originální název: Powrót z gwiazd
jiný (obecně známý) název: Return from the Stars
originál vyšel: 1961

vydání: Mladá fronta (web) 1962; Labyrint (web) 2011

odkazy: 3x [recenze], 1x [info]

honajz  | ***** 06.05.2009 11:22

Pro mě nejlepší „lemovka“, která chytí hned od začátku. Smutný kontrast muže z minulosti s moderní civilizací vyznívá hodně nostalgicky. Svět budoucnosti je tak plasticky vykreslen, a zmatek hlavního hrdiny tak dokonale podán, že je člověk ihned do tohoto světa a hrdinových problémů ponořen. Ano, občas i mně přijde, že se hrdina chová podivně a nelogicky, ale on řeší primárně velké dilema, a totiž že všechno, zač obětovali mnozí život, je nyní na Zemi považováno za skoro zbytečné, dokonce snad hloupé. A co teď, když jste všechno pro někoho obětovali, a on vám ukáže záda? Dá se z toho se ctí vyjít? Najít novou cestu? On je to spíše psychologický román, a dovedně sestavený. A samozřejmě, nejgeniálnější a nejsugestivnější je na něm ta úvodní scéna.

lamahe  | **** 17.12.2011 22:19

Pomerne komorný príbeh postavený okolo astronauta Hala Bregga. Väčšina sa odohráva na Zemi po jeho návrate z 10-ročnej medzihviezdnej misie a zachytáva Bregovu adaptáciu vo svete budúcnosti (kde kvôli relativistickému efektu ubehlo 127 rokov). Veľmi zaujímavé však boli aj retrospektívne pasáže z doby samotného letu, ktoré mi atmosférou pripomenuli skvelý Solaris a do deja vniesli trochu akcie a tajomna.

Je to veľmi príjemná, kľudne plynúca kniha, ktorej čítanie ide napriek tomu samo od seba. Je poháňané striedaním zaujímavých futurologických ukážok sveta budúcnosti a inšpiratívnych Bregových úvah o svete okolo neho. Svete, ktorý zmenili dva hlavné objavy – tzv. „betrizácia“, alias umelá úprava ľudskej emocionality, a ovládnutie gravitácie.

Malým mínusom je určitá plochosť ostatných postáv a schematickosť sveta okolo nich. Dúfal som, že línia okolo robotov bude po niekoľkých skvelých náznakoch rozvinutá, k tomu však nedošlo a chýba mi aj dôslednejšie uzavretie celej knihy. Hlavnou pridanou hodnotou je však myšlienková bohatosť – Lem prichádza k zaujímavým dôsledkom a na každej strane sa nájde nejaká zaujímavá úvaha. Klobúk dole pred úrovňou jeho extrapolácií. Bol to veľký autor a človek.

Pátrač  | ***** 01.06.2014 21:01

Návrat z hvězd je rozhodně kniha zajímavá. Na to kdy vyšla, se s časově neomezenou platností zabývá tím, jaký svět člověka čeká po cestování rychlostí světla. On zestárne o několik let, na Zemi uplynou staletí a co s tím…

Já ji četl poprvé někdy v šesté či sedmé třídě a po třetině jsem ji odložil jako nezajímavou, mluvím o roku 1976 nebo 1977. Podruhé jsem ji četl z nudy na ubytovně při služební cestě v roce 1988 a naprosto mě uchvátila. Asi jsem potřeboval nabrat roky, abych ji ocenil. Dnes si myslím, že je to nadčasové čtení a je jedno, kdy bylo napsáno.

Knihy Stanislava Lema nebyly za komančů „vyhypovány“. Ani nemohly, vycházely v nákladech, které nemohly pro tehdejší 15 milionovou populaci nikdy stačit. Sehnat se daly jen při známosti s knihkupci jako spousta jiných věcí, třeba časopis ABC. Kdo neměl známost, čekal trpělivě i roky než se ke knize dostal v knihovně, kde kupodivu byly.

Už jsem zde psal, že tvrdit, že něco napsané je poplatné době, je nesmysl. Poplatné době je cokoliv co kdokoliv napsal v celé historii existence psaného slova. To bychom neměli dnes číst Homéra, Ovidia, Kosmase či sira Artura Conana Doyla? Nebo měli a myslet na to, že jsou jejich díla poznamenána dobou? To je přece jasné, že jsou, a v naší tehdejší polovině světa navíc bigotností režimů a hloupostí cenzorů…

Nenech se, případný čtenáři, odradit komentářem kolegy V.Š., i když zcela jistě není míněn ve zlém. Knihu si přečti a sám si vytvoř názor na příběh astronauta Hala Bregga, který se pokouší najít své místo v novém světě.

My, co jsme za komančů vyrůstali, jelikož jsme neměli jinou možnost, jsme Lema nezbožňovali. Pro nás to byl člověk, který nás vedl do jiných světů a dob. A myslím si, že to platí pořád. Jen my máme jiné zkušenosti a některé věci v jeho knihách vnímáme jinak. Já pořád vidím mistra slova a vyprávění. A klišé o poplatnosti době beru jako poplatné této době, kdy je skoro společenská povinnost se proti minulé době vymezit.