Sestavil/i:

Ivo Železný

Pozemšťané a mimozemšťané

Kategorie: sci-fi - antologie

vydání: Svoboda 1981

Gaarq  | ***** 23.03.2009 11:51

první sbírka SF povídek, která se mi kdy dostala do ruky. bylo mi 11 nebo 12 let. přečetl jsem ji alespoň 20× a dodnes si povídky pamatuju. dodnes na ni nedám dopustit. skvělá kombinace humoru a vážných témat, skvělého řemesla a nápadů.

shpina  | ***** 16.05.2009 20:34

Nemůžu jinak než 10/10. Prostě klasika. Kdo to sci-fi myslí vážně, měl by si tuhle ‚oldschoolovku‘ z průřezu 50. – 80.let přečíst.

Tua  | ** 20.03.2011 17:56

Ačkoliv musím uznat, že povídka Styx od Jiřího Netrvala měla pěknou atmosféru a u povídky Nic pro hrdiny od švédského autora Sam Jerrie Lundwalla jsem se docela pobavil (nemohu si však odpustit srovnání s knihami Pondělí začíná v sobotu a Pohádka o Trojce od Strugackých, které si střílí z žánru podobným způsobem, ale dle mého názoru ještě lépe), celkově pro mě byla kniha spíše zklamáním, či v případě geneticko-naučné pasáže u Venuše a sedmero pohlaví přímo utrpením. Sborník jsem si však zakoupil především kvůli povídce Druhá invaze Marťanů. Svojí komorní atmosférou mi připomínala povídku Miliardu let před koncem světa, či knihu Kulhavý osud avšak narozdíl od nich není tentokrát hrdinou spisovatel, nýbrž obyčejný důchodce. Nezapomenutelná je pasáž, v níž se hlavní hrdina dohaduje se svým nejlepším přítelem apatykářem nad sbírkou známek, a teprve po značné době si zpětně uvědomí, že je mezitím pravděpodobně navštívil Marťan, vyzvedl si svojí objednávku, zapojil se do rozhovoru o filatelii a pak nerušeně odešel, aniž by je to sebemíň znepokojilo.

Noc vzplanula stovky kilometrů kolkolem a ohňostroj to byl mnohem impozantnější než cokoliv vyjma středně velké jaderné války.