díl v sérii:
kniha patří do světa: Star Trek

originální název: Star Trek - The Final Reflection
originál vyšel: 1984

vydání: Netopejr 2002

BorgDog  | ***1/2 29.12.2009 12:12

Velmi zvláštní kniha. V podstatě nejde o Star Trek v běžném smyslu, nýbrž o „román v románu,“ napsaný desetiletí před narozením Jamese T. Kirka (v úvodu nechybí třeba předmluva fiktivního autora), přičemž jeho autor v knize i sám vystupuje. Zní to složitě, ale ve skutečnosti je to prosté a velmi to podtrhuje „reálnost dění.“ Kniha se vrací do doby založení Federace a prvních kontaktů i konfliktů lidí s Klingony, přičemž děj je nazírán právě z klingonského pohledu, očima sirotka Vrenna, který se za pomoci významného admirála a díky svým schopnostem vypracuje až na kapitána kosmického křižníku.

Ford v Konečném odrazu přichází s naprosto vlastním pojetím Star Trek vesmíru. To je místy velmi výrazně odlišné od všeho, co čtenáři znají z „konvenčních“ ST knih, když třeba Klingoni v jeho podání sice nepostrádají odvahu ani čest, svým chováním však připomínají spíš dnešní Romulany – příznačnou ukázkou je scéna „zábavného programu“ v komunikační síti klingonské lodi, kterým je přímý přenos mučení zajaté romulanské vyslankyně. Děj je vůbec dost temný, vykresluje „špinavé pozadí“ vznešených dohod a ideálů, krvavé hry o moc v individuálním i planetárním měřítku, přičemž Ford nestranní nikomu a sympatické i méně sympatické postavy lze najít v obou táborech. O nějaké černobílosti nebo schématech nemůže být řeč. K tomu je nutno přidat skvěle vykreslené postavy, ať už Zahna, neporazitelného bojovníka bez paměti nebo doktora Tagora, který se prací mírového vyjednavače zoufale snaží utišit vlastní démony, nemluvě vůbec o hlavní postavě Vrenna. Korunou všemu je líčení vesmírných bitev, které je snad nejdokonalejší ze všech existujících Star Trek knih.

Bohužel, právě tato výjimečná a v mnoha směrech rámec Star Treku dalece přesahující kniha se dočkala v češtině úděsného překladu, který patří k nejhorším, co jsem kdy viděl. Celé odstavce hlavně technického charakteru byly prostě vyškrtány, jiné úplně převráceny a některé věty doslova nemají „hlavu ani patu.“ Na Internetu koloval v tomto směru zničující výčet hlavních chyb, který čítal asi tři strany. Český Konečný odraz je tak jen slabým stínem toho, čím by tahle kniha mohla být, a z toho důvodu je moje hodnocení jen nízké – vlastně jsem váhal, zda ho hodnotit vůbec. Přesto stojí za přečtení.