Harrow Devátá

série: Zapečetěná hrobka

originální název: Harrow the Ninth
originál vyšel: 2020

vydání: Host (web) 2021

snop  | ***1/2 07.12.2021 09:12

Hrozně zvláštní kniha, která čtenáře zavede do labyrintu šílenství, ve kterém pořádně není jasné, co se stalo, nestalo, co se komu zdá a tak. Pokud někdo doufal, že se dozví víc o světě, ve kterém se příběh odehrává, tak ne, nedozví. Dokonce i centrální konflikt je tak vágní, že ani není jasné, jestli je jeden, nebo dva, nebo kolik. Ale na druhé straně, ta snová atmosféra (nebo atmosféra noční můry?) je vykreslena výtečně, takže člověk nikdy necítí nutkání knihu odložit a už se k ní nevrátit. Jakkoli pořádně neví, co se děje a oč jde.

Oproti minulému dílu jde tedy mnohem víc o jakýsi experiment. K jehož plnému vychutnání je dobré mít právě tento minulý díl v živé paměti, ne zapadlý s matným povědomím. Což je samozřejmě slabina knihy, ale mi se to celkem povedlo, takže osobně si nestěžuju.

Mimochodem, postava věčného císaře a jeho suity je vykreslena velmi pěkně, připomnělo mi to Stena (Bunch & Cole).

BorgDog  | ***** 18.03.2022 21:35

Tamsyn Muir ukazuje, že první díl byl co se záhadnosti světa a skládání úlomků jenom takový lehký rozjezd a když chce, umí do toho šlápnout ještě mnohem, mnohem víc. Extrémně nespolehlivá vypravěčka, panoptikum živých a mrtvých ve stínu blíží se katastrofy. Rozměr antické rodinné tragédie mísící se s temnou fraškou a studií neschopnosti vypořádat se se ztrátou nebo odpustit, druhým i sobě. K tomu si přidejte atmosféru tentokrát už ne detektivky, ale spíše hardcore hororu a pár scén, který mají potenciál pěkně zamávat žaludkem – na Harrowinu polévku nejspíš jen tak nezapomenete. Jo, a otevřený konec, za který budete chtít nejspíš na autorku poslat jednoho nebo dva revenanty a aspoň padesát kostlivců.

Chci třetí díl, a sakra rychle! :-)