kniha patří do světa: Star Trek

originální název: Imzadi.
originál vyšel: 1992

vydání: X-Egem 1994; Laser-books (web) 2005

odkazy: 1x [recenze], 2x [ukázka]

BorgDog  | ***** 16.12.2009 14:36

„Vzal jste si ji do postele?“ Riker hleděl na Roperův veselý výraz a spadla mu čelist. „Co se to na téhle planetě děje?“ žasl. „Lidé se tu jen tak svlékají do naha. Otcové se hned po ránu vyptávají na sexuální aktivity svých dcer…“ „Bylo by vám milejší, kdybych vyčkal do odpoledne?“

Toto je vcelku typická ukázka humoru Petera Davida a stylu dialogů, kterých je jeho zřejmě nejslavnější Star Trek román plný. David se zde vrací ke kořenům vztahu Deanny Troi a Willa Rikera, ukazuje začátek jejich vztahu tak, jak jsme ho v seriálu nikdy neviděli – a zároveň ve druhé linii v budoucnosti zestárlého Rikera, který podniká poslední zoufalý pokus proti všem zvrátit jeho tragický konec. Těžiště románu přesto tkví právě v minulosti a ačkoliv zápletka může navenek připomínat růžovou knihovnu, díky Davidově stylu a způsobu, jakým umí naprosto obrátit naruby podobný typ klišé, jde o skvělé čtení. To je patrně největší klad knihy: Zcela realisticky, bez patosu, ale přesto velmi dojemně vylíčený způsob, jak se konflikt dvou původně naprosto rozdílných a rozhodně ne milovaných povah může časem změnit v porozumění, přátelství a lásku sahající doslova až za hrob.

Více problematická je už bohužel „akční“ rovina románu. Pro Davida obvyklé skvělé vystižení známých i neznámých postav a jeho odvaha ukázat Star Trek vesmír v trochu jiném pohledu, je tu ještě zdůrazněna motivem cesty časem. Ten sice umožňuje zajímavou stavbu příběhu, ale také přináší logické chyby, které autor nedokáže zcela uspokojivě vysvětlit – namátkou např. poručík Blair by musel být skutečně hodně otrlý darebák, kdyby se uvolil zastoupit velvyslance Danna v Deannině ložnici i při vědomím toho, co bude následovat. Taktéž bizarnosti jako pobíhání s Datovou hlavou po Enterprise občas povážlivě balancují na hraně, přesto bych neřekl, že ji překračují. A i díky tvrdé vazbě s přebalem a skutečné skvostné obálce J.P. Krásného si tato kniha absolutní hodnocení zaslouží. Osobně považuji za vrcholnou Davidovu práci na poli Star Treku román „Vendetta.“ Imzadi však stojí jen malý krůček za ním a nikdo, kdo se jen trochu pokládá za fanouška tohoto světa, by ho neměl opomenout.

P.S.: A rozhodně sáhněte raději po novém vydání – nejen kvůli obálce, ale i proto, že překlad vyšlý v X-Egemu byl skutečně příšerný.

Phoenix  | **** 15.10.2010 14:52

Tentokrát se Peter David zaměřil na téma, na které se v seriálu vůbec nedostalo, a to jak vlastně začal vztah Willa a Deanny. Právě díky tomu, že v seriálu to neřešili, David si mohl vymyslet prakticky cokoliv. A vymyslel. Nesoustředil se pouze na love story, která je sice hlavní linkou příběhu, ale velký prostor věnoval i další zápletce, která celou knihu táhne vpřed a dodává příběhu dynamičnost, na kterou jsme ze ST epizod/knih zvyklí.