originální název: City of Miracles
originál vyšel: 2017

vydání: Host (web) 2018

odkazy: 2x [ukázka], 1x [info], 3x [recenze]

Gaarq  | **** 10.11.2018 18:27

poslední díl městské trilogie uzavřel příběh boje za jiný svět, proti božstvům, proti moci lidí. autorovi se docela dobře podařilo zakončit všechna vlákna přediva a příběh završit.

vadilo mi, že knihu jako by dopisoval jiný autor. je psána víc mládežnicky, objevil se tu znovu nešvar prvního dílu a někteří aktéři se chovají hloupěji, než by se dalo očekávat. text zdaleka neplyne tak pěkně, jako třeba ve dvojce. nápady také nejsou už zdaleka tak oslnivé, byť nokov a vše s ním spojené je velmi dobré. často jsem měl dojem, že autor si pomáhá známými koncepty (sigrudovo znamení, závěrečné dějství se sempros), ale začleněné je organicky. párkrát jsem i škobrtnul o překlad jednotlivých slov, kdy jsem měl pocit, že tam prostě nepatří. nicméně pořád je to skvělé čtení.

Madam Brbla  | ****1/2 14.02.2020 19:49

„Aspoň jednou bych chtěl vymyslet řešení, při kterém bych nemusel sám sebe málem vyhodit do vzduchu.“ Sigrud Harkvaldsson

Chro-chro-chro-chrochtám blahem! U předchozích dílů mi vždy trvalo nějakou dobu zahryznout se do děje a chvílemi jsem se musela do obracení stránek trochu nutit, kvalitní četbě navzdory. Tentokrát jsem od úvodních stránek jela jako namydlený blesk po banánových slupkách na ledu. Protože Sigrud! Drsný, věrný, životem bolestivě zjizvený Sigrud. Jeho linie je proti ostatním jako dálnice proti pěšinám, zabírá většinu prostoru a řítí se neúprosně vpřed. Pomstít smrt své mentorky a splnit poslední přání, ochránit její dceru, není snadný úkol, když proti sobě máte zloducha temnějšího než bezhvězdná noc v rakvi pohřbené pod šesti stopami dehtu v kilometrové hloubce černouhelného dolu. Ale Sigrud taky není zrovna obyčejný soupeř.
Třetí díl je proti oběma předešlým akčnější, více přímočarý, což neznamená přehlídku samoúčelného násilí. Ani tady nechybí silné myšlenkové podhoubí, akorát autor nehází po čtenáři filozofickými tématy jako kilovými sáčky cukru, zato častěji mrskne takovým tím malým pytlíčkem, co se přidávají v restauracích k teplým nápojům. Teprve v závěru mi všemocné božské manýry začaly skřípat mezi zuby, finále ovšem nepostrádá kouzlo. Vlastně spoustu kouzel a marně bádám, zda bylo možné ukončit sérii nějak elegantněji. Nejspíš ne.
Pro mne je „Město zázraků“ nejlepším kusem skvělé fantasy série, která má vše, co si zmlsaný fanoušek žánru může přát: chytlavou zápletku, nevšední kulisy, hustou atmosféru, zajímavé zákonitosti i historii světa, osobité charaktery, dobré myšlenky, dechberoucí akci (jak mě na stará koulena přestřelky a rvačky moc neberou, tady jsem si je užívala), melancholické chvíle i scény s nevtíravým humorem. 90–95%
Četla jsem jen e-knihy, ale chci (a budu) mít všechna tři „Božská města“ v poličce, hýčkat je pohledem, sem-tam se s nimi pomazlím při odstraňování prachu a za několik let se do nich vrátím.