Jakub Mařík

V ledovém sevření

série: UTSS Salamis

Kategorie: sci-fi - space opera - military

vydání: Mystery Press (web) 2021

trudoš  | ****1/2 23.02.2021 07:50

Posádka UTSS Salamis přechází z extrému do extrému. Žhavé slunce mění za ledové pláně, kde by i Wim Hof držkoval nad teploměrem. A smůla chodí zásadně ve trojici, pokazí se prakticky všechno, co může. Pod palbou a bez možnosti komunikace uvízne válečné plavidlo v nelidských podmínkách. A aby toho nebylo málo, místní fauna se rozhodne, že lidské masíčko je vyhlášená pochoutka…
Jakub Mařík umí. Po napínavém románu Ve stínu slunce vystřihnul neméně adrenalinové pokračování, ve kterém se bojuje v kosmu, v mimozemských lodích i ve sněhových závějích. Přičemž smrt si nevybírá a kdo byl včera hrdinou, zítra může čichat k ledu odspodu. Autor zároveň nepřikládá důležitost pouze jedné postavě, pod jeho taktovkou hrají prim všichni. Přitom ale umí myslet ve velkém, pročež se jeho přímočará střílečka nenápadně mění ve strhující space operu.
V ledovém sevření je zkrátka svižná česká military sci-fi, kterou nerozeznáte od zahraniční konkurence. Na takhle dobré čtení narazíte jen párkrát za život.

biafra  | **** 11.03.2021 12:53

Pokud máte rádi Fabianovy Mariňáky a Bartošovy Žoldnéře, tak neváhejte! Od počátku Mařík suverénně servíruje krátké, úderné a uvěřitelné dialogy s uvěřitelným humorem a sarkasmem. První díl byl pomalejší a více střídal literární styly, což se mi líbilo; tady je přímočará akce, a to je taky dobré. Myslím, že Mařík je lepší než mnohé jiné zahraniční military SF, které jsou dějově i literárně mnohdy čtením pro puberťáky. Těším se na další slibované díly!

snop  | ***1/2 24.08.2021 07:59

Za me mnohem uveritelnejsi a vyrovnanejsi nez prvni kniha. Tesim se na pokracovani!

Madam Brbla  | **** 03.09.2021 19:45

Ha, manžel koupil další díl, ani jsem ho nemusela nenápadně upozorňovat, jupí! Jakub Mařík pokračuje v nejlepších tradicích military sci-fi, takže tady máme vesmírnou loď a bitvy mezi hvězdami, drsné mariňáky, schopné (i neschopné) důstojníky, hrozivého nepřítele, vzdálené planety, jejich nehostinné prostředí s krvelačnou faunou, emzáckou technologii, nebezpečí a boj, kam se čtenář podívá.
Autor svůj vesmír trochu rozkošatěl, přiblížil rozložení sil a znovu předložil patřičnou dávku hrdinství, vojenských hodnot, nezapomněl ani na špetku koření v podobě humoru.
Pátou stálici dát nemůžu ze stejného důvodu jako předtím: chybí mi lidi. V sérii jsou sice tři prdele jmen, málokteré však skrývá náznak osobnosti, jasně rozeznatelné bez toho, aby bylo jméno zmíněno. Umírající mariňáci mě v nejmenším nepřiměli zpomalit četbu, věnovat pouhou vteřinku lítosti nad jejich skonem. Potřebovala bych osazenstvo UTSS Salamis lépe poznat, více jim držet palce, vědět přinejmenším o hlavních charakterech cosi detailnějšího než: kapitánka je žena na svém místě, Marhoul dobrý velitel, major Gelu tvrďák, Aicard flirtující Casanova atd. Jestli v tomto směru nastane pozitivní vývoj, budou šance na plné souhvězdí v následujících dílech zatraceně vysoké. 80%

dva mraky  | **** 11.04.2024 06:39

Perfektní vesmírné dobrodružství. Děsivý nepřítel, tajuplné vraky, ztroskotání na planetě, rázní mariňáci, zruční piloti, rozhodni velitelé… ano takhle se to má dělat. UTSS Salamis se sotva vylízala z utržených ran a už jde opět do akce, která se ukáže ještě daleko zapeklitější, než to vypadalo. Jak už konečně se podobným posádkám rádi stává. Druhá kniha postrádá většinu chyb té první, nabízí atraktivní prostředí a na malý prostor se povedlo dostat všechno co od takového military příběhu chci :-). Akorát k těm postavám jsem až tak nepřilnul. Chybí mi tam někdo, komu bych vyloženě držel palce.