Tramvaj č. 1852

Kategorie: fantasy - horor

originální název: Trolley No. 1852
originál vyšel: 2010

vydání: Carcosa (web) 2019

trudoš  | **** 15.11.2019 06:23

Nápaditá novela lovecraftovského střihu, která si z velikána stejnou měrou utahuje, jako jej ctí. Pravdou je, že spojení erotické literatury s mýtem Cthulhu mi zpočátku přišlo jako absurdní leitmotiv, ale Edward Lee se s tím vypořádal vskutku se ctí, a to včetně různých detailů, které ocení především znalci díla Howarda Phillipse Lovecrafta. Samozřejmě uznávám, že celá ta anabáze se zakázkou na pornografický text je v důsledku zbytečná, protože jádro příběhu tvoří povídka samotná, ale i tu omáčku kolem dokáže autor v závěru vtipně využít. Přičemž všechny ty kosmické vize chlípných a bezcharakterních bytostí, se mi četly paradoxně mnohem lépe, než jak je popisuje velmistr hrůzy sám. Jsem holt mizerný fanoušek, přiznávám.
Přesto se nemohu ubránit drobnému zklamání, protože jsem očekával něco víc než pouhou hříčku. Nic to ovšem neubírá na precizní atmosféře, kdy mi ani ty největší nepřístojnosti nenadzvedly žaludek, ale naopak skvěle zaklaply do celkového charakteru uhrančivé škodolibosti.

jirikk  | ***1/2 03.03.2020 21:29

Kterak HPL do bordelu přišel a co vše tam zažil. Vyprávět pornografický příběh lovecraftovským jazykem je možná až překvapivě nosný nápad, nicméně delší rozsah než tuto novelu by již asi neutáhl, moje pozornost pozvolna začínala klesat. On to opravdu není víc než takový lechtivý fórek, absence nějakého přesahu je postupně až příliš nápadná. Docela dobré, nicméně další knihy podobného ražení, které autor podle doslovu napsal, by mě už nezajímaly.

Strýček Biolit  | ****1/2 15.10.2022 12:12

Parádní čtení. A co víc? Skvělá pocta mistrovi. Bude to znít zvláštně, avšak Tramvaj, kniha která se nebere zase tak vážně a z části je čistým pornem, vystihuje Lovecrafta a atmosféru jeho příběhů téměř dokonale (do strany – dejme tomu – 40 je to krystalický Lovecraft). Nebudu přehánět, když napíšu, že 9 z 10 mantáků z Joshiho Černých křídel může jen stát v koutě, šoupat nohama a tiše závidět. Na knihu lze – samozřejmě – nahlížet všelijak, hlavní proudy budou ovšem dva: lovecraftovský horor a „pornosrandič­ka“…inu, kniha funguje v obou případech – a to jak nezávisle, tak v kombinaci. Absolutnímu hodnocení brání akorát akčnější závěr, který mi k textům HPL typu dvakrát nesedí, nejde však o nic zásadního, spíše o mé „puritánství“.