díl v sérii: 8

Kategorie: fantasy - povídková sbírka - humorná

originální název: Konan Destylator
originál vyšel: 2016

vydání: Legion Wędrowycz (web) 2018

Polinius  | ***1/2 23.05.2020 22:17

Výplach mozku technickým lihem! Začal jsem číst knihu ještě v předprodeji a musel jsem ji odložit, protože mi přišla strašně blbá. Ale teď přišla ta správná doba a všechno seplo a naše republika se octla na stejné vlně, jako degenerovaná fiktivní oblast kdesi na východě Polska. Tedy konkrétně: Vysocí ústavní činitelé jsou buď estébáci a nebo senilní alkoholici, mimořádný stav, karanténa, zavřené restaurace a proto se chlastá jen lahvové potají v kočárkárně paneláku. Venku se motají vousatí chlapy a i ženské a díky zavřeným divadlům a kinům je vrchol kultury večerní program v televizi a nebo když mladá Motalíková ukáže kozy. Protože se stejně nikam nesmí, teda maximálně do práce a nebo do krámu, není důvod svlékat sváteční fáračky a proto nastala vhodná doba číst. Musím svědomitě přiznat, že tato kniha je opravdu blbá, ale prostě jsem si ji užil. Pár povídek má nějaký nápad, pár povídek jsou jen halucinace z deliria, ale celkově se to udrželo nad průměrnosti.

Četl jsem i horší sbírky povídek z vesmíru Jakuba Vandrovce, ale četl jsem i lepší povídkové knihy.

Strýček Biolit  | *** 03.11.2020 20:52

Další díl příhod Jakuba Vandrovce. Co napsat? Sílu jako první knihy nemá určitě. Spíše pokračuje v takové pozvolné stagnaci „neurazí, nenadchne, jednou za čas dobré“, kterou začal díl pátý. Styl mi přišel primitivnější (možná je to vynucenou změnou překladatele), nadpřirozeno zmizelo téměř úplně, pokud už se objeví něco abnormálního, mohli bychom to řadit spíše do říše sci-fi; také mi přišlo, že hlavním hrdinou knihy není ani tak Vandrovec, jako spíše jeho kumpán Semen (jediný zbylý – ostatní, známí z předchozích knih, se nevyskytují, což je, aspoň za mě, škoda). A samotný Vandrovec? Až se to bojím napsat…ale…prostě vyměkl…a to strašlivým způsobem. Povídky jsou někdy úplně bez pointy, někdy je slabá, někdy úplně pitomá. Humoru ubylo také. Po ohodnocení povídek mi vyšlo nějakých 56 %, takže tři hvězdy, ale klidně to mohlo být dva a půl.

Kniha má zajímavou historii – fanoušci Vandrovce si ji vydali sami, neboť Laser tehdy procházel značnými problémy. Menší náklad se promítl na ceně, která byla někde mezi čtyřmi až pěti set korunami (+ případné poštovné), což se mi, na jednoho brožovaného Vandrovce, zdálo až až, takže jsem knihu vynechal. Před nějakým časem se mi ovšem naskytla příležitost knihu – ve velice dobrém stavu – obstarat (i s poštovným) ani ne za polovinu ceny. Této nabídce jsem již neodolal. Co říci závěrem? Pokud jste chronický milovník Jakuba Vandrovce, knihu pravděpodobně již máte. Pokud máte sérii rozečtenou…inu…jak to napsat…„na odreagovaní“, asi můžete knihu v klidu vynechat, o nic zásadního nepřijdete.