Ondřej Neff

Tma

vydání: Milenium Publishing (web) 1998; Milenium Publishing (web) 1999; Plus (Albatros Media) (web) 2014; Laser (Euromedia Group) 2023

odkazy: 6x [recenze]

Marc  | nehodnoceno 17.11.2007 15:59

Jak je to s Tmou? Tma která vyšla roku 2007. Se sice jmenuje Tma ale obsahově je to Tma 2.0. neboť se Neff vrátil k původnímu názvu.

uvedu zde kousek z rozhovoru s Neffem: … Neff:„Mně bylo jasné že spoustu lidí naseru, ale je to daň za jeden blbej nápad, který se "zprvu zdál dobrým“, tedy – nápad nazvat přepracovanou Tmu jako Tmu 2.0. Ono to vycházelo z namyšleného předpokladu, že čtenář se bude dychtivě zajímat, co ten Neff smolí, a bude tedy sledovat verzi 2.0 a vezri 2.1 a tak dál. Pravda je taková, že na to čtenář zvysoka prdí, takže jsem se pokorně vrátil k původnímu názvu a napříště Tma bude jenom Tma – bez čísel." … Neff:"Mezi původní verzí z roku 1998 a tou současnou je obrovský rozdíl, dalo by se říci propastný. Už konstrukčně. V prvním Tmě vystupují hrdina Honza Kryl a slabomyslná Kateřina. Ta dívenkase v ději úplně vytratí, nezasáhne do něj. To je strašná stavební chyba! V nové Tmě je to silná figura: začíná jako dítě sotva odrostlé batolecímu věku, které znásilnuje jeho vlastní fotr. Samozřejmě že taková zkušenost jí psychicky vyšine… a samozřejmě. že ve zrudných podmínkácg Tmy z ní vyroste superzrůda, a samozřejmě, že v závěru sehraje klíčovou roli!

davaj  | ***** 06.04.2009 12:01

Tma je jednou z nejzajímavějších Neffových prací. Jedná se o postapokalip­tickou sci-fi těch nejširších rozměrů. Nečekají vás tu žádní zoombie, ani vražedný virus, v podstatě se dá říct, že ani ti emzáci tady nejsou tak podsatní. Strach vám tu nahání lidé! Ano, zkuste si jen na chvilku představit, že by nešla dlouhá léta elektřina prostě jen tak. Vypařily by se fyzikální zákony. Jak vás to změní, jak to změní vaše okolí? Život nemá žádnou cenu a pro plnou konzervu se zabíjí. Stejně tak nemůžete čakat pomoc od domácích mazlíčků, natož tak od příbuzných. Ne, svět, který naprosto drasticky (ale vlastně i realisticky) načrtl Neff, patří jenom schopným a bezcitným.

Jenom jsem trošku nepochopil Kapitánu zbytečnou scénu ve hvězdárně, zato jízda na kole od hvězdárny, to už byla taková příjemná třešnička na dortu.

mato_klerik  | ***** 09.05.2015 19:02

Pôvodná Tma je skrátka klasika. A je na škodu, že Tma 2.0 vyšla aj pod týmto názvom. Možno tu nájdete nejaké fyzikálne nezmysli, ale čo Neff zvláda na jednotku sú postavy a ich psychológia. V pôvodnom príbehu autor udržal na uzde aj svoje politické názory a preto pôsobí príbeh uveriteľnejšie.

gan112  | *** 21.04.2017 17:35

Tak toto pre mňa priemerne dielo, by mi neuškodilo, keby bolo v poviedkovej forme. Takto mi to prišlo síce akčne a spádom v poriadku, ale celé nejak neprepracované. Obrovské skoky v deji, kde dôležité situácie zostali opomenuté a pôsobili čisto funkčne. Politika a trochu zvláštny politický humor, ktorý priznávam miestami brnkal na kvalitnejšiu satirickú strunu ale poväčšine grotesknel až na frašku. No nejako ma to nezaujalo. Možno negatívne prílišnou snahou hnať drsnosťou veci do extrému a svojpomocne tak šokovať čitateľa. Myšlienka elektrickej smrti je fajn, obrazovo a žánrovo sa to dá pekne využiť až na hranu steampunku, myšlienkovo mi téma prišla ale z veľkej časti nevyužitá a aj záver a celá zápletka slabšia, jednoduchšia. Záver: priemerné dobrodružné čítanie, pri ktorom mi najviac prekážala nekonzistencia dvoch hlavných prvkov humoru a drsnosti, avšak s rýchlim tempom deja.

Sherudan  | ** 27.06.2022 14:20

Pro mne jedna z nejméně zdařilých Ondřejových knih. Nejde ani tak o to, že samotná premisa je (zřejmě) fyzikální nesmysl, to bych ještě zkousl. Ale celý ten postapo svět působí hrozně vykonstruovaně a řada momentů smrdí samoúčelem a snahou šokovat.