Velké U

originální název: The Big U
originál vyšel: 09/1984

vydání: Talpress (web) 2003

odkazy: 3x [recenze], 1x [ukázka]

Madam Brbla  | ***1/2 12.12.2008 15:55

Poměrně obtížně hodnotitelná kniha. Jsem osoba životem na koleji nebo internátu zcela nedotčená, snad proto mě prostředí Megaverzity tolik fascinovalo. Všechny ty ulítlé studentské příběhy, frakce a rituály (ovšem ve Stephensonově světě dohnané až k naprosté absurditě a mimo obvyklou realitu) tvoří zábavnou směsici, která se bohužel v poslední čtvrtině knihy zvrhává v naprostý, autorem špatně kontrolovaný chaos. Přesto šlo z mého hlediska o osvěžující a netradiční čtení. Nicméně člověk z vysokoškolského prostředí knihu odložil už zhruba po první třetině – prý to příliš připomíná každodenní realitu na VŠB a tím pádem to není kdovíjak vtipné a zajímavé:-).

gabish  | ** 28.05.2009 16:46

Pro mě bohužel obtížně čitelná kniha. Zpočátku vcelku ucházející satiru z prostředí vysokoškolských kolejí vystřídá jen nekonečná nuda. Naprosto zběsilý závěr, který by snad nevymyslel ani můj oblíbenec Dick (a že se v Ubiku hodně snažil), mě jen utvrdil v tom, že téhle knize již druhou šanci nedám. „Stephenson na Velké U, pozoruhodné dílo svého mládí, neznámo proč zanevřel a řadu let blokoval jakákoliv jeho vydání…“ Já musím říct, že asi tuším proč. Škoda, že ve svém úsilí nevytrval. Kdo čeká něco ve stylu Sněhu nebo Diamantového věku, ruce pryč.

Lucc  | **** 21.05.2010 14:02

Můj první Stephenson. Snad je i výhoda, že jsem to četl, aniž bych měl nastavenou laťku od Sněhu a Diamantového věku, které mají pověst kultovek. Tohle by mohla být kultovka klidně taky, ale asi ne SF, protože fantastických prvků je tam skutečně jako šafránu. Spíš je to absurdní parodie na kolejní život na univerzitách v USA. Díky tomu, že je pro nás Středoevropany tohle prostředí celkem exotické, je to kniha přitažlivá. Sám jsem žil léta na internátě (pravda, na kolejích ne) a nemám pocit, že by se to nějak moc podobalo. Tohle je prostě mnohem ulítlejší. Zároveň je ale v knize i jakási humanita. Nechci to nikomu nutit, ale mně to tak připadalo. Cítil jsem z knihy odsouzení chování některých postav, i když to nebylo jasně vysloveno, autor zvolil od postav i od děje spíš odstup.

Polinius  | **** 10.03.2017 15:39

Panebože, já tuhle knihu hodnotil 100% před osmi lety! Všechno nejlepší legie i když ti je už skoro 12 let! Určitě se října a svých narozenin dočkáš. Ale ke knize. Kniha je koláží všech možných námětů, které se hodí všem studentům, kteří se z vesnické jednotřídky náhle ocitnou ve velkém školním komplexu. Není ve sklepě tajná aréna, kde se pořádají souboje ozářených a zmutovaných krys? Není mezi učiteli kanibal? Nejrůznější tajné spolky které uctívají zběsilé věci. Najednou je v téhle univerzitě svět reálnější než ten svět tam venku, který v knize působí značně postapo.