Ursula K. Le Guin

Gwilanina harfa a jiné povídky

Kategorie: fantasy - sci-fi - povídková sbírka

originální název: Vybráno z různých sbírek

vydání: Gnóm! (web) 2020

jirikk  | ***** 15.12.2020 07:25

Le Guinová samozřejmě patří k nejznámějším jménům světové SF, je proto trochu s podivem, že se nám první pořádné povídkové sbírky dostává až nyní díky Gnómu. Porci přeložených románů tak konečně doplňuje reprezentativní výbor kratších prací. Editor a překladatel ke svému úkolu přistoupil se svou typickou zodpovědností a tvůrčím záměrem, nejde tak pouze o nahodilou kolekci jednotlivých povídek. Němeček jednotlivé počiny dělí tematicky, nikoliv chronologicky, výsledkem je tak pestrý obraz vyrovnaných děl. Nelze říct, že by některý z tematických oddílů obsahoval lepší nebo horší kousky, záleží tak jen na preferencích jednotlivého čtenáře. Mně osobně seděla asi celá paleta, možná bych dokázal žít bez žluté (Parodie a parafráze). Nejsilnější povídky: těžko vybírat, asi Harfa, Omelas a Zorné pole. Kniha prakticky bez slabin.

quinnet  | ****1/2 16.02.2023 14:03

Nakladateľstvo Gnóm vydalo prvú zbierku poviedok Ursuly Le Guinovej v češtine, čo by bolo samo osebe dosť záslužný čin. Jakub Němeček to ešte ozvláštnil tým, že nepreložil už hotovú originálnu zbierku, ale povyberal jednotlivé texty z rôzneho obdobia autorkinej tvorby. Vopred vylúčil len príbehy z Hainského sveta a Zememoria. Čo majú vybrané tituly spoločné? Okrem kvality najmä bezbrehú fantáziu. Bol som prekvapený aký široký záber mala táto držiteľka mnohých ocenení. Editor sa to snažil zaradiť do rôznych celkov, ktoré nazval: Fantázia bez hraníc, Sen a smrť, Poézia a nostalgia, Paródie a parafrázy, Feminizmus a sarkazmus, SF a nič viac, Znepokojivé a záhadné, Rozlúčenie. Myslím, že to dokonale vystihuje, čo všetko v tejto knihe nájdete. Vlastním len elektronickú verziu knihy, ale čo som čítal, tak stojí za to ju mať aj ako papierovú. Vraj sa s ňou JN dosť vyhral. A aby som nezabudol, preklad je skvelý, preložiť niektoré poviedky musela byť fuška.