Tanec s Ježíšem

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka

originální název: Geodesic Dreams
originál vyšel: 1992

vydání: Laser-books (web) 2000

Madam Brbla  | **** 26.03.2010 09:51

Co jsem při čtení první povídky začala tušit a v průběhu dalších si potvrzovala, to dnes mohu s čistým svědomím vytroubit veřejně: G.R. Dozois umí nejen sestavovat výborné antologie, on umí sám napsat parádní povídky. Společným jmenovatelem většiny příběhů v této knize je zkáza člověka, často dominuje téma apokalypsy – globálních přírodních pohrom, ničivých válek, ba dokonce i mimozemské invaze se dočkáme, nahlédneme do koncentračního tábora nebo do vietnamské džungle. Dozois se soustředí na člověka, jeho psychiku, dokáže rovněž perfektně zprostředkovat skličující atmosféru zániku, zrovna jako sladkobolnou nostalgii dětství, světa jaký býval dříve – lepší, čistější. Jak naznačují jednotlivá hodnocení, nejvíce na mě zapůsobily kousky „Zvláštní ráno“, „Pouta moře“ a také „Sen o polednách“, příliš nezaostaly ani „Ranní dítě“ nebo „Mezi mrtvými“. Za slabší považuji povídky s náboženskou tématikou, tedy „Tanec s Ježíšem“ a „Učedníci“. Poslední „Království u moře“ mě zanechalo poněkud ve zmatku a nepochopení. A před chvílí jsem překvapeně zjistila, že jsem nehodnotila povídku „Jedna na cestu“ a nevybavuji si, o čem byla :-O. Celkový dojem ze sbírky je pozitivní, navzdory deprimujícím tématům; potěšila pevná vazba, vlepená záložka i barevné ilustrace Milana Fibigera. Pročpak taková kvalitní kniha skončila na pultech LK? Byla by pro čtenáře atraktivnější, jmenovat se podle jiné povídky – např. „Mezi mrtvými“ – a na obálce mít třeba motiv zraněného řvoucího kyborga ze „Zvláštního rána“? Těžko říct, pokud však rádi občas propadnete melancholii, nenechte si „Tanec s Ježíšem“ uniknout. 84%

Gaarq  | ***** 02.06.2013 16:11

kdybych uměl psát, chtěl bych to umět jako gardner dozois. je to pán silné atmosféry, pichlavých nápadů a drsných point – mistr povídkář. až na snad dvě už trochu vyčpělé povídky, všechny ostatní této knize neztratili nic ze své naléhavosti, podmanivosti a síly. tohle prostě za přečtení stojí.

velmi si mi líbí i klasické zpracování, pevná vazba, záložka, vnitřní ilustrace, grafické členění. kniha měla tu smůlu, že byla vydána v době,kdy povídky nebyly příliš v milosti čtenářův SF a mám dojem, že povídky obecně trpí nezájmem i dnes. navíc titul i obálka napoprvé odradili i mne a knihu jsem zakoupil až s desetiletým zpožděním.