Marek Skřipský

Ostravská mystéria

série: Mystéria

Kategorie: fantasy - povídková sbírka

vydání: Straky na vrbě (web) 2019

Svarec  | ***1/2 11.07.2020 22:30

Být to o něco kratší, asi bych hodnotil jinak, ale takhle se to občas trochu vleče. Některé povídky (např. Rudá a bílá) jsou výrazně slabší a méně zajímavé než jiné. Paradoxně jindy jsem měl pocit, že je kniha poněkud zkratkovitá – to kvůli autorově podivnému stylu, kdy má ve zvyku některé události přeskakovat a pak je pouze retrospektivně popsat. Ani v těch silných povídkách ale kniha není bez chyby. Postavy se místy chovají trochu nelogicky a proti svému charakteru, kniha je taky plná podivných deus ex machina, respektive okamžiků, kdy hlavní hrdinové tak nějak z ničeho vyvěští nějakou informaci důležitou pro další děj. V prvním příběhu to vypadá, že kniha bude mít určitou ústřední zápletku a hlavního záporáka, ale ten se znovu objeví až v poslední povídce, která je navíc poněkud antiklimatická… Nicméně atraktivní prostředí prvorepublikové Ostravy a sympatická trojka hlavních hrdinů to táhnou nahoru. Celkové dojmy spíše pozitivní. Škoda, že se autor nedržel na uzdě s tím rozsahem, aby kniha trochu lépe odsýpala.

Madam Brbla  | ***1/2 18.11.2020 17:49

Je krátce po 1. světové válce a legionář Martin Vácha v Ostravě prochlastává svůj nevalný plat suplenta. Farář Bronský při péči o své stádečko rovněž občas zavítá do knajpy, zatímco účetní Hanka Sikorová ukájí adrenalinové potřeby jízdou na motorce. Cosi záhadného však útočí v šachtách a přitáhne pozornost akční trojice…
Zhruba takto začíná první příběh z osmi povídek, plných ostravské rázovitosti (připravte se na popisy skutečných míst a prznění mateřského jazyka) a nadpřirozených jevů ve škále od podzemních bytostí, přes vlkodlaky, po agrární peripetie Sovětského svazu.
Hlavní hrdinové zůstávají stejní, také několik vedlejších charakterů nemizí s odehráním své scény a průběžně zasahují do děje po celou knihu. Přes zjevnou autorovu snahu, aby postavy nešustily papírem, bych přece jen uvítala vrstevnatější psychologii přinejmenším u těch nejdůležitějších. Vlastně by stačilo duševně doladit dominantního Váchu, Sikorka s Bronským se postupně stahují do pozadí. Ještě bych vytkla zbytečně se opakující informace + fráze a doporučila eliminovat nepopulární bůžky ze stroje. Jinak docela fajne čtení. Tahle kniha je mým seznámením s tvorbou Marka Skřipského a hádám, že do ní promítnul kus vlastní osobnosti: čichám, čichám kladný vztah k Ostravsku, ke zbraním (především těm střelným), k hospodám a s nimi souvisejícím činnostem (alkohol, tabák), k historii a také respekt k mužům v uniformách.
Pro rodačku a dlouholetou obyvatelku Ostravy je tahle knížka prakticky povinnost, užila jsem si důvěrně známé lokality v jiné době a za to přidávám hvězdu. Většina povídek přece jen šplouchala v hladině mírného nadprůměru: první dva příběhy mě oslovily nejvíc, potom šla křivka zájmu poněkud dolů. 70%