Zimní lidé

Kategorie: fantasy - horor

originální název: The Winter People
originál vyšel: 2014

vydání: Omega (web) 2017; Fobos (web) 2021

trudoš  | ***1/2 04.07.2018 22:02

Jennifer McMahonová perfektně pracuje s navozením děsivé atmosféry, kdy člověka doslova stravuje tíseň z bytostí, jejichž jednání je pro něj nepochopitelné. Jenže ten pocit nejistoty co s čím jak souvisí a jaký motiv se skrývá za smrtelným zlem, funguje precizně pouze do okamžiku, než autorka odkryje karty. Je sice fajn, že se všechno logicky vysvětlí, jenže hrůza je najednou fuč a duchařské finále vyšumí do prázdna, což nezachrání ani obehraný cliffhanger v závěru. Navíc mi vadilo přehlížení morálního dilematu stran ústředního motivu, jako kdyby oživování mrtvých byla ta nejpřirozenější věc na světě.
Každopádně jako komorní horor báječné, skvěle tu klape postupné odhalování příčin, ve kterém čtenář společně s aktéry odkrývá záhady kolem West Hall. A pěkně rozehrané jsou i jednotlivé dějové linie, kdy jedna nenápadně doplňuje druhou, druhá třetí a třetí čtvrtou. Pravdou ovšem je, že některé vypíchnuté detaily se zpětně ukazují jako zbytečné, což z řemeslného hlediska nevidím moc rád.

Madam Brbla  | ***1/2 02.08.2018 08:33

Ideální román na dlouhé zimní večery, kdy je okolí sevřeno mrazivým tichem, jen kdesi v komíně kvílí meluzína. Já knihu bohužel měla půjčenou a četla v období letních veder, což vůbec neprospívalo atmosféře, stejně jako čtení stylem: dvě stránky na hajzlíku, stránka, než se uvaří voda na kafe, dvě stránky během čištění zubů… Ne, k vychutnání „Zimních lidí“ je třeba udělat si pohodlí, klid (manžela vykopněte na několik hodin ven a děti s ním) a ponořit se do chladného, tísnivého prostředí na samotě u Ďáblova pařátu, prožít důkladně všechny ty zneklidňující, smutné až děsivé události. Autorka většinou pracuje v náznacích, dává si na čas, vcelku dovedně splétá jednotlivé linie z roku 1908 se současností. Až v závěru zrychlí a uchýlí se k vysvětlování po lopatě, což je trochu škoda – rozmělnila tím předchozí bezchybnou atmosféru. A právě ta je hlavním aktivem knihy, nikoliv vcelku klasický příběh o lásce až za hrob a o pomstě, nebo použité tradiční duchařské prostředky, z jakých by mě u filmu trefil šlak, ovšem u knihy chybí patřičný hudební a zvukový doprovod. Dávám 70%, umím si však představit, že bych za ideálních podmínek (venku třeskutá zima, doma klid u popraskávajícího krbu) hodnotila výše.

Adhara  | *** 15.01.2024 17:07

Tak na tri a pol hviezdičky. Dala by som štyri, ak by to posledná tretina knihy, ktorá mi pripadala písaná narýchlo a nedotiahnutá, nezrazila. Až do nej to ale konečne vyzeralo ako kniha, ktorej upútavka neklame. Naozaj mala všetko, čo od duchárskeho príbehu očakávam. Tajomno, pútavé zápletky, dobré postavy, zimná atmosféra… príjemná oddychovka na dlhé zimné večery.

A teraz spoiler: Posledná tretina, ako som už písala, bola taká hrrrr. Nejako som nepreciťovala ten des, pocity už boli popísané len v skratke, konanie nie vždy logické. A niektoré klišé ma sklamali – ako že naši milovaní vrátení zo záhrobia musia byť zlí, telesne aj duševne znetvorení a chcieť zabíjať ľudí, oživovanie je fuj (bože, takých poučení som už čítala na tisíce!) a tiež mi riadne dvíhalo obočie, že si rodina adoptuje dievča, ktorej rodičia sú nezvestní a adoptívni rodičia boli poslední, čo ich videli. To im vari byrokracia dovolila?