Martin Šust

Trochu divné kusy

série: Trochu divné kusy

Kategorie: fantasy - sci-fi - antologie

vydání: Laser-books (web) 2005; Laser-books (web) 2005

malarkey  | ***** 01.11.2008 18:35

Výborný nápad zrozený v hlavě Martina Šusty mě od začátku dosti zaujal. Výběr povídek je solidní, komentář k povídce od autora povídky a autora této knihy je luxusní, co více k tomu všemu dodat. Snad jen to, že jsem se skvěle bavil a ačkoliv ne každá povídka mi sedla, rozhodně jsem držel v ruce knihu, kterých příliš po světě neběhá, kór v naší malé ale hrdé zemičce.

KainIX  | ****1/2 07.06.2009 10:07

Výborná sbírka s krásnou ukázkou toho, jak široké je moře fantastiky. Věřím, že každý, ať už milovník fantasy či sci-fi, si zde najde ten „svůj“ příběh.

Majkl  | ***1/2 30.04.2010 10:14

Veľmi dobrá česká antológia zahraničných poviedok aj napriek môjmu hodnoteniu 3,5. 3 sú za obsah. Beriem to tak, že každý má iný vkus a čo sa páči jednému človeku, všetko a bez výnimky sa určite nebude páčiť druhému. Veď Martin Šust na začiatku píše, že antológiu tvoria poviedky ním vybrané – prezentujú jeho vkus a jeho pohľad na žáner. Knihu som čítal dosť dlho, nebolo to však nekvalitným obsahom, ale perným obdobím v škole a tiež… kto by túto knihu zhltol ako malinu za dva-tri dni? Len literárny barbar. Tieto poviedky si treba rozumne dávkovať, vychutnávať a po prečítaní nechať účinkovať pocity. Nie všetko sa mi páči, ale čo by som vyzdvihol je určite Fordova nádherná „Zmrzlinová říše“ (ktorú som si zaradil do Top10), Miévillov divný „Familiár“, krásna pocitovka menom „Verglas“, interpretačná „Proměna Martina Lakea“ a ľadový úvod „Děti zimy“ so zakončením najdivnejším „Maldoror na cestách“. Väčšina zvyšku je „len“ mierne nadpriemerná. Za celok pridávam v hodnotení 10% – poviedky sú často originálne, preložené schopnými prekladateľmi, majú Šustov úvod a autorský doslov, za ktorým nasledujú dôkladné informácie o autorovi. To všetko zabalené do vydarenej obálky Lesa Edwardsa. Som spokojný a teším sa na TDK 2 a 3.

trudoš  | **** 07.05.2017 23:59

Málokdy název knihy vypovídá přesně o jejím obsahu. U Trochu divných kusů je tomu právě tak. Představují patnáct „kousků“ od autorů ze tří světových kontinentů a „trochu divné“ jsou především proto, že reprezentují ponejvíce nový literární směr, který fantastikou nějakou dobu hýbal – a to je New Weird. Hnutí stejnou měrou zatracované, jako opěvované. Styl, který se vyznačuje harmonickou symbiózou sci-fi a fantasy, kde emoce a imaginace vytvářejí doslova jazykomalebnou podívanou. Autoři jako China Miéville, Jeff VanderMeer, Jeffrey Ford, Charles Stross, Cory Doctorow či K. J. Bishopová dokázali osvobodit žánr z osidel tradicionalismu, a posunout ho zas o kousek jinam. Ne vždy je to úplně košer čtení, protože příběh občas zůstává s ostudou na střídačce, ale prakticky u každého jednotlivého textu člověk minimálně ocení nápaditost, pitoresknost a literární zručnost. Je to jako s lahví Fernetu – je sice hořkej jak smrt, ale když si na jeho chuť zvyknete, už nebudete chtít pít nic jiného.