série: Wilf Brim

Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: The Helmsman
originál vyšel: 1985

vydání: Argenit 1993; Brokilon (web), Wales (web) 2002

Madam Brbla  | ** 21.04.2010 10:29

Tahle kniha se mi dostala do rukou někdy před třemi lety, tedy zhruba s patnáctiletým zpožděním. Kdysi v pubertě by mě začátek kariéry navigátora Brima a jeho další dobrodružství třeba zajímala, ale coby dospělý jedinec jsem při čtení bohužel vnímala akorát naivitu, v příběhu kýbl klišé a nudu. Hlavní hrdina mi byl srdečně zcizený, jakož i veškeré ostatní černobílé postavy. Nedočetla jsem, možná bych tedy neměla hodnotit. Na druhou stranu: proč neupozornit staré harcovníky, aby zdejší krásné hodnocení brali s nadhledem?

Mrowka  | ****1/2 22.04.2010 13:02

Série Wilf Brim je prostě klasika svého druhu. Podívejte se dnes na Star Trek – první sérii. Taky působí strašlivě, ale je to jeden ze základních pilířů světové sci-fi. Se sérií Wilf Brim je do prostě podobné. Je to naivní a klišovité, ale je to prostě kniha z dob, když se to tak dělalo všechno. A hlavně, každé klišé bylo kdysi originální. Já to četl jako patnáctiletý kluk a přivedlo mě to k military sci-fi. Je to klasika a né, že ne. I když číst to dneska, asi bych měl stejný názor jako Jana.

toms  | *** 01.06.2016 07:19

Po dvaceti letech jsem přečetl podruhé příběh carescrianského navigátora. Pokud chci rozumně hodnotit, musím především srovnávat. Ačkoliv jde o space operu, propracovaných vesmírných soubojů ve stylu Jacka Campbella či Georga Lucase se bohužel nedočkáme. Pokud by Brim byl řidičem tanku v pozemní válce, asi by to na knihu nemělo nijak zvláštní vliv. O propracovanosti postav či zápletky si můžeme nechat jen zdát asi podobně jako u Campbella. Přesto i zde musím Johna Gearyho dát o level výš, než Wilfa Brima – kde jeden se snaží zamýšlet nad svými činy a spolubojovníky či protivníky, druhý pouze neochvějně kráčí vpřed s klapkami na očích. Tak trochu terminátor v lidské podobě.

Na druhou stranu pozitivem knihy je její snadná stravitelnost – nemusíte nad ničím příliš přemýšlet, děj se valí rychle kupředu a po přečtení zjistíte, že si s bídou pamatujete hlavní osnovu knihy.