vydání: Laser 1993; Laser-books (web) 2011

odkazy: 7x [recenze], 1x [film]

willis  | *** 24.02.2006 11:53

Není to úplně špatný ale ke spokojenosti mi stačí Asimovova povídka, rozšíření do románu se mi zdá zbytečný.

Martyrius  | **** 23.08.2011 12:24

Četl jsem to již dávno, takže si moc nepamatuji, ale zůstal pocit krásného čtení. Od toho se odrážím a někdy si to jistě přečtu znova, protože kniha je poměrně krátká.

Ale jinak zajímavá studie (jako ostatně mnoho sci-fi) světa po určité kat-a-strofě (v angličtině to má lepší zvuk), kde se celé lidstvo změní v dav šílenců. Pár jedinců zůstane normálních a ti jsou hrdinové. Možná si to pamatuji v lepším světle, než jaké to opravdu je, ale myslím, že ne.

Majkl  | **1/2 25.08.2011 15:42

Aj keď som nečítal Asimovovu poviedku, súhlasím s willisom. S touto knihou, hoci zaradenou do edície Majstrovských diel, som mal viacero problémov. Začnime napríklad u námetu, ktorý je pomerne zaujímavý (píšem pomerne, pretože na jednej strane pozorujeme niečo nám známe očami s týmto javom neskúsených, na strane druhej zatmenie slnka, noc a hviezdy sú nám známe), popisuje reakciu sveta večného svetla na zatmenie. Tú reakciu beriem, avšak chýbala mi väčšia prepracovanosť planéty a jej obyvateľov – Kalgaš je skrátka takmer rovnaký ako Zem, len má šesť sĺnc a žiadnu noc. A práve tento prvok by na obyvateľov a faunu s flórou mal podstatne vplývať, napr. iný biorytmus, iné formy života, neexistencia prílivu a odlivu (pokiaľ si správne pamätám, záleží od mesiaca, ktorý tu nie je) a pod. Tiež som mal problém s postavami, ktoré aj napriek načrtnutým charakterom a rozdielnosti (máme tu vedcov, reportéra, psychológa, náboženského fanatika) ma nezaujali a pripadali mi ploché a fádne. Existujú tu na to, aby diskutovali o možnosti či nemožnosti zatmenia a toho, čo to spôsobí. Napínavosť deja je aj napriek blížiacej sa apokalypse a planetárnej hystérii krotená častými úvahami a dialógmi, ktoré sa často opakujú (napr. precitnutie hlavných postáv po zatmení) – kniha je ukecaná a rozšírenie poviedky v knihu je cítiť. Nečudujte sa potom, že potenciálne najzaujímavejšiu časť knihy po katastrofe som len narýchlo preletel. Koniec ma mierne prekvapil, ani nie tak zistenie, akým smerom sa bude ľudstvo uberať, ale prirýchla zmena názoru jednej z postáv. Žiaľ, kniha ma nestrhla, dočítal som ju hlavne preto, že nerád nechávam knihy nedočítané.

Svarec  | **** 19.11.2011 13:48

Popravdě ani nevím, proč jsem si tuhle knihu kupoval, scifi tohoto typu normálně moc nemusím. A kdybych si nejdřív přečetl kometáře tady na Legii, ani bych se na ni v regálu nepodíval. Každopádně o to víc jsem překvapen, jak se mi Příchod noci líbil. Postavy jsou sympatické, nápad docela zajímavý a líčení světa po zatmění taky docela uvěřitelné (i když O. Neff to ve své Tmě podle mě zvládl o něco lépe – byť jsou ty dvě knihy jen těžko porovnatelné, především díky rozdílnému charakteru katastrofy). Problém jsem však měl s prostřední částí, které trochu chybí spád, ten příběh přešlapuje na místě. Navíc mě docela překvapilo, že postavy občas hovoří o soumraku nebo svítaní, přestože mají v podstatě permanentní den. Nicméně – nevím, jaká je povídka, nečetl jsem ji, tahle kniha mě však velmi bavila. 75%

Phoenix  | **** 01.01.2014 17:58

Knížky, které mají na obálce dva autory, mě nikdy moc nelákají, ale ve chvíli kdy se tam sejdou tyto dvě jména, je to něco jiného. Skvělá povídka od Asimova rozpracovaná Silverbergem, tam je poměrně vysoká šance, že čtení nebude ztráta času. Kdo četl povídku, v podstatě už ví, kolem čeho se děj točí. Proto skutečným plusem této knihy je vylíčení postav, jejich vlastností a schopností, které jim pomohou proplout předem daným dějem. Tempo knížky je nastavené od začátku do konce, občas trochu zakolísá, ale po pár stránkách se opět vrací a čtenářovi nedává moc prostoru se nudit. V závěru si autor s čtenářem pohrává do poslední stránky a spíš naznačuje, než směřuje, jak to vlastně dopadne.

gan112  | **1/2 25.12.2015 18:01

Pomerne slabo vykreslený príbeh. Nezaujal ma takmer vôbec. S knihami podobného razenia ako Malevil, alebo Den Trifidov, porovnanie určite neznesie. Vadila mi tá plitkosť deja, neprekreslenosť udalosťí… Nemalo to skrátka pre mňa hĺbku. Snad len jednu plusku by som dal za motív strachu z neznáma (hviezdy). Príbeh sa nezačína zle. Páčilo sa mi ako sa hlavné postavi stretly a spolu s udaloťami ktoré ich potretli si dali dve a dve dohromady. Lenže postupne príbeh skĺzne do klišé. Najhoršou časťou knihy bola pre mna stredná pasáž samotného zatmenia. Od tohoto momentu sa v príbehu rozbehnú motívy psichologicky nedostačujúceho a nezaujímavého sebaobviňovania postáv, slabo vykreseleného postapo sveta, jeho trieštenie na rôzne frakie a pointa je katastrofa sama o sebe. Protirečí všetkým tým žvástom ktoré postavi dovtedy omielali, a ktoré akokoľvek mali byť úderné, vážne, dôležité, city a myseľ zasahujúce, boli pre mna odvarové až verklikové.

tiradentes  | **1/2 13.09.2017 12:48

Nečítal som poviedku, ale pravdepodobne bude o mnoho lepšia. Román mi prišiel až zbytočne rozťahaný, plný nezáživných pasáží.