kniha patří do světa: Ender

originální název: Xenocide
originál vyšel: 1991

vydání: Classic books -> Classic 1995; Laser-books (web) 2002

odkazy: 2x [recenze], 1x [info]

Duirin  | ****1/2 13.05.2006 18:42

Toto je nejtlustší a podle mě nejslabší kniha série. Přesto stále hodnotím 5*, i když části děje z Cesty – čínské kolonie – mě ze začátku moc nebavily. Před Endera a jeho společníky se vyjevuje jeden problém za druhým a můžeme sledovat snahu o jejich řešení. Některých se již v této knize dočkáme, některá se zkomplikují a dojde i na nečekané zvraty či děje, které lze jen těžko pochopit.

lamahe  | **** 05.09.2006 09:47

Ak som v minulej recenzii vyjadril obavu či prinesie tretí diel Enderovej série také výrazné a pozitívne prekvapenie ako ten druhý, urobil som dobre lebo som sa podvedome pripravil na negatívny vnem, ktorý však napokon našťastie neprišiel – aby som to však uviedol na pravú mieru – nie v takom rozsahu, ako som ho čakal. Xenocida je výborná kniha ktorá však trochu zaostáva za jej predchodcami – za Hovorcom za mŕtvych určite a takisto aj za Enderovou hrou. Opäť je štýlovo odlišná, čo je dobre. Autor sa totiž v mnohých pasážach značne presunul do filozofickej roviny, čo pridalo knihe na hĺbke no možno jej to trochu ubralo na čítavosti, keďže čitateľ trávi viac času otázkami typu „ako to autor asi myslel?“. Prínosom však je, že ak nájde na ne odpoveď tak má zodpovedaných aj veľa otázok z predchádzajúcich dielov. Posun k filozofovaniu však vyznieva kontextuálne a sedí so smerovaním série, takže nijak špeciálne nevadí a séria ako celok stále vyznieva veľmi silne. Dej je obohatený novými prvkami, ktoré robia Xenocidu osobitou, no „pozitívny šok“ z druhého dielu to už nebol. Keď tak nad tým rozmýšľam, možno by som Xenocidu jednoducho trošku skrátil.

psykkoman  | **** 30.11.2006 13:11

Xenocida by mohla být jednou z nejlepších knih, jakou jsem četl, nebýt konce… Samozřejmě, není to 100% happyend, to by u takového vypravěče jako Card snad ani nešlo, ale „jenom“ 99%… Je to z mého pohledu u tak dramatické a myšlenkově bohaté knihy obrovská škoda. I pro způsob, jakým Card svůj svět až do této chvíle realizoval. Myslím tím onen pocit, který mám u opravdu dobré SF, totiž, že tak nějak by se to opravdu mohlo stát. A ještě poznámka k překladu : Přeložit „Human's life“ jako „Humanův život“ je na pobl… Ale aby to vše nevyznělo tak negativně, musím napsat, že Xenocida je až na poslední dvě kapitoly vynikající kniha.

Speedemon  | **** 09.12.2007 21:10

Po prvotřídním Mluvčím za mrtvé snad ani nešlo, aby bylo pokračování stejně poutavé. Pravda, pravda. Jak už zde psal lamahe, Card se ve třetím díle Enderovy ságy ponořil více do filozofické hloubky a u některých pasáží se mi div nekouřilo z hlavy abych pochopil hlavní myšlenku. Příběh pokračuje tam, kde druhý díl skončil a Lusitanská kolonie se musí ubránit blížící se zkáze v podobě flotily s M.D. zařízením na palubě. Do toho se zamotává i planeta jménem Cesta, kde žijí velmi zbožní a inteligentní číňané. Vše se to neuvěřitelně proplete a nakonec v Cestě nevidím takovou důležitost, jakou jí Card v prologu prorokoval. Dost mě ale trápil překlad. Bohužel se mi do rukou dostal výtisk od jiného nakladatelství a překladatele než předchozí dva a tak jsem byl vystaven rušivým změnám jmen a názvů. Celkově je to stále vynikající kniha a jsem zvědav co bude dál. Jen aby to Card nepřekombinoval…

Ruffy  | **** 05.09.2010 19:41

Slabší než Mluvčí za mrtvé, ovšem stále dobré – v podstatě mám stejný názor jako ostatní komentující. Občas se knížka zbytečně moc táhne a Card řeší podle mě nepodstatné věci. Většina filozofování nikam nevede, jen se to nejspíše Cardovi velice dobře psalo. SPOILER: Ender zde nehraje moc velikou roli – alespoň mi přišlo, že zde na něm vůbec nezáleží. Na to, jaký je génius, se měl trochu více angažovat. Jen chodí sem a tam, pokládá divné otázky – jako by Card nevěděl, co si s chudákem Enderem počít. Zakončení mě dostalo, opravdu jsem nečekal, že bude stát Quing-Jao tak tvrdošíjně na svém – díky tomu dávám 80%.

avatar2  | *** 26.09.2010 18:01

Nemohu si pomoct. Už v Mluvčím za mrtvé bylo zřejmé, že autor posunul tematiku série velmi vyrazně od nápaditého příběhu s poutavým dějem kamsi k meditaci o dobru a zlu a otázce odpovědnosti člověka za svá rozhodnutí. U Xenocidy se to dostalo ještě dál – děj by se pohodlně vešel do knihy třetinového rozsahu, naprostou většinu stran zabírají rozhovory které děj nijak neposouvají a jen zabředávají do spleti složitého Enderova osudu. Knihu nepovažuji za špatnou, jen velmi snadno zklame čtenářova očekávání. Proto je dobré mít tato očekávání spravně nastavena než po ní sáhnete. Není snadná. Já si teď jdu dát něco snadnějšího. Třeba ranného Pratchetta.

BoredSeal  | *** 12.11.2010 17:18

I když autor má pořád dost chytrých úvah a témat na napsání dobrého pokračování a na Lusitanii a rozehranému ději z Mluvčího za mrtvé se čtenář vrací rád, trojku pohnojil. Děj na Lusitanii je v pořádku, ale čínská linie je napsaná tak nějak nudně a nezábavně a člověk má skoro pocit, jako by si nechtěně koupil jednu solidní knihu a k tomu násilný čínsko-filozofický bonus. Závěr a stvoření „nových postav“ působí navíc trochu idiotsky. Škoda.

Methat  | ***1/2 27.04.2011 22:59

Súhlasím s Ruffyho komentárom. Ender je využitý vážne len minimálne, pôsobí ako taký starček s demenciou. Kniha je prehnane tučná a prehnane ukecaná a Card sa prehnane upol na filozofovanie, aj keď sa veľmi dobre číta a čitateľ má možnosť dumať spolu s Cartom o odpovednosti človeka a božstvách všeobecne. Pomaličky, veľmi pomaly sa príbeh celou knihou tiahol a problémy pribúdali a pribúdali… a flotila stále v nedohľadne… a nakoniec všetky problémy Card vyriešil v pár kapitolách, aj keď osud Čching-čao(Nádherně jasnej) ma prekvapil. Inak, súhlasim s Cardom o jeho uvažovaní s filotami, no čo Ender vyvolal, bolo na mňa moc. V Xenocide sa vyjasní veľa vecí, no pribudne aj množstvo ďalších otázok. Škoda. Xenocida mohla prekvapiť viac – zatiaľ najslabší diel zo série. Každopádne som zvedavý, čo Card vymyslí v poslednej knihe.

„Budoucnost je sto tisíc nitek, zatímco minulost je tkanina, kterou nelze utkat znovu.“ – Wang-mu

epco55  | **** 17.09.2012 15:53

Tretie pokračovanie Enderovskej ságy sa vyznačuje určitým rozkročením. Na jednej strane sa stretávame z už známymi hrdinami z časti predchádzajúcej a kniha ďalej rozvíja ich osudy. Na strane druhej ako opozitum ku kresťanskej mytológia a názoro tvorbe tu nastupuje Čínsky mysticizmus a filozofovanie. Kým je príbeh rozprávaný v týchto dvoch dejových líniách tak sa zadrháva a miestami nudí. Po ich spojení naberá tempo skoro až šialené. No a ďalšie rozkročenie je medzi príbehom týmto a tým čo ešte len príde. Kniha je neukončená, pre mnoho postáv priam bez konca. A k už spomínanému na kročeniu do budúcna zodpovedá aj vytvorenie nových 2 postáv, ktoré koniec príbehu ešte viac rozbíjajú, Som zvedavý čo bude ďalej.

Phoenix  | **** 02.08.2016 13:06

Mluvčí za mrtvé mi při čtení dlouhou dobu připadala divná, i když se mi ve výsledku líbila. Xenocida na předchozí knihu volně navázala a rozvedla myšlenky, které se v minulém díle objevily. Setkáme se tu se všemi postavami a dál sledujeme jejich příběhy. Je toho celkem dost, takže kniha je díky tomu obsáhlejší. Nová linka s Cestou je slabší, ale pro děj nezbytná. Na konci mě trochu zarazilo, že kniha vlastně nekončí. Veškeré dějové linky skončily v polovině (tak trochu vyřešili pouze virus) a na poslední stránce je jasné, že příběh plynule pokračuje další knihou. Čekala jsem alespoň uzavření některých hlavních linií, takhle prostě kniha působí, že aby nebyla příliš dlouhá, najednou ji usekli a začali novou.