Susanna Mary Clarke

Piranesi

originální název: Piranesi.
originál vyšel: 2020

vydání: Argo (web) 2021; Lindeni (web) 2022

Gaarq  | ***** 22.05.2021 16:34

když jsem začal piranesiho číst, moc to nešlo. nemám rád velká písmena :D a clarke'ová jimi nešetří. navíc to celé vypadalo jako nějaký potřeštěný borges („původní“ piranesi byl italský grafik s fantasmagorickými vizemi podivných vnitřních prostor), ale pak jsem byl schopen ta velká písmena nějak filtrovat a začetl jsem se tak, že jsem knihu přečetl na dva čty (volná inspirace jednotkou žízně žíž, kterou postuloval můj oblíbenec vratiprst choromysl krombožinec lilibínský), což je u mne nevídané, neboť průměrně čtu tak pět až sedm čtů, a to si myslím, že to odsýpá.

asi v polovině se příběh formálně i obsahově výrazně láme a všechno nabírá solidní švunk. zase si dovolím malé srovnání, předracionální vnímání a transgresivní myšlení, které jsou jedněmi z hlavních hybatelů v příběhu, mi hodně připomnělo mýtická imága roberta holdstocka. ale tam, kde holdstock jde po nějakých jungovských archetypech, tam clarke'ová po vnitřním světě. samotný příběh je docela komorní, zvláštně, jemně, krutý, a zároveň uklidňující. mlhavé kontrasty mezi prostorami, které bychom chtěli cítit jako oddělené, ale které jimi nejsou – tenká hranice mezi bláznovstvím a běžnou každodenností, utrpení plynoucí z moci a jeho osvobozující účinek, poznání racionální a emoční.

příběh rozhodně nečekaný, zajímavý a pozornosti hodný.

snop  | ****1/2 22.05.2021 22:52

Bál jsem se, že to bude ryzí experiment (jak to vypadalo z prvních řádků), ale dostal jsem komorní, ale odsýpající novelu, která nepostrádá ani napětí a akci. Přečteno na „jeden čet“, je to kratší, než se zdá. Asi nechci úplně spoilovat, každopádně při četbě byste neměli pominout, s kým vším Piranesi mluví a jak konstruuje svou vlastní osobu. Dal bych i vyšší hodnocení, ale chybí lepší pointa a podrobnější vykreslení světa. Borges je furt lepší.

(po půl roce změněno hodnocení z 80 na 90 procent, protože zatímco jiné knihy vyfičely, Piranesiho si s sebou stále nesu)

jirikk  | ****1/2 24.06.2021 18:41

Příjemná záležitost, autorka tentokrát oproti své monumentální prvotině vsadila na stručnost a svým způsobem se to vyplatilo. Tam, kde Jonathan Strange… stavěl monumentální stavbu, ve které se dalo snadno zabloudit, nabízí Piranesi jednoduchý jazyk a ve výsledku překvapivě i dost přehledný příběh. Nejde ani tak o to, že by byl Piranesi lepší knihou než jeho předchůdce (není podle mého), spíše se však ubírá po zcela jiných polích literatury a tím se účinně vyhýbá nějakému srovnávání. Vyprávění o křehké hranici mezi normalitou a šílenstvím, o našem světě a světě za zrcadlem čtenáře postupně zcela pohltí. Stránky knihy jsem sice neopouštěl zcela přesvědčen, celá konstrukce byla přeci jen příliš násilná, nicméně spokojen.

louza  | ***** 27.12.2021 16:24

Ty vole! Bomba. Více než dekáda a půl práce přetavená do dvě stě třiceti řídce sázených stran uhranující svou obrazotvorností, mistrnou elegancí, příběhovou jednoduchostí a emotivní mnohatvarostí. Autorce se tu povedlo dostat extrémně objemnou knihu do zarážejícně malého prostoru. Přesto nic nechybí a mnohé nevyřčené je přítomno. Není to jen o tom, že se tu čelo Roba Holdstokovýho tříští o nadočnicový oblouk Chrise Nolanů. Kniha si nese i hluboký lidský rozměr a nebojí se zvednout ani filosofické otázky na téma života, historie lidského druhu a jeho existenčního poslání. Brilantní jemnost a nenásilnost s jakou Clarková s těmito myšlenkami skrze svého literárního avatara pracuje může na sítnici méně citlivějších jedinců evokovat banální báchorku o trochu netypické fantaskní robinsonádě na jeden čet z mnoha. Nic není méně pravdou. Piranesi má výrazný přesah a není knihou o nic menší než její nekonečná prvotina. Autorka ve svém teprve druhém románu definitivně podtrhává sobě vlastní literární mistrovství a nezbývá než plesat nad, na dnešní dobu naprosto nevídanou, převahou kvality nad kvantitou. Extrapolací stávající situace je jasné, že nás čeká jedna, maximálně dvě knihy této výjimečné literární osobnosti. Ale ty kurva budou…!