Okno do času

originální název: A Window Into Time
originál vyšel: 2016

vydání: Epocha (web), Planeta9 (web) 2017

odkazy: 1x [ukázka], 3x [recenze]

trudoš  | ****1/2 27.11.2017 22:36

Vesmír je plný podivností, přičemž některé jsou prostě větší, než ty ostatní. Jako třeba, když si třináctiletý Jules začne vybavovat události, které nikdy nezažil. A nejen to, dokonce jsou z úplně jiné časové roviny. Aby záhadě přišel na kloub, snaží se dopátrat skutečného majitele vzpomínek a chtě nechtě se tak připlete do smrtící hry bezskrupulózního psychopata…
Britský spisovatel Peter F. Hamilton se po desíti letech vrací na český trh a to s jednohubkou, která okouzlí vědeckou nápaditostí i jazykovou stylizací. Nekomplikovaná časovka přitom začíná poměrně nestandardně, skoro jako by šlo o rodinné drama a ne sci-fi. Odolat však postavě náctiletého supergénia, který vybaven dokonalou pamětí a geekovským rozumem čelí nástrahám obyčejného světa, lze poměrně těžko. Ovšem nečekejte moderní space operu z druhého konce vesmíru, tahle vypointovaná novelka je spíše civilního charakteru. Nic jí to však neubírá na kráse, což jen zaručuje, že se k jejímu čtení budete rádi zas a znovu vracet.

Methat  | ****1/2 18.12.2018 15:28

Skvelá krátka novela, ktorú prečítate za jeden deň. Výborne a ľahko sa číta – v knihe ide o príbeh chlapca, ktorý si pamätá všetko a jedného dňa si začne spomínať na udalosti, ktoré nezažil. V knihe sa objavia časové paradoxy, takže kto má rád tému cestovania v čase, túto knihu odporúčam. Len to bolo príliš krátke.

Madam Brbla  | ****1/2 25.09.2020 12:38

„Když jsou chytří lidé v menšině, nedělá to z nás otroky pitomé většiny?“

Ani nevím, proč jsem tuhle útlou knížku tak dlouho ignorovala. Hamilton je dobrý spisovatel, i když mu k proniknutí mezi špičku mých oblíbených autorů něco málo chybí. Tedy spíše přebývá: jeho vesmíry jsou až moc rozkošatělé, téměř přeplácané množstvím zdánlivě nesourodých motivů a nápadů. „Okno do času“ se liší nejen rozsahem a s tím souvisejícím úsporným stylem. Pro jednou čtenář zůstává na současné Zemi a sleduje tak trochu jiného chlapce, nadaného (což je diskriminující výraz, korektně se užívá „vysoce schopný“), ovšem pro ostatní lidi kapku hůř pochopitelného. Julian je velmi inteligentní, potřebuje ve svém světě řád – např. ponožky musí nést správné označení dne v týdnu – a hlavně má dokonalou paměť. Ideální materiál pro šikanu, přesto se nepoddává stresu a s problémy i změnami ve svém životě se Julian vyrovnává nesmírně metodicky, ať už jde o události tragické či nepřirozené jevy. Kde by jiní běželi za psychiatrem, tento třináctiletý podivín přemýšlí, zjišťuje a spřádá plány.
Hověla jsem si v úsměvně lidské novelce, nadšeně ji prosprintovala… leč těsně před finišem mi mozek zakopl, ztratil orientaci a zatím marně hledá správnou cestu za cílovou čáru. Já jsem prostě na konci přestala chápat, kdo je kdo, kým se stal/nestal/může stát a proč vlastně. Holt si to přečtu znovu, až budu pořádně vyspaná, ve slušné duševní kondici a na klidném místě… jestli někdy. 85%