Pustá duše

originální název: The Hollow Man
originál vyšel: 1992

vydání: Mystery Press (web) 2019

odkazy: 3x [recenze], 1x [ukázka], 1x [info]

louza  | ****1/2 09.05.2019 12:46

Pustá duše je knihou napsanou před více než dvaceti pěti lety s počtem stránek pod tři stovky, což dává v Simmonsově případě celkem slušný příslib kvalitní literatury, který je…tradá…radujme se a množme se – absolutně naplněn! Tentokrát žádný cancy vyfabulovaných postav, ale šlapavý byť trochu komorní příběh jednoho nevšedně nadaného jedince, který utrpí v životě zcela zásadní ztrátu s níž se musí vyrovnat. Simmons pravda i tady vyučuje. Ale jeho poznatky z kvantové fyziky vcelku dobře korespondují s realitou románu. Velmi zručně je doplňuje o fikční složku, která klade otázky v šedé zóně vědy a čtenář si naprosto po právu říká…„A proč by to vlastně nemohlo takhle být?“. Navíc Simmons zůstává stále Simmonsem, takže nepřijdeme ani o hororové scény, které jsou místy tak rychlé a neočekáváné až se tají dech. No a pak je tu samozřejmě idol. Muž, který přijde a zachrání tento nevšední román dřív, než by předčasně skončil. Muž pevných zásad, který svoje oběti nezabíjí, ale unáší je do Disney Landu. Muž, který ukázal bohu fík. Vanni Fucci. Tohle je Simmons jakého mám rád! Ďábelsky chytrý, čtivý, věcný a podprahově velmi znepokojující. Škoda jen, že jsme museli na tuhle knihu čekat tak dlouho.

Dilvermoon  | **** 25.05.2019 19:56

Dan Simmons se tímto románem dostal někam, kde zřejmě ještě nebyl. Koneckonců rozmanitost jeho tvorby a nechuť psát neustále jeden žánr a udržovat si svou jistou cílovou skupinu je pro něj docela typická. Telepatie společně s fyzikou, kde se řeší především teorie chaosu a alternativní reality, se dostává do kombinace s místy poměrně drsným thrillerem s minimálně jednou docela výživnou scénou. Tedy nutno říci, že thriller po většinu knihy převažuje a navíc nemá se zmíněnou fyzikou moc společného. Ovšem telepatie je přímo hybatelem dramatického děje. Pokud jde o zmíněné fyzikální teorie, tak tady jsem měl představivost docela našponovanou a byl jsem rád, že se to někdy dovysvětlilo klasicky formou dialogu. Jako thriller dobré, do toho Oči jako pozorovatel zpovzdálí, jako spekulativní záležitost fascinující, nicméně nějaký ten otazník mi v hlavě zbyl a budu si to muset ještě urovnat.

Methat  | **** 27.12.2019 18:36

Výborná komorná záležitosť. Na svoju krátkosť si toho hlavný hrdina prežije a užije dosť a osobne ma bavilo sledovať ako hrdina padá z blata do kaluže a vždy sa ponorí do väčších problémov. Každý iný autor by napísal klasickú komixovku s hrdinom, ktorý vie čítať myšlienky a používa ich v rámci dobra/zla. Dan Simmons napísal psychologický príbeh z reálneho života podložený na reálnej fyzike (a pasáže Očí boli na mňa príliš odborné).