série: Kouzelná skříňka pro Gwendy

originální název: Gwendy's Button Box
originál vyšel: 2017

vydání: Beta (web) 2018

odkazy: 1x [ukázka], 1x [recenze]

jirikk  | **1/2 30.12.2018 20:01

Aniž bych nějak blíže zkoumal způsob vzniku knihy, zdá se, že mistr nahodil kostru a spoluautor ji měl obalit masem. Na to ovšem nějak nedošlo, čtenář tak dostává de facto spíše krátkou novelu, která by mohla být výborná, ovšem jde jen o náznaky. Zavřu oči a úplně vidím ten poctivý tlustospis, který King o Gwendy naservíruje, realita je ale daleko stručnější a bohužel především dietnější. Pouze náznaky, spíše jako synopse připravovaného díla než dílo samotné. Jen pro zaryté kingofily, kteří musí mít skutečně vše, čeho se SK dotkl.

Madam Brbla  | *** 06.03.2019 11:50

Dvanáctiletá Gwendy supí do schodů, aby zase jednou při pohledu dolů mohla spatřit své tenisky, když ji osloví cizí pán, svěří jí záhadnou skříňku s čudlíky a současně obrovskou odpovědnost. A o tom to je, o životě vcelku obyčejné puberťačky, které se do rukou dostala neskutečná moc. Odolá pokušení?
„Kouzelná skříňka pro Gwendy“ je přímočarý příběh, veškeré myšlenky servíruje na stříbrném podnose. Připouštím, záměrně jsem sáhla po knížce, co působila odpočinkovým dojmem, jelikož pan Murakami mě v uplynulých dnech přiměl namáhat líný orgán v mé lebce víc, než jsem zvyklá. Tohle však bylo až příliš jednoduché, vhodné tak pro Gwendiny vrstevníky; třeba za 9 let bude má dcera nadšená.
Teď uvedu důvody proč jsem strhla čtyři hvězdičky: Stephen King je mým společníkem přes čtvrt století, v tomto dílku bohužel prakticky necítím jeho rukopis, stylisticky i obsahově je knížka podána nečekaně fádně. Žádné rafinované kudrlinky, žádný pečlivý ponor do lidské duše, je to suché jako obsah květináče mého nebohého kaktusu. Ten se za mou příšernou péči občas překvapivě odmění krásně fialovými květy, leč „Kouzelná skříňka pro Gwendy“ nenabídne jediný „tykrávo!“ moment. Finále mělo být dramatické… snad kdyby mi postavy nebyly lhostejné. Přitom většina charakterů vyloženě volá po hlubším zpracování, potenciál mají mimořádný (třeba grázl Frankie Stone nebo kamarádka Olive, i Harry by zasloužil slzičku) a naprosto nevyužitý. Napsat King takhle polovičatě „Carrie“, neštěkl by po ní ani ten nejhysteričtější krysařík.
Proč si s knížkou autoři nepohráli důkladněji a ponechali ji ve formě delší povídky? No ano, za svých cca 250,– Kč koupíte asi 85 stránek příběhu. Ignorujme tiráž – vidíte na konci cifru 156? Skoro před každou kapitolou je prázdno a je jich 32. Šesti celostránkovým ilustracím nebudu upírat estetický přínos, do počtů je nezahrnu: 156 – 32 = 124. Písmo je zbytečně velké, stejně jako štědrý rozpal mezi jednotlivými slovy i řádky, až 3 cm volné okraje (při formátu menší A5). Nejméně třetina každé stránky je tedy bez textu, dalších 40 uměle přifouknutých stran s nulovou informační hodnotou, prostě graficky ucházející plýtvání lesy. A takové praktiky mě kakají.
Takže PRÁSK! dvojhvězdu dolů, jelikož to není poctivá kingovka (z rozhovoru s autory: King měl nápad a napsal začátek, se zbytkem se mu nechtělo lámat si hlavu, tak to předal k dodělání povídkáři Chizmarovi). Druhým PRÁSK! sestřelím pár aster za fakt, že ta tenká knížka je ve skutečnosti poloviční. 60% je odpovídající cifra pro americkou pohádku, co ničím extra neohromila. Zkrátka young adult „Nezbytné věci“, ale ty jsou na podstatně vyšším levelu.

trudoš  | ***1/2 02.04.2019 08:37

Takřka pohádkový příběh s hororovou poetikou Nezbytných věcí, ovšem s rozsahem sto padesáti stran. Což s sebou nese značné okleštění stran motivací, smysluplnosti a zápletky. Vyprávění se dlouhou dobu odvíjí bezmála idylicky jen s občasnými záchvěvy paranormálna, a teprve ke konci dojde k netrpělivě očekávané katarzi, která však není příliš výrazná – lépe řečeno, přichází tak náhle, že působí málem až nuceně. A o děsu si můžeme nechat leda zdát.
Každopádně ústřední motiv kouzelné skříňky je skvělý, tam ani není o čem diskutovat. Sporné je to, že s tím Stephen King a Richard Chizmar vlastně ani moc nepracují. Čokoládičky super, ale proč? Ok, jasná narážka na drogy, jenže co z toho, když se s tím nepracuje? Stříbrné dolary taky super, ale opět by se bez nich historka klidně obešla. Lepší už je to s tlačítky, ovšem ani v tomhle ohledu nemůžu říct, že bych byl formálně potěšen.
Ve finále tedy spokojenost po stránce literární, avšak obsahově je to jen taková táborová povídečka, nic víc.