Výpadek systémů

série: Z deníků Robokata

originální název: All Systems Red
originál vyšel: 2017

vydání: Fobos (web) 2019

trudoš  | ****1/2 09.03.2019 08:52

Řeknu to podstatné hned zkraje – Výpadek systémů je skvělý. Nechci ovšem tvrdit, že Martha Wellsová přišla do žánru s něčím novým. Přesto dokázala textu vtisknout podmanivý drajv, kterým oplývala třeba Harrisonova První planeta smrti nebo Dickův Blade Runner. Je v tom hodně akce, hrst myšlenek a nic víc. Ono na stopadesátistrán­kovém prostoru není čas na intelektuální výlevy, jelikož by na zápletku už jednoduše nezbylo místo. Přičemž právě ta strohost je na celém vyprávění to nejsympatičtější. Žádné kličky, ale poctivá ruční práce od první až po poslední stranu. Děj navíc získává na určitém odlehčení, o které se stará hlavní hrdina, jímž není nikdo jiný než polokybernetický robokat. Tady je třeba říct, že spisovatelka pojala jeho roli v příběhu poměrně zábavně, poněvadž dotyčný kromě efektivního zabíjení neumí lautr nic. Ani zachraňovat svět, ani bojovat za práva robotů. Už jen komunikovat s lidmi je pro něj velký problém, ačkoliv jeho největší zábavou je koukat na nekonečné telenovely.

minduton  | ** 09.09.2019 23:39

Slabota. Nevím, zda to je překladem, ale jeví se mi to celé takové nemastné neslané. Nemá to správný drajv. Psala to ženská a je to z toho cejtit – myšleno ve špatným slova smyslu. Zápletka je dost plytká a neúderná, přitom mohla být klidně dějově o moc vytříbenější. Hlavní hrdina je sice „robokat“, ale nikoho nekatuje, je to zkrátka jen humanoidní biorobot, dokonce s lidským obličejem. To, že je to v zásadě biorobot, trošku sráží zápletku do kolen, protože „procitnutí“ od biorobota člověk podvědomě očekává… Děj je popisován v „ich“ formě, ale takovým dost debilním způsobem. Je tam málo přímé řeči, a pokud už tam je, tak je ještě bůhvíproč komentována ve stylu „proč jsem řekl to, co jsem zrovna řekl“. Takže celá kniha působí dost odtažitě a nevtáhne vás to do ní přirozeným zájmem. Autorka zbytečně zabředává do nudných popisů fungování společnosti, sociálního systému a dalších věcí v budoucnosti. Nuda… Pokud to někdo srovnává s Planetami smrti od Harryho Harrisona, tak ať se probere. Ten je o 2 levely výše.

Neri  | ****1/2 12.02.2023 11:28

Za mě dávám vysoké hodnocení. Jako odpočinkové čtení jsem knihu slupka a hned se pustila do dalšího dílu. Tento typ četby by se určitě líbil i hlavnímu hrdinovi :D.