série: Star Wars - Trilogie o Hanu Solovi
kniha patří do světa: Star Wars

originální název: The Paradise Snare
originál vyšel: 1997

vydání: Egmont (web) 2005

Madam Brbla  | **1/2 24.07.2012 15:38

V souvislosti se současným reprízováním Star Wars filmů v TV jsem se rozhodla, že se podívám na zoubek knihám z tohoto světa. Neváhala jsem nijak dlouho, kterým dílkem z rozsáhlého cyklu začít – v dětství byl mým oblíbeným hrdinou Hvězdných válek Han Solo, podlehla jsem tedy nostalgickému vábení a začala zjišťovat, jak jeho postavu obohatila prý úspěšná spisovatelka Ann Carol Crispin.
Můj první poznatek: úspěšná automaticky neznamená kvalitní. Zpočátku jsem si připadala jako při čtení fan fiction nijak zvlášť nadané středoškolské studentky – hodnocení za první třetinu „Léčky v ráji“ by bylo podprůměrné. Naštěstí se styl psaní i fantazie autorky postupně lehce zvedaly a knížka se ustálila na průměru s několika lepšími momenty. K tomu horšímu patří (kromě bolestně kulhavého úvodu) patetická, nudná až otravná milostná linie, k tomu povedenějšímu akční pasáže. S popisem prostředí různých planet a mimozemských ras určitě bylo možné pohrát si lépe, ale více mi vadily všemožné nelogičnosti v ději a absence atmosféry, minimum Star Wars reálií. Nebýt sem tam nějaké zmínky a změnit jméno hlavního hrdiny, mohl by to být román z libovolného universa. Alespoň charakter Hana Sola se od nejistého hošíka kostrbatě posouval k tomu okouzlujícímu cynikovi, jak ho známe z filmů.
Stručně se ještě zmíním o překladu: vůbec jsem nepochopila, proč názvy lodí zůstaly v angličtině a docela mě to rušilo.
S výsledkem svého Star Wars experimentu nejsem příliš spokojená: filmy i (hlavně) PC hry mě oslovily pozitivněji, knihám Ann Carol Crispin se budu spíše vyhýbat. Na druhou stranu připouštím, že určitá jiskřička zájmu o další osudy Hana Sola ve mně zažehnuta byla a dost možná neodolám zjistit, kde se vzal Chewbaca:-). 49%