Kategorie: sci-fi - humorná

originální název: Inga hjältar här / Bernhard the Conqueror

vydání: Triton (web) 2004

biker11  | **** 06.03.2007 18:37

vtipné absurdné a hlavne orginálne. Žiadny Prachet, skôr Pilipiuk v kozme. super

Vlask  | *** 09.08.2010 00:06

Parodie na všechno a všechny, zaměřená zejména na armádu a nespočetné množství historických i literárních postav. Bohužel příběh samotný se jaksi vytratil do ztracena a autor prohání hlavního antihrdinu sérií naprosto nesmyslných a šílených situací jak se mu to zrovna hodí.

Madam Brbla  | *** 26.02.2013 09:29

Mohla bych zkopírovat Vlaskův komentář, ale pokusím se vypotit totéž jinými slovy:-). Bernhard je navýsost nesympatická postava, od které čtenář nemůže očekávat nic pozitivního. Stále před někým nebo před něčím utíká, někam padá, přitom si stěžuje, nadává a lituje se. Většina ostatních vystupujících bytostí není lepších, jde o jednu vtělenou nectnost vedle druhé: neochotní až nenávistní roboti, všemožné literární postavy a archetypy, řvoucí lampasáci, trhlí vědci a hlavně všudypřítomný ústřední mozek, zmítaný hormony. Zpočátku šlo o zábavný mustr, akorát se docela rychle omrzí a pak může nastat situace, kdy ten věčný negativismus, podlost, zbabělost a vzájemné urážky začnou čtenáři lézt na nervy.
Děj obou novelek není omezen sebemenší snahou o logiku, prostředí i postavy se střídají tak rychle, až to občas komplikuje orientaci; přenést se z jedné planety na jinou může být záležitostí jediné krátké věty (aniž by Bernhard ovládal teleportaci).
Parodování různých společenských skupin či jednotlivců, sžíravá kritika aktuálních problémů, utahování si z lidských slabostí – to vše funguje velmi dobře, někdy ze mě Lundwall vyloudil suché uchechtnutí, jindy spíše hořký úsměv. Přemýšlím, jestli bych byla s knížkou kompatibilnější v mladším věku… Asi bych lépe ocenila bláznivý styl humoru, na druhou stranu by kolem mě mohlo plno dobrých postřehů prošumět, aniž bych se nad nimi zamyslela, případně jen pozastavila přitakáním. Asi jsem čekala něco jiného, v některých ohledech víc, v jiných by to zase chtělo ubrat, přesto nemůžu četbu tohoto dílka označit za ztrátu času. 60%
„Žijte teď a nechte pátou generaci svých potomků, aby platila!“