Tři bábiny kobyly

Věra Mertlíková

Tři bábiny kobyly

Kategorie: fantasy - historická

vydání: Straky na vrbě (web) 2017

Svarec  | **** 31.12.2017 22:59

Debutující autorka a podivný název ve mně příliš důvěry nevzbuzovaly, ale novou historickou fantasy se slovanskými motivy jsem si prostě nemohl nechat ujít, zase tolik jich u nás nevychází. A nakonec se z knihy vyklubalo velmi příjemné překvapení (byť teď koukám, že povídky autorky jsem v minulosti hodnotil dost kladně, takže zase takové překvapení to není). Prvně je třeba říci, že kniha nemá klasickou strukturu, je to v podstatě úzce provázaný povídkový román – hrdinové putují a cestou plní různé „questy“, jako červená nit se tím v pozadí vine ústřední zápletka, která teprve v poslední třetině dostane více prostoru. Jak to píšu, tak to nezní bůhvíjak poutavě, ale naštěstí je to napsáno velmi čtivě a koneckonců i ta samotná cesta má v příběhu určitý smysl. Na knize je taky poznat, že si autorka pečlivě nastudovala historické reálie, takže se jí skrze různé detaily podařilo vtisknout knize správnou atmosféru – drsný svět raného středověku mi doslova ožíval před očima. Ústřední trio hrdinů je sice poněkud jednorozměrné, ale sympatické. Škoda, že všechny ostatní postavy jsou jen lehce načrtnuty a nemají skoro žádný prostor. U některých je to trochu problém, jelikož v příběhu později hrají značnou roli a společně s hlavními hrdiny bychom k nim zřejmě měli něco cítit, přitom je skoro neznáme (mluvím o těch dcerách). Dochází pak k paradoxu, že epizodní postavičky z první poloviny knihy jsou mnohem zajímavější a vykreslenější než důležitější postavy z druhé půlky. Menší problém mám také se závěrem, který mi přišel dosti uspěchaný. Všechno do sebe sice zapadne, ale některé věci působí křečovitě a nepřirozeně. Potenciálně emotivní scény nemají potřebný dopad a jak to dopadne s hrdinovou milostnou zápletkou mi bylo jasné už od začátku (a celou dobu jsem doufal, že autorka vymyslí něco jiného). Kromě toho ale nemám co vytknout, přečetl jsem to jedním dechem a celou dobu jsem se bavil. Na úrovni Červenáka to samozřejmě ještě není, ale to jsem ani nečekal. Těším se na další počiny autorky, v nichž si snad dá pozor na zmíněné neduhy.