 1x [recenze], 1x [seriál]

lamahe  | ***1/2 09.11.2017 21:09

Priznám sa, že hororových románov som veľa nečítal. V každom prípade, po tejto knihe mám chuť dať si ďalší. Pripadalo mi to ako Blair Witch skombinovaný s výrazne zintenzívneným Stalkerom a zasadený v reáliách slovenského pohoria Tribeč. Autor sa ujal skutočného námetu nevysvetlených zmiznutí ľudí v tomto pohorí naprieč posledným storočím. Vo fiktívnom príbehu hojne cituje existujúce internetové zdroje venujúce sa tejto záhade. To dodáva knihe kvázidokumentárny charakter a navodzuje pocit reálnej hrôzy. Rozuzlenie je kvalitné, pričom sa autor našťastie úspešne ubránil trivializovaniu Tribečskej záhady obvyklými žánrovými klišé. Ubraté astry v hodnotení idú na vrub miestami ťažkopádnejšiemu textu, čo bolo citeľné najmä v druhej tretine knihy a charakterizácii postáv priemernej úrovne. V celku som si však túto knihu naozaj užil. Hor sa na hrebeňovku Tribeča! Alebo nie…? https://www.youtube.com/watch?v=y8tS45kP3js

trudoš  | **** 19.07.2019 05:55

Taková slovenská obdoba Záhady Blair Witch, se vší tou nezbytnou mystifikací kolem. V některých momentech tak funguje Trhlina naprosto dokonale, v jiných zase fatálně selhává. Neřeším přitom potřeštěnou fabulaci, již spousta lidí vzala automaticky za svou – to k hororu patří a naopak palec nahoru každému tvůrci, kterému se takový majstrštyk povede. Osobně mi více vadily nakousnuté motivy, jež se později ukážou jako nepodstatné a proto i bez vysvětlení končí v koši. Ve svém důsledku ale spokojenost, perfektní kombinace nevysvětlitelných záhad a atmosféry husté tak, že by se dala krájet. Jen to finále mohlo být propracovanější. Tady se totiž ukazuje, že Jozef Karika nemá zájem o nějaké skutečné drama. Pročež tu hrdinové s jekem pobíhají z místa na místo a snaží se odhalit Tribečskou záhadu dřív než Tribečská záhada odhalí je. Chybělo mi ovšem konkrétní nebezpečí, jež by tomu pomatenému chování dávalo smysl. A ačkoli je vysvětlení celé té patálie nápadité, pro mě bylo krajně neuspokojivé.

Clarice  | ***** 21.06.2020 23:09

Příběh ve stylu Akt X, Anihilace a Matrixu, Záhady Blair witch, Kruhu a… vuáááá!!! Hned bych se šla projít ve třech, nebo i v pěti do lesa, v horách. V zimě. Po stopách tajemna :). Už balím. Přidáte se?

Audio obsahuje znepokojivé zvukové efekty ťapkajících a smějících se dětí, různého šramocení a divných zvuků. Poslouchala jsem to v noci, jak jinak. Doporučuji zhasnout a chodit po bytě hlavně ve chvíli, kdy se hlavní hrdina vrací do domu pro desky. V okamžiku, kdy vzpomíná, jak se za ním ve tmě něco rozběhlo, doporučuji sedět na záchodě :).

Nejděsivěji působila výpověď z nalezeného záznamu (to jsem zrovna lezla do pelechu). Bloudění a různé objevy působí tak, že na vás teprve něco čeká. Že vše, co se děje, se děje z nějakého důvodu. A přejete si, aby ten důvod stál zato. A ono jo. Vysvětlení na konci sice půdosí zmateně, ale ve výsledku mě uspokojilo a vlastně proč ne :).

SPOILEROIDNÍ ZAMYŠLENÍ: Kluk v modré větrovce: viděla parta jeho. Uvědomoval si kluk, koho vidí on? Sníh a listí. A nejdůležitější věc: jak to že tam nebyl dvakrát??? Jako na konci, když se nad tím zamyslíte. Protože ostatní nepřekvapilo, že tam je, znali ho, existoval. A pokud se minuli, kam šel ten původní? (domeček k bydlení – fotka).

Lucc  | ***1/2 16.12.2021 15:45

Záhada Blair Witch, v textu dokonce zmíněná, po Slovensku. No proč ne. Slovenské hory jsou rozlehlé a blízké přírodě, proto tajemné. Mlha, tlející listí, podzimní melancholie. Zaujal mne i způsob pojetí jako pseudodokument, kdy se hlavní hrdina, bloger a lehký manipulátor, zpovídá nějakému novináři. Mluví o hrůzách, která lidská mysl nedokáže pojmout. Představil jsem si spíše nějaké kosmické HPL věci a ono jde spíš o duchařinu, byť s astrofyzikálním nádechem. Musím uznat, že tou pseudomystifikací o Tribeči autor boduje. Je okolo toho spousta videí na YT a materiálu v různých seriózních i mystifikačních médiích. Reklama zadarmo, no neber to. V podstatě i kostra příběhu je slušná. Potud fajn. Ale autor to zabil poněkud toporným psaním a sice možná realistickou, ale otravnou skupinou hrdinů. Takovým moronům jsem snad všechno zlé přál. Dialogy, to je přímo děs.
Poslouchal jsem audioknihu, která znepokojivost celkem špatného textu výrazně zvyšuje dramatizací (nahrávky na šelakových deskách), zvuky a ruchy, dětskými hlásky a kroky. I tak mne ale kniha nijak zvlášť nechytla a nemohu ji hodnotit jako skvělou. Spíš průměrnou s výrazným hajpem.