Kategorie: sci-fi - space opera

originální název: A Fire Upon the Deep
originál vyšel: 04/1992

vydání: Fantom Print (web) 2000

odkazy: 5x [recenze]

stimílek  | ***** 14.04.2009 18:15

Mám rád „velké“ SF, kde jsou spousty ras a cesty vesmírem. V tomto díle (a celé sérii) jsem si obého užil do sytosti. Styl je podobný sérii Pozvedání od D. Brina. Vedle sebe běží 2 dějové linie, které se postupně sbíhají. V jedné sledujeme osud dětí, které ztroskotají na planetě osídlené jedněmi z nejzajímavějším mimozemšťanů, jaké kdy SF zplodila. Jsou to „Spárové,“ zvláštní psovitá zvířata u nichž jednu osobnost tvoří celá smečka. V druhé linii se ze středověké planety Spárů dostáváme do hi-tech vesmíru. Je zachyceno volání o pomoc od trosečníků a připravuje se záchranná výprava. Tento díl dramaticky končí v okamžiku, kdy se výprava připravuje ke startu a věci se nečekaně komplikují útokem neznámé vesmírné mocnosti. První díl je pouze vstupem do hlavního děje, v originále obě knihy vyšly v jednom svazku.

minduton  | *** 06.05.2011 10:09

Dějová linie odehrávající se na planetě Spárů má své kouzlo, a zaujala mě. Ovšem to se nedá říci o druhé dějové linii (příprava záchranné lodi), která už tak atraktivní a zajímavá není. Popravdě, jsem ji ani moc informačně nepobral. Myšlenka světa, kde vznikají „samovolně“ všemocné umělé 1bytostní inteligence vzbouřením počítačových systémů (=Mocnosti), mi připadá až příliš fantasmagorická. Navíc je v této dějové linii příliš mnoho pojmů, jmen a osob, občas to uvádí čtenáře ve zmatek. Občas jsem se také přistihl, že přeskakuji stránky, a to jen proto, abych byl opět ve světě Spárů.

Dilvermoon  | ***** 08.02.2012 08:27

Asi nemá smysl psát něco k prvnímu dílu, oba dva díly jsou kompletní román (v originále to tak zřejmě bylo) a jeden bez druhého nemůže být. Takže viz: Oheň nad Hlubinou II.

lamahe  | **** 20.06.2012 14:26

V prvej časti románu Oheň nad Hlbinou sa dostávame do fantastického univerza pána Vingeho, ktoré bolo pôvodne načrtnuté v novelete Brepta – u nás vydanej v antológii Nové dobré kusy (angl. The Blabber). Galaxia rozdelená na „zóny myslenia“, čiže zóny technického pokroku, ponúka veľa výdatnej myšlienkovej potravy. V kontraste k väčšine hierarchických civilizačných teórií je táto invertovaná (tzn. čím bližšie k stredu galaxie, tým pomalší vývoj). Za nedostatok považujem, že autor sa príliš nenamáha s odhaľovaním príčin vzniku a existencie týchto zón. Okrem zón sú ďalšími skvelými nápadmi napríklad civilizácia „pazúrov“ (hlavne ich kolektívne mysle) a interakcia tzv. „mocností“, superinteligencií z „transcendentu“ (alias vonkajšej zóny) s obyvateľmi vnútorných zón. Za originalitu a nápaditosť si Vinge zaslúži absolutórium. Nejaké body však uberám za horšie plynúci, ba niekedy až nudný text v niektorých pasážach a za „škrupinníkov“ – tí skôr patria do detskej knihy (ťažko uveriť, že by s ich charakteristikou prežili ako civilizácia). V každom prípade však prevláda spokojnosť a druhá časť románu bude dôležitejšia pre hodnotenie fabulácie.

Madam Brbla  | ****1/2 14.02.2014 10:10

Nemá smysl tohle výborné scifko hodnotit jako dva díly jen pro rozmar českého vydavatele, tak tady pouze zmíním, že v době prvního čtení v době vydání na mě Vernor Vinge náramně zapůsobil. A přece se mi podařilo zapamatovat si pouze dobrodružnější události z planety Spárů, druhou linii jsem z paměti skoro dokonale vypustila. Nejspíš proto, že to bylo docela hard SF a chyběla mi dostatečná kapacita v piliňáku? Každopádně bylo příjemné se k tomuhle právem vysoce ceněnému dílu vrátit, poznávat zajímavé civilizace, přihlížet zkáze galaxie a putovat vesmírem při snaze o záchranu.