série: Vesmírná trilogie

originální název: Earthlight
originál vyšel: 1955

vydání: Laser 1992; Baronet (web) 2008

odkazy: 1x [recenze], 1x [ukázka]

lamahe  | *** 05.09.2006 10:11

Novela bola napísaná v rannom – veľmi plodnom období autorovej tvorby. Patrí k skupine jeho diel, pre ktoré je typický vecný populárno-vedecký štýl písania s minimálmou až žiadnou „fantasy“ vložkou. Tomu zodpovedá trochu slabšia aj keď na druhej strane jasná dejová línia s rýchlym spádom. Silnou stránkou diela je množstvo presvedčivých a technicky takmer dokonalých opisov podmienok vládnúcich na svetoch mimo Zeme, ako aj rôznych vynálezov a pokročilej techniky ktorá je ľudstvu k dispozícii cca 200 rokov po vybudovaní prvej kolónie na mesiaci. Takmer celý, nie veľmi zložitý dej špionážno-detektívneho charakteru sa odohráva na Mesiaci – najmä v astronomickom observatóriu vybudovanom na jeho povrchu, čo dáva autorovi možnosť výrazne sa pohrať s vyššie spomenutými technickými prvkami a treba poznamenať, že sa tejto možnosti zhostil vynikajúco. Je veľmi ťažké, až nemožné nájsť v jeho vedecko-technických konštrukciách slabé miesto, resp. logickú nezrovnalosť. Tieto faktory radia toto dielo medzi slušnú vzorku „klasickej hard-core SF“ svojho obdobia a pre mnohých, hlavne laických čitateľov bude táto kniha zrejme predstaviteľom „typickej a čistej“ SF. V čase zverejnenia tohto diela bol autor už uznávaným vedeckým vizionárom a na konte mal aj niekoľko výnimočných technických ideí aplikovaných v reálnom svete (napr. komunikačné satelity na geostacionárnej dráhe).

stimílek  | ****1/2 09.01.2011 22:20

Kvalitní klasika z pera klasika. Život na Měsíci je popsán dokonalé, dokumentární styl vás přenese na našeho souputníka. Co překvapí, to je laický agent použitý v klíčovém okamžiku dějin.

Phoenix  | *** 23.11.2011 20:50

Po přečtení Rámy a Odysey a další vynikajících děl od tohoto autora tak nějak podvědomě očekávám, že když vezmu knížku s jeho jménem na obálce, nebudu se nudit. To se mi bohužel nevyplnilo v případě Světla Země, protože většina knihy, kdy sledujeme hlavní postavu, jak se začleňuje do života na měsíční kolonii a přitom plní přísně tajný úkol, je sice do detailu popsána, ale není protkána zajímavými událostmi. Jednoduše, v příběhu se toho moc neděje. Menší obrat nastává v závěru knihy, kdy dojde i na bitvu, ale té je opravdu věnováno minimum prostoru, takže v konečné bilanci převládá nuda. Absenci děje bohužel nenahradí sebelepší vypravěčský styl. Ani ten Clarkův.

Polinius  | ****1/2 15.12.2019 13:06

Verneovka pro 21. století. Kniha ze staré školy, ve které je hlavním hrdinou nakonec technika. Autor má po technické stránce vše pečlivě promyšlené a proto nenutí čtenáře obracet oči v sloup ani po 65 letech od vydání. Nutno uznat, že celková zápletka je poměrně neakční a dalo by se říci až banální, ale schopnost vypravěče udržují celou knihu čitelnou. Ostatně v mém vydání těch stránek bylo jen 144 a věřím, že v některých nakladatelstvích s použitím jejich standartu by se kniha vešla i do sta stran. = není to žádný epos.

Tenkrát se na Měsíc nelétalo a dnes UŽ se na měsíc opět nelétá.

Zajímavost: A. C. Clarke v knize píše, že přímo na Měsíci roste jeden druh rostlin (více podobných druhů?) ale na děj to nemá žádný význam a je to jen součástí jeho popisu prostředí.