Smrt před úsvitem

Kategorie: horor

originální název: Boy's Life
originál vyšel: 1991

vydání: Fobos (web) 2023

Speedemon  | ***** 08.02.2024 18:09

Ke knize jsem se dostal přes doporučení od fanoušků Stephena Kinga. A měli pravdu, King je z toho cítit na sto honů. Je to vyprávění 12letého kluka žijícího v 60. letech v malém americkém městě, kde se děje spousta záhad. Má to správnou nostalgickou atmosféru a kniha krásně plyne. Děj spíš jen tak pluje, aby na konci zařadil vyšší rychlost. Už dlouho jsem nečetl knihu, kde mi bylo líto, že už končí. Fakt povedené a autora musím ještě někdy vyzkoušet znovu.

jirikk  | ***** 08.05.2024 13:54

Americké maloměsto, šedesátá léta a přátelství pomalu dospívajících dětí – nějaké to zlo, záhada, nadpřirozeno, přidej porci nostalgie a máš zaručený recept na úspěch, chtělo by se napsat. Samozřejmě to ve skutečnosti není zdaleka tak snadné, naplnit šablonu Kingova veledíla není jen tak a na tomto úkolu si vylámal zuby i takový Dan Simmons. Ne tak ale McCammon, který přišel s tímto parádním románem pár let po It. Popisuje jeden rok maloměstského života, vypráví v uzavřených kapitolách, z nichž některé by obstály i jako samostatné povídky. Dílo tak získává jistou epizodičnost, některé postavy po odehrání svého partu nenávratně mizí, aby se již neobjevily, přesto můžeme sledovat dějový oblouk ústřední záhady, který se klene nad celým příběhem. Městečko má svoji odvrácenou stranu, Derry si podává ruku s Twin Peaks, vše ale především diriguje mistr Bradbury. Právě jemu vzdává autor tu nejvyšší poctu a daří se mu to náramně, přesně dávkovaný patos dostane i okoralejší čtenářské srdce, alespoň to mé určitě. On i původní název je daleko výstižnější a zároveň v Bradburyho stylu než možná zbytečně dryáčnický český titul. To je ale jediná drobná výtka, skvělý zážitek!