díl v sérii:
kniha patří do světa: Star Trek

originální název: Q Squared
originál vyšel: 1994

vydání: Laser-books (web) 2001

BorgDog  | ***** 15.01.2010 15:14

Poslední z Davidových „velkých“ Star Trek románů, které jsme četl. Tentokrát je ústředním tématem jedna z všemocných bytostí Q, která v záchvatu uražené ješitnosti uvolní stavidla sil hrozících zničit celý vesmír – a zdaleka nejen náš – přičemž se mu v tom samozřejmě snaží zabránit posádka Enterprise za pomoci dalšího Q, Picardova „dobrého známého“ ze seriálu TNG.

Především je třeba říct, že stejně jako u „Imzadi 2,“ i k četbě tohoto románu už je třeba o Star Treku něco vědět. Týká se to nejen „celkové historie,“ protože v krátkosti navštívíme třeba i kapitána Kirka ve vůbec první ST epizodě „The Cage,“ především však méně známé epizody Nové generace „Tapestry,“ ve které je ukryt důvod, proč vůbec Picard se skřípěním zubů zkraje na palubě své lodi oba povedené hosty z Q-Kontinua strpí. Pak už se rozjíždí strhující hra ve třech liniích tvořících paralelní vesmíry, jejichž násilné propojení vede v závěru k výbuchu vražedného běsnění přímo na palubě Enterprise, a mnohdy velmi zajímavým koncům. Stejně jako v Imzadi není vyprávění zcela lineární, David přitom opět dokazuje svoji genialitu při „vedení čtenáře,“ a nechybí ani některé typicky davidovské scénky a vtípky, ke kterým postava Q přímo vybízí. Také úvod je tentokrát pro autora charakteristicky úderný, na scénu s takřka k šílenství umučeným Rikerem hned tak nezapomenete, stejně jako na finálový duel Picarda s Trelanem. Dále stojí za zmínku surrealisticky strhující pasáž Trelanova průniku do Srdce bouře, za kterou dostává překladatelka jedenáct bodů z deseti. Naopak mezi tím je kupodivu mnohdy znát „propad,“ kde má David problém, naplnit dění mezi „hlavními scénami“ srovnatelně kvalitním obsahem a také „budoucí linie“ vypadá jako pouhý katalyzátor závěrečné řeže – ovšem to jsou jen drobné mouchy. Vendetta či Imzadi 1 mě sice zaujaly více, ale jde jen o subjektivní hodnocení, za kterým Q na druhou nijak nezaostává – už kvůli poselství jasně vyplývající z celé knihy: Nepovažujte nic za samozřejmé. A nelitujme příliš těch lákavých cest, po kterých jsme se v životě nevydali – nevíme totiž, do jakých propastí by nás možná dovedly…

Phoenix  | ***** 02.07.2012 12:14

Davidova kniha, která, jak sám říká, je nejdelší a nejkomplikovanější, jakou kdy napsal, opět patří k tomu lepšímu, co ST knihy nabízí. Hlavní členové posádky Enterprise v příběhu ustupují do pozadí a hlavní pozornost je zaměřená na trojúhelník Q, Pickard a další Q, Trelane. Relativně málo postav zapojených do příběhu je vyváženo alternativními liniemi, kdy vlastně sledujeme běh událostí třikrát, ale pokaždé trochu jinak. Na první pohled to může působit jako neskutečný bordel, ale není tomu tak, protože autor si dává pozor na každé stránce, aby čtenář věděl, v které linii zrovna je a čas od času to i nenápadně připomíná. Díky tomu tři příběhy přeci jen působí jako jeden a chaos, i když se o čtenáře pokouší čím dál víc, nemá šanci vyhrát.

snop  | ***1/2 03.01.2013 10:36

Mam rad serial, ale tohle je prvni novela z vesmiru ST, kterou ctu. Ale mam za to, ze prave proto je potreba rict – je to slusna kniha, ale pokud nekdo na zaklade komentaru nebo popisu ziska (jako treba ja) dojem, ze jde o nejakou komplikovanou prozu, bude se mylit. Je to normalni epizoda ST:TNG, tedy je to invencni v mezich presne vyhraneneho universa. Opravdovy fanousek serialu bude zajiste mlaskat nad spoustou narazek, my, kteri jsme serial zhledli, ale az na vyjimky si jednotlive epizody nepamatujeme, budeme nektere popisy vnimat spise jako nadbytecne a postavy jako stejne ploche a jasne vyprofilovane, jako jsou v serialu. Vyhodou „Q na druhou“ je samozrejme to, ze je velmi obrazna, ze vsichni vime, jak vypada Geordi LaForge a jak Guinan, a tak pri cteni rovnou vidime se dane veci odehravat pred ocima.

Kratce receno – je to dobra epizoda ST:TNG.