originální název: Dark Carnival
originál vyšel: 1947

vydání: Albatros Media - Plus (web) 2018

odkazy: 1x [recenze], 1x [ukázka]

trudoš  | **** 19.11.2018 06:05

„Někdy si opravdu myslím, že děti jsou vetřelci z jiné dimenze.“
Jedinečnou Bradburyho schopností je práce s jednoduchými motivy, kdy si pohrává s realitou jako s plastelínou a bere věci absurdní jako samozřejmé. Dává tak mimoděk vyniknout lidským slabostem, nebo naopak ctnostem. Přitom se nezdržuje zdlouhavým vysvětlováním, protože spoléhá na čtenáře, že přijme melancholická pravidla hry. A on je přijme, protože jeho vlastní podvědomí mu našeptává, že tenhle magický svět je mnohem skutečnější, než ten jízlivý cynik venku za oknem. Navíc – dějí se i větší podivnosti.
Perfektní dojem z Temného karnevalu, první autorovy publikované sbírky, podtrhují ještě krátké předmluvy, v nichž spisovatel vzpomíná, jak nebo proč ta která povídka vznikla. Drobnou vadou na kráse může být fakt, že z pětadvaceti textů je v knize pouze šest těch, které u nás vycházejí poprvé. Na druhou stranu, právě připomenutím těch nejslavnějších příběhů člověk plně ocení tvůrčí mnohotvárnost a úžasný vypravěčský talent.

Gaarq  | **** 28.12.2018 10:45

číst bradburyho po 30 letech je jako vytáhnout již jednou ocumlaný bonbón a dát si ho znovu. bude stejně sladký a bude mít stejně zvláštní příchuť jako poprvé, ale už nás nepřekvapí. síla RB pro mě vždy byla především v šoku, překvapení, nových spojeních nespojitelného. takže zůstává „jen“ mistrovské vyprávění, lidské teplo a karneval temných nápadů. a i to je více než dost.

Strýček Biolit  | **** 01.01.2019 23:55

Moc příjemné čtení, přičemž za mě je lepší druhá půlka knihy. Na povídkách není znát jejich věk, jsou psány velice lidsky, poeticky, doba není důležitá, jsou, doslova, nadčasové, neboť lidi a lidské touhy se v průběhu věků nemění. Hodnotil bych i výše, ale u většiny povídek jsem odhadl jejich konec po pár stranách, což mi lehce kazilo radost ze čtení (a pak zde také bylo několik slabších kusů). Samotné zpracování knihy je parádní, nenašel jsem snad jediný překlep. Takže pokud jste nečetli nějakou předchozí Bradburyho sbírku (většina povídek v této knize už česky vyšla), tak je Temný karneval asi jasná volba…