85%
Meta

Pavel Bareš

Meta

vydání: Host (web) 2020

Sirius  | ***** 28.06.2020 19:29

od Pavla Bareše jsem kdysi dávno zkoušel číst první Kronos… ale ten mě odradil svojí tloušťkou a vlastně i tématem, protože mi přišlo, že superhrdinové fakt můžou být jenom v komiksu a ne v beletrii… no a pak na mě na Kosmasu začala blikat obálky Mety. Nedbal jsem popisků ohledně superhdinů, tohle mi šíleně moc evokovalo noir… a pak jsem navíc všude slyšel jak je ta knížka super. Což mě odrazovalo, protože obvykle mám zkušenost s tím, že je to spíš pěknej marketingovej průjem… no a víte co? V případě Mety tomu fakt není. Protože Meta je fakt ale fakt bomba. Za kterou by se nemuseli stydět ani takový klasici jako King nebo Hitchcock. Když si totiž odmyslíte téma superlidí, dostanete ponurej brutální thriller s tématem stalkingu, kterej vyplouvá pozvolna na povrch. A kde je téma superschopností důležitou třešničkou na dortu – když si uvědomíte jak děsivou schopnost vlastně hlavní padouch má k dispozici. Jenže vedle parádního nápadu ta knížka vyniká tím, jak je napsaná. Bareš skáče z jedný roviny do druhý, hraje si se sledem scén a s časem a všechno mixuje tak brilantně, až z toho místy dostáváte závrať. Nemluvě o bourání stěny mezi čtenářem a hlavní hrdinkou, kterou zvládl vylíčit naprosto perfektně. Stejně jako prostředí vysokoškoláků, který naplno jedou v popkultuře – když znáte filmy, komiksy, muziku, budete fakt na vrcholu literárního blaha. Ovšem tím, co mě na týhle knížce fascinuje nejvíc je to, že Bareš téma stalkingu zpracoval parádně a neotřele… a koncem celej příběh fakt dotáhl do naprosto skvělýho noiru, kde hlavní hrdinka postupně sundává masky a ukazuje, kdo vlastně je. Smekám.

Romison  | ****1/2 18.10.2020 21:17

Kazdou dalsi kniho se ze me stava vetsi fanousek tohohle mladeho autora, fakt umi psat a i tahle kniha je super. Tesim se na zaver jeho trilogie a dalsi jeho knihy

Nick512  | **** 16.06.2021 17:09

Tak jsem dočetl.Příběh nápaditý.Způsob psaní fascinující.Pou­žívání soudobého neliterárního jazyka. Nevím jestli jen mezi mládeží. Měl jsem pocit normální lidové mluvy.Hrdinka někdy trochu nesrozumitelná ve svém konání.No nikdo není dokonalý. Téma stalkingu je parádně popsáno.Nevím zda-li to budu ještě číst po druhé.Autor je určitě nadějný a budu napjatě sledovat kam se se svojí fantazií dostane.

trudoš  | ***1/2 11.07.2021 19:09

Velmi příjemné překvapení; vzhledem k tomu, že jsem očekával prvoplánový young adult thriller zasazený do futuristických kulis Česka. Zároveň však zklamání z toho, že Pavel Bareš ve finále úplně zahodil potenciál, který mu ústřední motiv nabízel. Ale pozor, nemám nic proti zápletce – stalking, okořeněný mutanty, mě nadchnul svou jednoduchostí, navíc oproštěnou od nějakého nabubřelého zachraňování světa. Pravdou ovšem je, že na to, jakou si autor dal s vymýšlením pravidel světa metalidí práci, to nakonec pro příběh samotný moc zásadní význam nemá. Jistě, padouch umí měnit podobu, což jej coby zločince staví do velice nebezpečné pozice, jenže stejnou schopnost má i hrdinka, pročež očekávání rafinované konfrontace bylo z mé strany logicky na místě. A ono nic. Románu to na atraktivitě nijak neubírá, proč se ale za cílem šlo takhle složitou cestou, mi zodpovězeno nebylo. Lze to přičíst tvůrčí lenosti, nebo naopak záměru – ostatně vyhýbání se zaběhnutým schématům je autorovo očividné hobby.