Ivo Železný

Experiment člověk

Tento svazek obsahuje díla vydaná samostatně: Homo divisus, Copak nohy se kradou?, Svět je les, les je svět

Kategorie: sci-fi - antologie - románové antologie

vydání: Svoboda 1983

BorgDog  | ***1/2 06.10.2010 05:37

Pokud bych měl porovnat tuto knihu s obdobnou antologií „Návrat na planetu Zemi,“ je kvalitativně podstatně níže. Skladba je nevyvážená, motivy prakticky tří povídek jsou si podobné víc než by měly, do toho prapodivný nápad s „vnořenou knihou“ Gerta Prokopa. Celkově dost divně splácaná koláž, jak jsem byl nedávno poučen, také z politicko-taktických důvodů. Vyloženě vynikající povídka je tu přitom pouze jediná (LeGuinová) a velmi dobré zhruba dvě. Všechno pak korunuje komunistická agitace v podstatně silnější míře, než se vyskytovala v „Návratu na planetu Zemi.“ Zatímco ten mě kvalitou překvapil, tato kniha už je celkově přesně tam, kde jsem očekával, přesto to neznamená, že by byla přímo špatná. Hlavně díky povídce LeGuinové, Strugackých a Browna za přečtení určitě stojí.

Tua  | nehodnoceno 18.08.2013 14:23

Milým překvapením byl objev povídky Pokus o útěk (Strugačtí), příběh zasazený do mého oblíbeného Poledne XXII. století, přestože v porovnání s ostatními povídkami z tohoto světa patří spíše k těm slabším. Z dalších povídek zařazených do sborníku bych jmenoval Leze, leze po obloze (F. Brown) za vtipnou pointu (bez technického dodatku bych se ovšem obešel), Experiment žena (G. Musová) a Svět je les, les je svět (U. Le Guinová) za téma humanoidé na jiných planetách a politika budoucnosti. Pěkná byla též povídka Malý černý kufřík (C. Kornbluth). Rozsah povídky Copak nohy se kradou? (G. Prokop), přesahující 200 (!!) stran, chvílemi těžce pokoušel mou trpělivost, neboť jde vlastně o celou knihu uveřejněnou ve sborníku. Takový Steve Carella budoucnosti není úplně špatný nápad, ale čeho je moc, toho je příliš. Na druhou stranu chápu, že Prokopovi povídky jsou provázané a uveřejněním jediné by se zcela vytratil kontext, který průměrným zápletkám přidává na zajímavosti, takže nakonec asi přijímám jak je. A málem bych zapomněl na Homo divius (K. Fialkowski), která se mi líbila právě pro podobnost světa s Polednem (i když budoucnost zde není tak exotická, pár pěkných nápadů v ní lze najít, třeba problematika hibernace, která mě moc zajímá a o kteréžto téma se -mimochodem- opírá i jedna povídka zmíněného G. Prokopa).

Později, v minulém století, když se všechno začalo čím dál rychleji měnit, lidé ve stáří žili v jiném světě, než do kterého se narodili, a cítili se mizerně, protože skutečnost neodpovídala modelu světa fixovanému v jejich vědomí.

Nelze přece zachraňovat lidi tím, že člověk prodá přítele.

KeB  | **** 20.06.2015 12:22

Neuškodí si občas přečíst z něco z hluboké a tené minulosti našeho státu. Celkem povedená sbírka a už jen povídka LeGuinové stojí za přečtení stejně jako Experiment žrna či černěhumorný Černý kufřík. A vzhledem k vložené knize detektivek od Prokopa jsou to vlastně knihy dvě.

Gaarq  | **** 18.07.2020 14:45

jeden z mnoha skvělých počinů na poli seznámení se se světovou SF v dobách již mírně prosvítajícího temna. sesterská antologie pozemšťané a mimozemšťané se mi zapsala víc, ale to především proto, že tuto jsme doma neměli a vlastně jsem ji četl poprvé až teď.

do antologie se podařilo vpašovat dvě novely a jednu sbírku povídek (to je samo o sobě kumšt), představili se známí a dobří autoři ze západu, spolu s výraznými autory východními. nicméně, z dnešního pohledu mi přijde sborník nevyvážený – výrazných děl o dost méně než bych čekal. těžko říct, je-li to dobou, vkusem a znalostmi redaktora, mým vkusem a mými neznalostmi :) počin dobrý, obsah již méně, ale tehdy jsme byli vděční i za to málo.