série: Bohové krve a prachu

originální název: Sins of Empire
originál vyšel: 2017

vydání: Talpress (web) 2019

snop  | **** 06.02.2019 23:50

Základní varování: Kdo nečetl předchozí knihy (včetně povídek), bude zmaten.

Ale kdo četl, bude potěšen. Trochu jsem čekal, že autor prostě začne psát znovu, s jinými postavami, v jiném prostředí, prostě úplně jiný příběh ve stejném světě. Melo mě varovat, že již v anotaci je zmíněna Vlora (ale kdo si má pamatovat všecha jména?). Nicméně příběh prostě začíná pár let po konci předchozí trilogie. Takže Vlora (to je ta Tanielova „ségra“) je spolu s Olemem (Tamásův důvěrník, co nespí) vůdkyně žoldnéřů, Taniel je stále „mrtvý“, Ben Styke taky…

Asi není úplně spoiler, že Bena Styka se dočkáme. A není ani úplně spoiler, že se dočkáme i Taniela a Ka-Poel. Každopádně kdo neví, kdo tito jsou, asi bude hodně zmaten a je otázka, zda má smysl, aby knihu četl (ať si přečte aspoň ty povídky, to by pro tuto knihu mohlo stačit).

Po formální stránce McClellan prostě umí psát. Je to čtivé, má to i příjemnou hloubku, má to i začátek i konec, jakkoli je to vlastně jen expozice další série. Potavy se nechovají hloupě, a ačkoli některé podzápletky jsou zbytečné, tvoří takový milý malý příběh z Fatrásty.

Skoro je mi líto toho centrálního McGuffinu. Kdyby tam nebyl, byla by kniha lepší. Ale zjevně není možno bránit zemi jen tak (neboť i na invazi dojde), je nutné k tomu mít i ty Relikvie Smrti. Škoda, tím se celá kniha trochu shazuje a definuje se jako žánrovka. Ale ve srovnání s nedávno čteným Weeksem je to poklad.

romusak  | ***** 10.04.2019 10:21

První kniha série Bohové krve a prachu navazuje po delší časovém úseku na skvělé Prachmistry, asi jak Tři mušketýři po deseti letech, taky tak. Odehrává se na sousedním kontinentu Fatrása, hlavními postavami jsou Vlora Flint, žoldnéřská generálka, odsouzený číslo 10642 a další, které nebudu jmenovat, abych něco nevykecal. Děj se rozvíjí hlavně v hlavním městě Fatrásy, Zeměpádu. Intriky, bitky, boje, prachmistři, tajná policie, Paloánci, Dinizané, obdaření, privilegovaní, Šílení kopiníci a pozor… Kostěné oči, to vše promíchané v horkém kotli Fatrásy, je to prostě nářez. Kniha se skvěle čte, přes 600 stran za tři dny a dnes ráno najednou konec, to mrzelo moc a moc. Brian McClellan rozjel novou sérii ve velkém stylu a pokud vydrží, o čemž nepochybuji, bude to skvělé pokračování Prachmistrů. Chlape, opravdu ale opravdu píšeš dost dobře! Doufám, že dalších dílů se dočkáme už příští týden, maximálně do čtrnácti dní. No vážně, nevíte někdo na kdy se se ten slavný den plánuje? Varování pro čtenáře !!!! Čtěte až po Prachmistrech !! Je to sice volné pokračování, ale ..... spoustu narážek unikne, zanikne, vypaří se. No a taky na rovinu, bez předchozí četby Prachmistrů občas něco nepochopíte, tak.

Rezaria  | ****1/2 25.07.2019 15:11

Na tuhle knihu jsem se těšila jak malá holka na Vánoce, Prachmistři byli vážně milým překvapením. Sice se posuneme o 10 let později a do jiné země, ale za starými známými. Autor vsadil na osvědčený koncept a tak i Hříchy říše jsou podány z pohledu tří postav. Tentokrát je ale rozjezd knihy znatelně pomalejší a spíše než na radikální dějové zvraty je zaměřený na jednotlivé vypravěče a inktriky, kterých jsou součástí. Také magie je tady znatelně méně, privilegované byste prakticky napočítali na prstech jedné ruky. Tedy alespoň do zhruba poslední třetiny, kdy se plně vyloupne zápletka pro celou sérii a všichni budou muset ukázat, že ještě nepatří do starého železa. Husí kůže zaručena. McClellan je stále stejně skvělý vypravěč a já jsem vážně zvědavá, co bude dál.

zbynhu  | **** 04.04.2021 22:30

Před čtením jsem si přečetl místní i jiné komentáře ke knize a trochu jsem se obával pokračování/na­tahování Prachmistrů, které podle mě jako trilogie měly sestupnou tendenci. Naštěstí jsem byl od začátku mile překvapen. Všechny tři dějové linky a hlavně postavy na ně navázané zaujmou ihned po prvních kapitolách a děj má parádní spád. Michel, který se svými „schizofrenními“ rozmluvami sám se sebou i stárnoucí Ben Styke (knihu Šílení kopiníci jsem nečetl), Vlora pro mě rozhodně lepší varianta Taniela. Bavilo. Takže proč „jen“ 80%? Inu po perfektním startu knihy mi některé věci v pozdější části nesedly. Co mi vůbec nesedlo je postava Vallenciána. Působila na mě dost pohádkově a hned po jejím prvním výstupu jsem zaujal teorii, čím postava ve skutečnosti je (je to jen teorie, nemám trilogii dočtenou). Také Tampo, poté, co okolo něho vyšlo najevo vše podstatné, by u mě raději zůstal v šuplíku. Nicméně knihu musím celkově pochválit, děj se rychle posouvá dopředu, ani jednou během čtení jsem neměl pocit, že se snad na další čtení netěším a celkově na mě kniha působila i o něco vyspěleji než původní Prachmistři. Těm, co četli původní trilogii a ta na nich zanechala pozitivní dojmy, jednoznačně doporučuji. Na druhý díl e těším.