kniha » Eragon
v Top10 19 | chce si přečíst 13 | chce mít v knihovně 5 | má v knihovně 184 | antikvariát
Eragon Více vydání = více obálek.

Christopher Paolini

Eragon

série: Odkaz Dračích jezdců
díl v sérii: 1

Tato kniha je částí i jiných knih: Odkaz Dračích jezdců, Odkaz Dračích jezdců: Zlatá edice, Odkaz dračích jezdců komplet de luxe, Odkaz Dračích jezdců

Kategorie: fantasy - pro děti a mládež - podle filmu/zfilmováno - draci

originální název: Eragon.
originál vyšel: 06/2002

vydání: Fragment (CZ) (web) 2004; Fragment (SK) (web) 2007; Fragment (CZ) (web) 2009; Fragment (CZ) (web) 2022; Fragment (SK) (web) 2023; Fragment (CZ) (web) 2023; Fragment (SK) (web) 2024

odkazy: 4x [recenze], 1x [web], 1x [film]


Komentáře:
Vlask  | ***** 11.02.2006 10:24

Nevěřte některým recenzentům strhávájícím tuto knihu kvůli neoriginalitě a plagiátorství (co by chtěli – místo draka obří žížalu? :-0 ). Pravda není v ní nic objevného – prostě jen dobře napsaná fantasy o chlapci, jeho drakovi, boji proti zlu a do toho nezbytní elfové, trpaslíci a nějaká ta kouzla. Má to celé spád, dobře se to čte, jenom je to neuzavřené což se u prvního dílu trilogie dalo čekat. Zatím se všem kdo ji četl z mého okolí libila – pokud máte chuť na klasickou fantasy stylu pána prstenů, tak eragona zkuste.

Olorin  | brak 16.08.2006 17:00

Velmi špatná kniha, autor by měl nejdřív číst a číst, aby trochu pochopil formu a pak psát a psát, aby se kniha po něm dala i přečíst a nebyla to zábava jen pro 10-ti leté čtenáře…

septimus  | ***** 20.03.2007 09:38

velice nesouhlasím s Olorinem Tato kniha je velice dobrá a rozhodněcx stojí za přečtení

magio  | **** 05.04.2007 15:55

Mnoho lidí říká, že Paoliniho trilogie je pouze opis Pána prstenů a mnoha dalších knih. Ano, autor nepřišel s ničím novým, ale to ještě není důvod ke strhávání. Když chlapec jménem Eragon při lovu náhodně nalezne lesklý zelený kámen, netuší, že se jeho život zanedlouho od základů změní. V tuto chvíli však pouze přemýšlí, jak ho, co nejvýnosněji prodat. Po nějaké době se ale z kamene vylíhne malé, věčně hladové dráče, přesněji řečeno dračice. Hned zde můžeme naleznout jistou Paoliniho inspiraci knihami americké autorky Anne McCaffrey, která v nich podrobně líčí soužití draka se svým jezdcem. Není proto příliš neočekávané, že je zavražděn Eragonův strýc Gero. Mladík se tak společně se starým vypravěčem Bromem vydává strýčka pomstít. A hle, zápletka je na světě. Jinoch postupně poznává, že jeho společník není tak docela obyčejný stařík, nýbrž bývalý Dračí jezdec – příslušník dávno vymizelé kasty jakýchsi strážců míru, kteří meči i kouzli udržovali pořádek. Ke každému jezdci neodmyslitelně patřil i drak. Brom začíná Eragonovi postupně předávat své četné znalosti, které se týkají jak šermu, tak čarodějnictví. Ano, magie má v Paoliniho světě také své zásadní postavení, každá věc má své určité jméno v kouzelném jazyce. I zde můžeme najít podobnost s dílem jiného autora. Mluvím samozřejmě o U. Le Guin a jejím cyklu Zeměmoří. Ale vraťme se k Eragonovi a jeho dobrodružství. Ten pomalu zjišťuje, že se z lovce mění na kořist. Když je Brom náhle zavražděn je dokonáno. Je třeba se skrýt před zlovolným tyranským králem Galbatorixem. Ale kam? A kdo je trpící dívka, která se mu zjevuje ve snech? A může věřit neznámému Martaghovi, který se k němu připojuje? Děj pádí vesele kupředu a zbytečně se nezastavuje. Ti, kteří mají knihu přečtenou a nelíbí se jim, jsou v právu, mají jinou představu o kvalitě něčí práce. Ale nechápu ty, kteří si ji ani nevezmou do ruky, a už ji odsuzují. 8/10

willis  | brak 21.05.2007 10:26

Paolini možná není úplně špatný vypravěč, ale to z něho ještě nedělá dobrého spisovatele. Souhlasim s Olorinem. Jak říkal klasik „učit se, učit se, učit se“, a to platí i pro spisovatele. Takže hůl nad ním nelámu a věřím, že třetí díl už se bude blížit k průměru. Nicméně celá tahle série si získala nezaslouženou pozornost na úkor jiných a lepších knížek pro mládež. Cena a propagace je totiž vzhledem ke kvalitě knížky neúměrná.

malarkey  | ***1/2 08.08.2007 14:18

Co si máte myslet o knize, ve která hned ještě než ji otevřete naleznete na rubu nápis: „Těště se na film!“? Je to těžké takhle hodnotit, to je skoro jako kdyby Christopher Paolini psal knihu jenom proto, aby vznikl fantastický film, který by předčil i Pána prstenů, což je další problém. Plno lidí srovnává právě Eragona s Pánem prstenů leč dělají chybu. Společného opravdu něco má, ale stejně by mohli nadávat příznivci Harryho Pottera nebo Hvězdných válek. Autor si prostě ze všeho vzal trochu a nechal vzniknout této sice epické přesto nicneříkající fantasy, která na první pohled jistě zaujme, ale po půl roce na ní s takovou radostí čtenář už vzpomínat nebude. Doufám jen, že Paolini svojí trilogii dokončí. Film dopadl otřesně a už nezbývá nic jiného než čekat, co z toho Paolini nakonec smíchá a nechá vydrápat na povrch. 7/10

Skarp  | *** 09.08.2007 03:46

Obdivuji autora za jeho odvahu, pustit se do trilogie v tak ranném věku. Co se týče příběhu, je dle mého názoru velice přímý. Svět není dostatečně propracovaný. Chybí tomu něco, co odděluje pohádku od fantasy ( teda tak to pojímám já) Stejně tak jako u série Harry Potter zde chybí jakékoli propracování užívání magie. Postavy jsou se znalostí kouzelných slov neporazitelní. Zde se má Paoliny co učit. Rozodně knihu nepovažuji jako vrchol žánru fantasy.

Mat21  | *** 12.08.2007 12:28

Ano, učme se, jak silný nástroj je marketing a dokáže zmanipulovat tisíce lidí. Pokud by vydání téhle knihy nepředcházel obrovský mediální humbuk a vyšla by jako valká většina jiných fantasy knih – ve formě paperback, zapadla by do šedého průměru a znal ji z nás málokdo. Ale jelikož se filmové zpracování LOTRa ukázalo velmi výnosné a nemající obdoby, distributoři chtěli vyvolat další vlnu nadšení a maximálně z toho vytěžit. Kniha sama není špatným dílem a těžko ji lze vinit za neoriginálnost. Originálních nápadů ve fantasy světě je totiž jako šafránu a autoři se mezi sebou inspirují navzájem. A proč byla vynesena na trůn právě tahle kniha? Je určena široké veřejnosti, tzn. lidem fantasy světem zcela neovlivněným i 12-ti letým dětem, které po přečtení knihy donutí své rodiče vypravit se do kina. Nás, protřelé čtenáře Feista, Williamse a mnohých dalších slavných autorů tato trilogie asi ničím neohromí.

Marc  | ***1/2 11.11.2007 10:41

Kniha jako taková je dobrá. Je dobrá pro toho kdo v životě nic jiného nečetl (krom třeba HP). Ale když se na ní podívá nějaký zkušenější čtenář v oboru musí uznat že je tam až moc podobných událostí, postav a vůbec všeho z ruzných knížek, ba i filmů. Takže je Paoliny zloděj nápadů nebo není? Při nejslabším vyhodnocení se nechal „inspirovat“. :-) ALe kniha je dobře udělaná a čte se sama. Eragon měl štěstí v tom že měl velou marketingovou a reklamní podporu. To se potom prodávaj knihy skoro sami. Takže vyhodnocení? Určitě si celou serii přečtu (zbívá jeden díl) a řeknu si ano četl jsem to a mám na to svůj názor.

firen  | *** 28.11.2007 17:50

Co říci o Eragonovi. Asi pohádkově napsaná kniha. Autor v ní zaznamenává takřka ještě svoje dětské pocity a sny. Tato kniha sice neni nejlépe napsaná ale strhla si miliony příznivců. V ději jde dosti vidět podobnost s hvězdnými válkami. Jsou tam i prvky s pána prstenů a dalších fantasy. Někomu se to nelíbí, můj názor je tento: dalo by se říci, že se jedná o hvězdné války v podobě fantasy. A tím se tato kniha stává zajímavou. A nakonec starověký jazyk taky neni špatný nápad.

Jilkns  | **** 04.02.2008 11:55

sice nic originálního, ale je to naprosto dokonalá odpočinková četba…

Gwaihir  | brak 16.08.2008 21:53

Velice amatérsky napsaná kniha, na slohu je vyloženě vidět autorův dětský věk.

tomts  | *** 17.08.2008 03:56

Co říct, abych neopakoval již vyřčená slova? Román je fantasy pro mládež, kterou napsal jejich vrstevník. Klady- má spád, děj se příliš nerozmělňuje a hlavní postavy jsou poměrně propracované. Zápory- nic originálního ani nadprůměrného, vše už tady bylo a kvalitněji napsané. Tak proč to vůbec číst? No..hm…kdo by netoužil přečíst si práce Tolkiena, které napsal jako chlapec? Co totiž Paolinimu nikdo upřít nemůže je, že tak mladých autorů, známých po celém světě moc není. A on vyroste…a bude lepší…možná nejlepší, kdo ví?!

Gaudericus  | ** 14.03.2009 10:17

Poněkud nechápu většinou kladné hodnocení téhle knihy. Nejde o její neoriginalitu, nebo snad vykrádačství, ale prostě to není ono. Ostatně kdyby byla celá napsaná stejně jako její první kapitola, bez mrknutí oka bych dal 0%. Autor se sice během knihy „vypisuje“, ale pořád to nestačí na dobrou knihu. Eragon je pro mě jasným důkazem toho, že hmota (reklamní kampaň) docela snadno zvítězí i nad myšlenkou (kvalita textu).

Svarec  | *** 05.08.2009 13:27

Dle mého skromného názoru je první díl Odkazu dračích jezdců ještě celkem povedený. Sloh je sice úměrný věku autora a příběh je kopírka Star Wars, ale přesto je to docela čtivé. Je na tom taky poznat, že to Paolini „ještě“ psal pro sebe z radosti, takže ten nepříjemný jev „výplňové vaty“ se v tomto díle ještě neprojevuje. Podotýkám, že jsem to četl asi ve čtrnácti a opětovné čtení radši vynechám.

lipsik  | ***** 29.01.2010 22:50

Kniha je skvěle napsaná. Obvzlášť, pokud se podíváte na věk autora. Příběh vás do sebe vtáhne a vaše fantazie jede na plný obrátky. Odkaz Dračích Jezdců patří mezi mé nejoblíbenejší knihy, jenom mě velmi zklamal film. Dost se liší a jejich dialogy jsou děsné. Možná by se líbil někomu, kdo nečetl knihu, ale to je stejný jako čučet na Pottera a nepřečíst si ani jeden díl… Mno, ale s tou velkou propagandou nemáte pravdu. Paoliny nejdříve objížděl města a knihu vydal v rodinném vydavatelství. Až potom ho objevili a začala velká propaganda, ale zasloužená a oprávněná, protože kde se o jeho knize dozvěděli, tam taky na ni pěli samou chválu. Ona je totiž fakt svělá a určitě se zalíbí každému.

LordZombie  | ***** 03.03.2010 18:47

no mi osobně se kniha líbila hlavně díky tomu, že se vlastně četla sama… jak už zde bylo zmíněno za film Eragon bych nejraději někoho dal zavřít, ale nu což :)

Safirentwiluea  | ***** 20.06.2010 11:14

Kniha je velice přehledná a přitom se nedá moc lehce „číst mezi řádky“ – není tak zcela jasné, co bude dál a čtenáře to plní nedočkavostí a napínavostí. To, jak někteří popisují, že Paolini píše srozumitelnou a jednoduchou formou podle mě není chyba a rozhodně se to kvůli tomu nedá přirovnánvat s dětskými knížkami. Naopak, je to kniha mnohem čtivější než mčasté fantasy a scifi romány s přemírou postav a nesrozumitelným dějem, kterým velká většina čtenářů dává přednost. Kniha Eragon, a obecně i celá trilogie, je velmi důmyslně propracovaná a nikdy předem netušíte, co vás v příštím okamžiku čeká. Je plná napětí, akce a spoustou fantasy prvků a ještě špetkou humoru. Nemám, co bych chtěla Paolinimu vyčíst, snad jen to, že je velice originální :-).

lukynovo  | ***1/2 17.01.2011 18:04

je to sice částečný opis mnohého, nicméně je to příjemná pohádková fantazy. Paolini se (aspoň doufáám)nesnaží zařadit odkaz dračích jezdců mezi „dospělou“ fantazy, ale směřuje ji do světa dětí a začátečníků. Pokud bych knihu hodnotil jako literaturu dětskou, jistě bych sáhl po hodnocéní vyšším.

Martrix  | *** 18.01.2011 11:47

Je legrační, číst si naprosto rozdílná hodnocení ostatních uživatelů. Nepředpokládám, že všichni horliví zastánci jsou desetiletí čtenáři a naopak největší kritici profesoři českého jazyka. Pokud se budu zabývat obsahem knihy, tak ano, nic moc nového v ní není. Ale že by se to špatně četlo, to bych neřekl. Je to kniha, které se prodalo statisíce výtisků po celém světě a i kdyby to bylo jen reklamou, tak druhý díl si nevedl o moc hůř a kdyby se nelíbil první… . Ruku na srdce, kdyby kritici nevěděli kolik je Paolinimu let, nejspíš by byli trochu smířlivější. A totéž platí i o zdejších hodnotitelech. Ono to trošku dráždí, že mladý kluk napsal knihu, která se jiným lidem líbí a že je kolem toho takový humbuk… . Lidi, povzneste se nad to. Kniha může poučit, nebo jen zabavit, nebo obojí naráz… . Proč vyčítat zábavné knize, že v ní není nic objevného? Eragon je i s temnějšími náznaky bezelstná kniha pro teenagery a pokud po ní sáhne vysokoškolský profesor českého jazyka, neměl by ji hodnotit jako román CH. Dickense. Co se plagiátorství týče, tak už od dob Homéra bylo vše napsáno a ostatní příběhy jsou jen variace posazené do jiného rámce, popsané jiným způsobem. Přirovnávat Paoliniho způsob psaní k Tolkienovi, jistě kritici nechtěli. Takže pokud je vytýkán rámec…no…prostě elfové, draci, skřeti, to si přece půjčil i ten Tolkien odjinud(doporučuji Otcové prstenu od Andersona). A nepochybuji o tom, že by nás všechny mrzelo, kdyby se v dalších knihách nemohl objevit drak, zlý čaroděj, nebo elf, jen proto, že je použil Mistr.

Erik1131  | **** 23.03.2012 13:23

Tuctová fantasy, ktorá sa dobre číta. Všetko bolo povedané a ten, kto sa pustí do tejto série vie, že nemôže čakať nič originálne. Napriek tomu dávam 80/100.

Rhaegar  | * 17.07.2013 18:42

Nebudu si hrát na tvrdého kritika a budu knihu brát tak jak je. Autor udělal chybu pustil se do knihy bez zkušeností. Měl nejdřív začít psát povídky což je mnohem jednoduší než kniha. Do čtení jsem se opravdu nudil. Kniha je psaná rozvláčným stylem. To by nevadilo ali na tak nekritického člověka jako jsem já to působilo uměla a nedodělaně. Prostě když sem to čet přišlo mi to že je tam spousta vaty a je to psané tak aby to bylo co nejdelší. Takže je to vata a příběh se tam jen tak občas mihne. A ten jeden či dva zvraty jsou tak předvídatelné,že i já jsem je tušil od začátku a to je co říct. Hraje si to to na normální fantasy ale to není s přimhouřením oka by se to dalo brát jako podprůměrná fantasy pro děti do 3 třídy. Jestli je to ale myšleno pro teenagery nebo dokonce dospělé. To se na mě nezlobte. Kdyby se ho nechytily marketing, že autor je mladej a blbej nikdo z nás by to neznal.

bleekemolen  | ** 24.08.2013 09:43

je to neloginocnost a nesmysl za nesmyslem!

  • kdyz eragon naskocil na kone, byl oproti drakovi smesne maly.. o par kapitol dal, je nam tvrzeno, ze drak konecne dorostl velikosti kone
  • eragonovi byla zima a ohrival si dechem ruce, o par radku dal strcil ruku do ledove vody a hral si s proudem.. asi trpel mozkovou obrnou
  • eragon si zlomil zapesti.. o par kapitol dal bez problemu visi za ruce na zdi..

a to jsem spoustu veci zapomnel.. tohle je ubohost

trudoš  | **1/2 17.12.2016 23:24

Co knize rozhodně upřít nemohu, je povedená reklama, která z ní přes noc udělala bestseller. Co však upřít mohu, je kvalita. Šablonovitý děj překvapil v podstatě jen rozsahem, přičemž všechny pěkné motivy pocházejí z děl zručnějších spisovatelů, jako jsou Anne McCaffreyová, Ursula K. Le Guinová či J. R. R. Tolkien. A při čtyřstovkové ceně se opravdu odmítám ohlížet na věk autora, přestože je fajn, když někdo začne s psaním už jako junák. Jenže Christopher Paolini nepředvádí žádné mozartovské kousky. Stylistika středoškolská, koncepce pohádková a tvůrčí invence minimální. V důsledku prostě jen vzal atraktivní ingredience a zasadil je do líbivého světa.
Ovšem historie je neúprosná a od své premiéry se Paolini stal pro mnoho čtenářů legendou. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Já osobně jsem mu vděčný minimálně za to, že tolik mladých přivedl k fantastice a ke čtení vůbec. Takže něco na tom modrém drakovi nakonec asi bude.

Lokina  | ***** 19.03.2017 20:10

Skvělá kniha, miluji fantasy a tento příběh si podmanil mé srdce :-) Viděla jsem i film, ale kam se hrabe na knihu, jediné, co stálo za to bylo ztvárnění Safiry :-)



WebArchiv - archiv českého webu