Terminus

Kategorie: sci-fi - cestování časem

originální název: The Gone World
originál vyšel: 2018

vydání: Planeta9 (web) 2019

trudoš  | **** 17.07.2019 06:47

Znepokojivý thriller o cestách v čase. A rovnou přiznávám, že mě doslova uhranula myšlenka paralelních budoucností, které jsou nepředvídatelné a zanikají v okamžiku, kdy je cestovatel opustí. Což ještě dokonale podtrhuje všestravující šílenství, blížící se napříč prostorem a ohrožující podstatu existence naprosto všeho. H. P. Lovecraft ať pukne závistí.
Tom Sweterlitsch má bezesporu cit pro vytváření charismatických postav, jejichž charakter se zajímavě proměňuje v závislosti na drobných změnách v realitě. Díky tomu pátrání po zmizelé dívce a tajemných zločincích, ovlivňujících násilím předivo času, získává perfektní drajv. Jakmile se však vyprávění překlenulo do poslední třetiny, začal jsem se maličko ztrácet. Ani ne tak v tom, o co komu šlo, ale spíš v celé té časové smyčce, kde se přítomnost, minulost a budoucnost prolínají a scházejí. Jinak ale paráda.
Závěrem si ještě neodpustím poznámku, že po technické stránce jde o nejlépe zpracovanou knihu, co se mi v tomto roce dostala do ruky.

dva mraky  | ****1/2 13.08.2019 20:03

Knížka je skvělá v tom, že je současně klasický detektivní thriller s přibývajícími mrtvolami, ponurými detaily a postupným rozkrýváním dávných událostí a současně fantastikou. Ta fantastická část příběhu je netypická časovka a současně příběh o vesmírných cestách, vyvolává až existenciální úzkost. Terminus je bizarní katastrofa, která hrozí lidstvu v budoucnosti a její koncepce a vylíčení jsou opravdu skvostné. Nápad s časovými liniemi existujícími jen díky časovému cestovateli je neotřelý a dál graduje atmosféru. S odhalováním dalších a dalších tajemství a přivývajícími komplikacemi, děj skvěle graduje. Jen na konci vyprávění mírně vypadává z tempa je to najednou méně přehledné, navíc to samo sebe trochu spojleruje. Jako u správného thrilleru hlavní hrdinka probíhá padajícím světem a zasahuje na poslední chvíli, ale bohužel se až příliš dobře dá odhadnout, jak. To je ale drobná vada na kráse. Jak už tady padlo, skvěle technicky zpracované a navíc s originálními nápady.

jirikk  | ***1/2 20.08.2019 14:52

Z mého pohledu bohužel zajímavou a slibnou „vyšetřovací“ rovinu zabíjí cestování v čase. Což o to, samotný nápad je fajn a v čase se blížící Terminus nemůže nechytit, jenže zpracování je až příliš chaotické. Netvrdím, že chybné, protože kdo ví, jak by to všechno mohlo fungovat, jako čtenář jsem se ale beznadějně ztrácel. Třeba by to bylo jinak, kdybych si k tomu sedl s tužkou a papírem a podchycoval a porovnovával jednotlivé linie, pak bych třeba složil komplexní a propracovaný obraz (nebo třeba stejně ne). Takto vědecky jsem ale k četbě nepřistoupil, a musím říct, že můj zájem potupně prostě opadal. Neustále lovit v hlavě, v jakém stavu zrovna jaká postava je, bylo prostě trochu moc a za tu námahu to vlastně nestálo. Škoda, tohle vnímám jako nevyužitou šanci, protože autor rozhodně píše dobře, jen v tomhle případě snad až zbytečně komplikovaně.

Gibbonek  | **** 04.06.2021 11:01

Krásná kombinace amerického thrilleru, mnoho odkazů na seriál Akta X v textu, mysteriózní SF a bijáků typu Horizont událostí. Pěkně to drží pohromadě, má to spád a koncepce teoretických časových os, hypotetických světů se mi velmi líbila. Těším se na další SF od tohoto autora.