Ivan Kříž
Pravda o zkáze Sodomy
Kategorie: antiutopie - alternativní historie
originál vyšel: 1968
vydání: Československý spisovatel 1968; U nás v Ráji 1992
odkazy: 2x [e-book]
Podobenství o mechanismech moci, manipulování davu, vyvolávání hysterie, politických procesech, o změně kvetoucího města v trosku plnou nenávisti, bídy a fanatismu. Daleko více než na historickou Sodomu má rozsáhlý román evidentně na mysli události v zemích komunistického bloku, např. SSSR, ale protože byla napsána a poprvé vydána v šedesátých letech, nemohla pojmenovat tyto věci zcela přímo.(Databáze knih)
Podle románu vznikla hra Stanislav Moša: Sodoma (Dilia, Praha, 1989).
----------------------------------------------
Anotace
Kniha pojednává o životě Nejvyššího písaře Sodomy Difata, o životě
Nejvyššího sodomského senátu Lota a jeho manželky Abichail před zkázou
Sodomy.
V 1. části se řeší provinění dvou milenců, kteří se milovali
v olivovém háku, což byl církevní zločin s trestem smrti. Milence
zadržela nelegální církevní garda, církevní Nejvyšší Chus chtěl
ukázat, že má moc vyšší než senát a odsoudil milence rychle trestu
smrti. Mladíka zachránil dav lidí. Chus vymyslí údajné nepřátele, mají
to být obyvatelé vymyšleného města Betsur, chce na ochranu před nimi
obklopit hradbami Sodomu.
V 2. části církev posílila svou moc a senát ji naopak ztrácí. Difat je
obviněn ze spolupráce s Betsurem, Difat zmizí na venkov. Probíhá soud,
před soudem stojí bratr Difata Cetim, všichni předstírají, že jde
o Difata. Důležitý je zastrašující rozsudek, který je připraven
předem. Žalobce Lot se musí naučit nazpaměť otázky, obžalovaný
odpovědi. Cetim je nakonec tajně uškrcen v cele.
V 3. části začínají nepokoje. Dokončily se hradby kolem Sodomy.
Proběhnou další soudy s údajnými nepřáteli města, ale v reálu jde
o moc a majetek odsouzených. Lidé se začínají bouřit, do města přišli
lidé z venkova, začíná násilí každý proti každému.
Spoiler - obsah / děj knihy
1. část
Chrámová hlídka Gardy Beránka Spasitele přistihla na udání dívku
Bétsabé a mladíka Mabsar v necudném objetí na viditelném místě a
zadržela milence. Velitel městské gardy Jektam to nahlásil Lotovi,
sodomskému Nejvyššímu. Církevní hlídka zatčením zasáhla do pravomocí
městské gardy. Nejvyšší posel a hlava církve Beránka Spasitele byl
Chus.
Hlavní hrdina a vypravěč je Nejvyšší písař Difat. Jeho zástupce
v úřadu je Azmaved, syn Balánův. Nejvyšší písař je strýcem druhé
ženy Lota Abichail, dcery jeho bratra Cetima. Difat bydlí přes léto
v jeskyni u Mrtvého na západ od Sodomy. Území kolem jeho jeskyně bylo
pojmenováno jako Difatova země a dávali si tu dostaveníčka milenci všech
pohlaví a oddávali se tu veřejně sexu. Do Difatovy země chodili za Difatem
i další občané města. Difat je bezdětný starý mládenec, šmírák
mladých dvojic a patrně homosexuál, což nikomu nevadilo.
Mladým milencům hrozí trest smrti.
Lot se vydá za senátorem, stavitelem Hebronem pro podporu projednání
v senátu zatčení milenců. Hebron je zase nudista. U Hebrona je senátor
stavitel Eseban, oba jsou opoziční spojenci v senátu.
V noci Difata navštívila Abichail. Abichail mu vykládá o návštěvě
v církevních kasárnách a o zatčených, které zná a kdysi je
i přivedla do Difatovy země a naučila je sexu na svém těle. Abichail
zůstane v jeskyni přes noc a ráno si pro ni přijde Lot.
V senátu se řeší, že církev překračuje své pravomoci. Senát posílá
gardisty pro zatčené milence, jsou silou odmítnuti. Do senátu dorazí
náměstek Chuse, zve delegaci senátorů k Chusovi. Výsledkem je pouze
zadržení senátora Sefora církevními gardisty, čeká ho církevní soud za
nevěření ve víru. Lot s tím nemůže nic dělat.
Nad milenci je konán církevní rozsudek, dívka je naražena na kůl, mladík
je k ní přivázán a jsou vystaveni na pranýři. Dav mladíka osvobodí a
umožní mu útěk.
Difat se vrací do své jeskyně, najde tam mladíky s osvobozeným Mabsarem a
mrtvou dívkou. Difat provede pohřební obřady a dívku pohřbí
v pobřežních skalách. Mabsar zůstal u Difata, Mabsar je stále
v pomatení, až časem se vzpamatuje.
Difat předá část své práce svému zástupci Azmavedovi, informuje ho
o Mabsarovi a zavazuje ho mlčením. Senát je z popravy milenců a
uvěznění Sefora paralyzován.
Lot navštíví Difata v jeskyni, uvidí tam Mabsara a požádá Difata, aby
Mabsara vydal církvi. Difat odmítá. Poté přijde Abichail a chce se milovat
s Mabsarem na stejném místě v olivovém háji, kde byl Mabsar přistižen
s Bétsabé. Původně se chtěla milovat s manželem, ale ten to odmítl.
Mabsar milování s Abichail odmítne.
Difat je zván k Nejvyššímu Chusemu. Mabsara nechá v převlečení
u Lota. Ten totožnost Mabsara odhalí, ale čeká na Difata.
Difat dojde k Chusovi. Ten mu sdělí, že se obává Bitsuru. Difat ale neví,
co to je a zjišťuje, že jde o výmysl Chuse, kterým vytváří údajného
nepřítele. Difat doplní k vymyšlenému Bitsuru další údaje pro
zvýšení věrohodnosti. Chus ví, že Mabsar se skrývá u Difata, požádá
ho, aby Mabsar odešel ze Sodomy na venkov.
Mabsar ze Sodomy odchází. Difat se vrací do práce a pověří svého
zástupce Azmaveda, aby sepsal něco o vymyšleném Betsuru. Azmaved navrhuje
sepsat 2 díla, první o vymyšleném městě, druhé pravdivé. Pro další
vylepšení věrohodnosti vymyslí jeho obyvatele s malými nosy, na rozdíl od
velkých nosů Sodomáků. Azmaved dílo sepíše a objednají se u Chuse. Chus
je s textem spokojen, Difat odmítá autorství, nechá jednat dále
Azmaveda.
Difat doma vzpomíná, jak v jeho mládí se přecházelo od starých bohů
k současnému náboženství Beránka Spasitele. Difat je z toho všeho
otrávený a chce odejít z funkce písaře a konzultuje to s Lotem. Lot je
proti a sdělí mu, že si Chus vyžádal Azmaveda.
Bratři Difat a Cetim se občas setkávají ve svém rodinném paláci. Cetim
tráví většinu času na venkovském statku.
Do Sodomy přijde zpráva, že betsurští přepadli karavanu. Chus obviní
Lota, že nedbají na bezpečnost Sodomy. Bylo rozhodnuto zvětšit hradby
města na obranu před Betsurskými. Na stavbu hradeb byla vyhlášena sbírka.
Stavitel Hebron ji odmítl a byl uvězněn církví jako tajný spojenec
Betsurských. Jeho majetek byl zabaven. Na zasedání senátu Difat naznačuje,
že s Betsurem není vše úplně v pořádku, náznaky nebyly pochopen.
Vystoupil i propuštěný Sefor, mluvil ve prospěch církve a s vírou, že
Betsur škodí Sodomě.
Eseban promluvil o nových hradbách, které byly zadány církví, a
doporučil finanční zapojení senátu. Po skončení zasedání Lot
přemlouvá Difata, že má zmizet, nejlépe na venkovský statek. V noci
přijde k Difatovi Azmaved a nabízí mu doprovod při opuštění Sodomy.
Azmaved kritizuje Lota, že místo činů probíhají v senátu tahanice. Difat
se ještě loučí s Abichail a odchází
2. část
Difat jde krajinou a vidí, že lidé zde žijí bez hloupých zákonů. Místo
na rodinný statek zamířil do Vsí Netofatských a potká tam Mabsara. Ubytuje
se u jeho bratra Arfaxada a varoval ho, že je pro Sodomské stíhaný
zločinec. Arfaxada to nezajímá.
Difat začne sepisovat zprávu o stavu Sodomy.
Difat náhodně přistihne Arfaxada při milování se služebnou. Difat se pak
Arfaxada zeptá, zda nechce pomstít bratra, Arfaxad nechce.
Otrok přinese Difatovi zprávu, že jeho bratr byl uvězněn kvůli údajné
spolupráci s betsurskými, že byl s ním zaměněn. Difat se rozhodne dojít
na proces a říci i pravdu o Betsuru. Dorazí k domu Lota, kde se setká
s Abichail. Abichail mu se zděšením říká, jak Sefor spílá betsurským a
jak Eseban proti nim plánuje hradby. A Lot má předsedat soudu, který bude
soudit jeho tchána.
Difat je zděšen, že ho oslovují jako Cetima, protože podle církve je Difat
ve vězení. Navštíví Esebana, ten ho také oslovuje jako Cetima. Eseban
právě modeluje tvář Betsuřana, modeluje ji jako ošklivou, zlou. Difat
zjišťuje, že ho všichni berou jako Cetima. Azmaved se stal rádcem Chuse a
říká Difatovi, že mu pomáhal v útěku s vědomím Chuse. Difat
navštíví Azmaveda, který zabral dům Hebrona. ten ho informuje
o novinkách, že většina členů městské gardy i s velitelem přešla ke
Chusovi. V Sodomě tak vládne církev, senát se již neschází.
Difat jde s Azmavedem do města, vidí, jak jsou některé části
přejmenovány, jak obyvatelé cvičí obranu proti Betsuru. Azmaved zavede
Difata do vězení k jeho bratrovi Cetimovi. Cestou Azmaved vykládá, jak
učí Cetima, jak má vypovídat u soudu, jak připravuje Lotovi otázky a jak
je již sepsán rozsudek. Cetim Difatovi sdělí, že má po skončení soudu
slíbenou vinici a bere soud optimisticky. Lot říká Difatovi, že soud
proběhne během 1 dne, že jsou známy délky pronášených otázek a
odpovědí. Lot bude u soudu předseda, velekněz Zabulón žalobcem a
obhájcem Azmaved.
Difat jde na soud s vědomím Azmaveda v ženském obleku. Průběh soudu je
veden jako výstraha městu, jako místo, kde církev upevnila svou moc. Cetim
na chvíli při výpovědi vypadne z naučené role a vydává se za sebe, ale
Azmaved ho navede zpátky do jeho role Difata. Difat to nevydrží a promluví a
prohlásí se sám za sebe, je ale usazen Azmavedem. Soud řeší styk Cetima
s betsurskými, kteří mu měli slíbit po vítězství funkci
místodržícího. Cetim stále věří, že dělá dobře. Cetim měl předat
betsurským plány chrámu kvůli útoku na Sodomu, plány zmizely
z městského archivu. Difat se ještě pokusí říci, že plány jsou ve
sklepu domu Hebrona, ale je umlčen davem. Cetim byl Lotem odsouzen k smrti.
Lot po soudu sdělí Difatovi, že rozsudek byl nutný ve jménu udržení
víry. Lot a Cetim počítají s tím, že po rozsudku bude Cetim tajně
přesunut na svůj venkovský statek. Cetim byl nakonec tajně uškrcen
v cele.
Abichail navštívila s výčitkami Chuse a ten se jí dvoří.
Rozšíří se pověsti, že Difat před smrtí se vrátil do církve, že
zemřel Chusovi v náručí. Nakonec se Difat stal pro obyvatele Sodomy
světcem. Na slavnostním pohřbu Cetima-Difata jako hlavní řečník promluví
Zabulón. Difatovi-Cetimovi jde kondolovat samotný Chus. Difat vidí, že musí
definitivně vystupovat jako Cetim a odchází do jeskyně.
Církev roztahuje svou moc a nesmyslné zákony i na venkov, venkované musí
pracovat na opevnění, na venkově začínají chybět pracovní síly.
Venkované v Sodomě navíc zvyšují počet strávníků a venkované
přinášejí do města drsnost. V Sodomě začíná být nedostatek a bída,
je to dáno i uzavíráním Sodomy před cizinci a kupci.
Difata vyhledá obchodník Jobab a nabídne mu podíl na výrobě
zaříkávacích destiček dřívějších mágů, o které je u obyvatel
zájem. Difat nabídku odmítne. Jobab jde Difata udat Azmavedovi, ten ho nechá
zpráskat a jde za Difatem. Difat mu poradí, aby lidem destičky prodávali
sami kněží a církev shrábla zisk. Církev prodává destičky z archivu
města, lidé neumí číst a kupci jim tvrdí to, co lidé chtějí slyšet.
Jobab vyrábí pro církev další destičky.
U jeskyně se objeví Mabsar, který přišel pracovat na opevnění a je
překvapen, že Difat žije.
Scházejí se v jeskyni. Jednoho dne se u jeskyně objeví syn Zabulóna Efrat
a sdělí Difatovi svůj nesouhlas vládou svého otce. Efrat chce novou Sodomu,
chce revoluci. Přichází Mabsar a chce se k revoluci Efrata přidat.
V další dny přichází za Difatem Abichail. Z hovoru Difat pozná, že
Abichail se vzhlédla v Chusovi.
Na tržišti se Difat setká s egyptským kupcem, který popírá, že by
nějaký Betsur někdy existoval. Kupci dorazí do Sodomy málo, kupec je
vyhoštěn za hradby. Na tržiště přijíždí Chus a chválí se, že město
je nově obklopeno hradbami, že to umožnila víra v Betsur. Hradby mají být
dokončena k svátku Beránkova příchodu, což marně rozporuje stavitel
Eseban.
3. část
Slaví se svátek Beránkova příchodu a zároveň ukončení hradeb kolem
Sodomy. Slavnost doprovází rozdávání jídla, lidé si odvykli dávat
otázky a mají pocit, že takové hodování bude i nadále. Chus po
skončení stavby hradeb vyhlásil jako další cíl zničení Betsuru. Na
hostině u stavitele Esebana se ukazuje sloup, připravený jako symbol
vítězství nad Betsurem. Při průvodu městem je ukázka boje
s betsurskými, ukázka boje se zvrhne ve vraždění herců, co představovali
betsurské.
Difat se vrací do jeskyně a najde tam Abichail a Chuse, kteří se stali
milenci.
Začalo období dešťů a část hliněných hradeb se zřítila. Přijíždí
Eseban a vysvětlí Difatovi, že kvůli požadavku na zkrácení termínu
postavení hradeb se práce nedělala tak kvalitně a proto kus hradeb spadl.
Eseban je vsazen do vězení. U soudu se Eseban přiznává ke všemu podle
žaloby, svědčí i proti němu jeho syn. Difat svědčí v jeho prospěch,
ale sám Eseban popírá jeho svědectví, věří, že bude osvobozen. Eseban
je odsouzen k trestu smrti svržením z hradeb.
Sefor připravuje hlínu na další destičky a Difat mu vysvětluje, že je
Difat a objasní mu vše kolem Betsuru. Sefor je zděšen.
Opravují se hradby, Difat je ve své jeskyni, stahuje se k ní zase mládež,
část si říká Mstitelé Difatovi. Noci u jeskyně jsou plné milování,
Difatovi se to sice nelíbí, ale bere to jako oživení svého stáří. Mabsar
vyčítá Difatovi, že jim nepomáhá v přípravách převratu a že ví, že
si Abichail vodí do jeskyně Chuse. Přijde tam i syn popraveného stavitele
Esebacha a Difat zjišťuje, že i jeho naučili nazpaměť výpovědi proti
jeho otci a podvedli ho. Difat mu lží vysvětluje, že za smrt svého otce
nemůže.
Sefor spáchal sebevraždu skokem z hradeb v místě popravy Esebacha. Lidé
chodí po městě s jeho mrtvolou a Lot se bojí povstání. Je zabit Jektan,
velitel církevní gardy.
Difat najde ve své jeskyni Azmaveda, který se tam ukryl před davem, který se
ho pokusil zlynčovat, když se pokusil k nim promluvit při přepadení svého
domu. Dav dům vyplenil.
Chus poprosil Difata, aby ho navštívil, Difat ale nemá síly, tak je k němu
donesen. Difat sdělí Chusovi, že ho lid již nemá rád. Chus žádá Difata
o radu, jak vyřešit krizi města, a říká mu, že předá moc tomu, kdo by
jako on sloužil církvi, ale že nikdo takový není.
Difat chce navštívit Azmaveda, ale najde v jeho domě Arfaxada, bratra
Mabsarova, který se tam chová jako dobyvatel. Arfaxad odmítá se dřít na
venkově na Sodomské a obává se zůstat na venkově z obavy útoku
z Betsuru. Arfaxad Difatovi říká, že již není součástí městské
jednotky, že se osamostatnil. A tak jeho skupina drancuje a loupí, aby
přežili.
Jednoho dne se objeví na obzoru mrak prachu, sodomští ve víře, že jde
o nájezd betsurských nájezdníků mu vyrazili vstříc a došlo k potyčce,
její objetí ale byli pastevci a jejich rodiny, kteří hnali stádo dobytka.
Útočníci se studem hleděli na mrtvé a pak jim dořezali nosy a vrátili se
do Sodomy a vyhlásili se vítězi nad betsurtskými.
Azmaved skončil také ve vězení.
Difat navrhne, aby lidé chodili v noci shrbení, čímž se odliší od svých
betsurských nepřátel. Církev to vyhlásila jako zákon. Lot řeší, jak
splnit nařízení o shrbené chůzi kvůli zbraním hlídek. Abichail jde
s Difatem do vězení za Azmavedem. Ten přizná, že nařídil Cetima
uškrtit. Při odchodu Difat a Abichail zjistí, že nosiči nemohou nést
nosítka ohnutí, protože je již noc, jak to nařizoval nový zákon. Musí
tedy domů pěšky.
Azmaved byl odsouzen k smrti ukamenováním, že zatajil, že betsurští
chodí vzpřímení.
Mladí revolucionáři Mstitelé Difatovi se přejmenovali na Sektu
vzpřímených. Hlad je dohání k zabíjení posvátných psů, což děsí
Difata. Sekt je mnoho a zabíjejí se mezi sebou, jsou vražděni i gardisté.
Objevují se opět naháči.
Difat pokračuje v tvorbě destiček, píše pokračování díla o Pravdě
o Betsuru.
V šarvátce s naháči zahynul Mabsar. Abichail byla davem také přepadena a
znásilněna. Chus pošle do ulic gardisty, aby zabili každého, kdo byl
v noci na ulici.
Chus přijde k Difatovi a chce radu. Ten mu říká, že neštěstí začalo,
když se víra změnila k nucené víře k jejím hlasatelům.
Difat jde za znásilněnou Abichail, znásilnění jí psychicky nezničilo, ani
smrt Mabsara. Difat Abichail přemlouvá, že musí odejít ze Sodomy.
Mrtvoly byly házeny do příkopu hradeb. Difat s Chusem jdou hledat mrtvolu
Mabsara, najdou ji a při obřadu spálí. Nepokoje v Sodomě pokračují,
další budovy jsou drancovány, bojuje stále každý s každým. Byl opět
vydán zákaz nočního vycházení. Sodoma začíná hořet. Gardisté
informují, že Betsurové jsou již ve městě.
Lot s dcerami, s Difatem převlečeným do Abichailiných šatů odchází ze
Sodomy. Abichail v Sodomě zůstává. Zbytek obyvatel Sodomu nesmí opustit.
Čtveřice sleduje na obzoru požár Sodomy obklopené hradbami. Lot s dcerami
pokračuje v cestě na venkov, Difat se vrací do své jeskyně.