díl v sérii:

originální název: Before Dishonor
originál vyšel: 2007

vydání: Brokilon (web) 2017

odkazy: 1x [ukázka], 1x [recenze]

BorgDog  | ** 02.11.2017 16:45

Tahle kniha má všechny předpoklady pro to, být skvělá. Nebo aspoň velmi dobrá. Bohužel není. A důvod proč není, je prostě fakt, že autor zcela ztratil soudnost ohledně toho, co vlastně píše. Ano, Peter David měl vždycky sklon k jistému megalomanství. Nestačilo, že něco bylo velké – muselo to být OBROVSKÉ. Nestačilo, že něco byla pohroma – musel to být ARMAGEDDON. Navíc v kombinaci s pojetím, kterému by často mnohem víc slušel komiks než román. Většinou David nicméně dokázal tyto své sklony buď uhlídat nebo zakomponovat do příběhu nerušivým způsobem. Zde bohužel nedokázal ani jedno.

Prakticky všechno, co se začne dít po zničení lodi USS Thunderchild rychle prolamuje veškeré hranice logiky, jakékoliv vědecké reálnosti i v rámci SF, a z velké části samotného Star Trek universa. Je to prostě akční jízda, kde na dvaceti stranách proběhne vzpoura i „kontravzpoura“, je aktivována i použita ultimántní sueprzbraň, zničena asi tak stovka lodí, zabito nejspíš pár desítek tisíc lidí, a sežrán Pluto. Doslova. Ano, pokud dokážete „nechat mozek v šatně“, budete se bavit, asi jako se lze bavit u románu Jiřího Kulhánka. Pokud ne, bude pro vás kniha utrpením a hodnocení „brak“ ještě shledáte slabým.

Na druhou stranu, některé části děje stojí za zamyšlení. Na rozdíl od třeba Dillardové David umí tvořit dilemata, hlavně velitelská, občas až mrazivě precizně. Pokud se v té záplavě zběsilostí okolo dokážete zastavit a zamyslet nad tím, jak DĚSIVĚ subjektivní může být i pouhé odlišení vítězství od prohry, anebo jak lehce se lze ocitnout v situaci, kdy všechna možná rozhodnutí jsou špatná, a jde už čistě jen o to, na jakou zoufalou kartu vsadíte, nebo kolik krve vám na konci hry zbude na rukou, možná vaše sny o tom, jak by bylo bezva sedět v kapitánském křesle hvězdné lodi, doznají značné trhliny. K tomu nutno přidat některé geniální dialogové repliky. David vždy dokázal psát s více či méně „nelidskými“ postavami mnohem lépe, než s lidskými, a zde to opět dokazuje. Jeho Spock je muž, kterého budete chtít za přítele. Přítele, kterého byste chtěli mít vedle sebe, až přijde konec věcí a na svět padne temnota. A postřehy Madam Q, Sedmé z devíti nebo jistý páreček v TNG naprosto nesnesitelných velících důstojníků, tomu všemu výborně sekundují. Proč jen autora nemohl někdo včas praštit přes ruce pravítkem, když došlo na borgské superkrychle a požírače planet…

Nepopírám, že jsem zklamaný. Ta kniha je jednoduše zkažená, jen s občasnými záblesky geniality. Ano, je to naprosto „jiný Trek“, jak jsem doufal – bohužel jiný neznamená vždy automaticky dobrý. Přesto věřím, že hlavně lidé preferující akčnější kousky nebo nedbající až tolik na ST kontinuitu (bordel, jaký by za sebou v ST vesmíru toto nadělalo, kdyby to mělo být vzato vážně, je prostě… nepředstavitelný), mohou jednoduše sedět a bavit se. A na konci budou mnohem spokojenější, než já.