kniha patří do světa: Ender

Kategorie: sci-fi - povídková sbírka

originální název: First Meetings: Three Stories from the Enderverse
originál vyšel: 2002

vydání: Laser-books (web) 2004

Duirin  | ***** 07.08.2006 22:23

Podle mého názoru kniha čtyř výborných povídek z Enderova světa. První dvě (o něco slabší) jsou o Enderově otci Johnu Paulovi. To jak si jako pětiletý chlapec zahrává s dospělými je opravdu neskutečné. Způsob „balení“ své budoucí manželky, Enderovy matky, která je stejně inteligentní jako John Paul, je také velice zajímavý. Povídka Enderova hra je výtahem ze stejnojmenného románu Enderova výcviku v Bitevní škole pomocí bojových her a následně jeho výcviku na bojovém „simulátoru“ ve Velitelské škole. Poslední povídka retrospektivně stručně popisuje Enderův život po skončení Enderovy hry až k setkání s Jane. Pokud někomu Enderova série učarovala tak jako mě, tak je tato povídková sbírka povinnost.

lamahe  | **** 19.09.2006 09:25

Táto kniha predstavuje v Enderovej sérii doplňujúci súbor poviedok odohrávajúcich sa v rôznych časových obdobiach pred začiatkom knihy Hovorca za mŕtvych. Pre čitateľa oboznámeného s Enderovou sériou sú veľmi zaujímavým doplnením „hluchých miest“ série. Ako hluché som ich síce predtým nevnímal (s výnimkou poslednej – Investičný poradca, ktorá sa mi vyslovene žiadala), ale keď už sú tu, sú vítaným doplnením pomerne zaujímavých okolností prvých stretnutí postáv a hrdinov dôležitých pre dej tejto ságy. Samozrejme s výnimkou výbornej poviedky Enderova hra, ktorá je originálnou predlohou celej ságy a zahŕňa viac než len nejaké prvé stretnutia, pričom popisuje udalosti obšírnejšie zachytené v románe Enderova hra. Avšak viem si predstaviť, že bez toho, aby bol čitateľ oboznámený s „Enderverzom“ sú prvé dve poviedky trochu ťažkopádne a tak trochu nezaujímavé. Ako fanúšik Enderovej série som ich však taktiež zhltol na jeden šup.

Speedemon  | ****1/2 17.02.2015 11:58

Už je to nějakých 8 let, co jsem četl Enderovu hru a i tak mě povídky nadchly a nijak jsem se v nich neztrácel. I když témata nejsou zrovna veselá, tak lehkost s jakou je kniha psaná mi vykouzlila několikrát úsměv na tváři. Povídka Polský chlapec je o dětství Enderova otce a jeho odhalení geniality a manipulace s tím, aby nastoupil do Bitevní školy. Následný Obtížný student ho popisuje jako dospívajícího studenta, který objevil svoji lásku. Tato povídka je i poměrně vtipná. Dialogy dvou géniů, kteří se postupně oťukávají jsou parádní. Enderova hra je potom v podstatě výcuc samotné knihy a závěrečný Investiční poradce je skvělá byrokratická parodie. Ender zůstává uvězněný na planetě dokud nedoloží Daňové přiznání a zároveň se seznámí s Jane. Zkrátka střípky, které stojí za to si přečíst a navíc se dozvíte něco nového, co v knihách nebylo. Btw: k porozumnění povídek dle mého stačí mít načteno pouze Enderovu hru (i když Mluvčí za mrtvé taky neuškodí).

Phoenix  | **** 08.08.2016 09:46

Příjemné rozšíření série. Možná až příliš krátké, povídek by kniha klidně snesla víc.